۲ دی ۱۳۹۶، ۸:۵۹
کد خبر: 82772312
T T
۰ نفر
احتمال تمديد خريد توافقي زعفران

تربت حيدريه - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي شهرستان تربت حيدريه گفت: با پايان مدت زمان خريد توافقي زعفران (30 آذر) و با توجه به تداوم تقاضا از سوي كشاورزان براي فروش توافقي محصول خود، احتمال تمديد زمان خريد تا 20 روز ديگر وجود دارد.

محمدرضا عباسپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قرار است مسوولان ارشد تربت حيدريه (نماينده مردم در مجلس و فرماندار ) مذاكراتي با وزارت جهاد كشاورزي انجام بدهند كه در صورت تاييد از سوي مقام عالي وزارت، مدت زمان خريد براي 15تا 20 روز ديگر تمديد خواهد شد.
وي با بيان اينكه در مدت زمان تعيين شده براي خريد توافقي 14 تن زعفران از كشاورزان خريداري شد، گفت: اين در حالي است كه امسال با 30 درصد كاهش، از مجموع هشت هزار و 700 هكتار سطح زير كشت، نزديك به 26 تن زعفران توليد شده است.
تماس هاي مكرر خبرنگار ايرنا با مدير جهاد كشاورزي شهرستان زاوه براي اعلام ميزان توليد زعفران امسال اين شهرستان تا لحظه مخابره خبر بي نتيجه مانده است.
با صدور دستور وزير جهاد كشاورزي، سازمان تعاون روستايي كار خريد توافقي حمايتي زعفران از دوم آبان امسال آغاز و تا 30 آذر ماه ادامه داشت.
مديركل سازمان تعاون روستايي خراسان رضوي پيشتر گفته بود: زعفران كشاورزان با توجه به كيفيت محصول از قيمت پايه 43 ميليون ريال تا سقف 57 ميليون ريال خريداري مي شود.
مجيد چالاك در خصوص چگونگي خريد و پرداخت وجه محصول با اشاره به دو نوع خريد اماني و قطعي اظهار كرد: در شيوه اماني كشاورز با تحويل محصول 30 درصد مبلغ را نقدا دريافت و محصول به مدت سه ماه در اختيار تعاون روستايي امانت خواهد ماند و در صورتي كه در اين مدت كشاورز زعفران خود را بتواند به قيمت بالاتر از نرخ تعاون روستايي بفروشد، با پرداخت 30 درصد دريافتي مي تواند محصول خود را تحويل گيرد.
وي با بيان اينكه در شيوه خريد قطعي نيز 40 درصد قيمت زعفران به كشاورزان پرداخت مي شود و مابقي نيز ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهد شد، گفت: با تمام توان و ظرفيت تلاش خواهيم كرد با تنظيم بازار بتوانيم از افت قيمت و وارد شدن ضرر و زيان به كشاورزان جلوگيري كنيم.
از مجموع 82 هزار هكتار اراضي زير كشت زعفران استان خراسان رضوي، هشت هزار و 500 هكتار يعني معادل 12 درصد استان به اراضي شهرستان تربت حيدريه و از مجموع افزون بر 50 هزار هكتار عرصه كشاورزي شهرستان زاوه، 12 هزار هكتار معادل 17 درصد ظرفيت استان به كشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از اين ميزان بين 14 تا 15 هزار خانوار به زعفران كاران تربت حيدريه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش كشاورزي زاوه نيز 17 هزار نفر است كه بالغ بر 90 درصد آن ها به كشت زعفران مشغول هستند.
اكنون به ازاي هر هكتار زمين زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقيم و دو تا سه برابر اين رقم، اشتغال غيرمستقيم به دست مي آيد.
در حالي كه متوسط توليد زعفران در استان چهار كيلوگرم در هر هكتار است، اين رقم در شهرستان تربت حيدريه بين 3.8 تا 4.1 كيلوگرم در هكتار است كه در سال توليد 32 تن زعفران خشك را براي اين خطه به همراه دارد.
در شهرستان زاوه نيز همين ارقام وجود دارد با اين تفاوت كه سال 95 بدليل كاهش نزولات جوي و سرمازدگي ميزان برداشت زعفران با 30 درصد كاهش نسبت به سال قبل، به 28 تن رسيد، اما به طور كلي متوسط برداشت در اين شهرستان 40 تن در سال است.
/17446121 خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم **انتشار: علي اصغرافتاده

سرخط اخبار استان‌ها