سرمایه گذاری محدود در کشاورزی سرنخ بحران آب حاکم بر کشور

بیشترین میزان آب مصرفی کشور مربوط به حوزه کشاورزی می شود که ناشی از بی توجهی مسئولین و سرمایه گذاران به این حوزه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمدعلی مصطفوی مدیرکل دفترحفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: باید به این نکته اشاره کرد که تفکیک نوع مصرف به سیاستگذاری کشورها باز می گردد به طوری که در بسیاری از کشورهای صنعتی حداکثر آب مصرفی به این بخش اختصاص دارد.

وی در ادامه افزود: از دهه 60 و در زمان مواجه شدن با جنگ تحمیلی و پس از آن اعمال تحریم هایی علیه ایران حالت بحرانی در سفره های آب زیرزمینی بوجود آمد و 90 درصد منابع توسط بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصطفوی اظهار داشت: در بخش کشاورزی که به صورت سنتی مدیریت می شود و بهروری آن از استاندارد جهانی فاصله بسیار زیادی دارد با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشکی قرار دارد بیشترین آب مصرف در این حوزه می شود.

وی اذعان داشت:‌با توجه به اینکه متوسط میزان بارش کشور نسبت به سال های گذشته کاهش چشم گیری داشته حدود 8 استان در تنش شدید آبی به سر می برند و از ذخایر آب زیر زمینی دشت های کشور بیش از حد برداشت می شود که مشکل آفرین خواهد بود.

****کشاورزی مدافع ندارد!

احمد پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم نیز عنوان کرد: بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در کشور به فراموشی سپرده شده است.

وی در ادامه افزود: با روندی که در چند دهه اخیر پیش گرفته ایم با پدیده خشک شدن تالاب ها و فرونشست زمین مواجه بودیم و همه این ها ناشی از عدم مدیریت صحیح آب و توسعه کشاورزی بدون برنامه ریزی است.

پاپی زاده اظهار داشت: در سالیان اخیر بیشترین سرمایه گذاری در زمینه آب به بخش صنعت و خدمات تعلق گرفته و در بخش کشاورزی که حدود 90درصد مصرف آب را شامل می شود عملا هیچ سرمایه گذاری نداشته ایم و زمانی که تکنولو‍ژی کشاورزی را گسترش ندهیم و به صورت سنتی عمل کنیم میزان مصرف آب بطور طبیعی در این حوزه افزایش میابد.

وی در پایان تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه، قانونی تحت عنوان افزایش بهره وری آب تصویب شده اما با توجه به اینکه در بخش کشاورزی مدافع نداریم از آن بی بهره هستیم و دولت تا کنون پیشنهادی که به افزایش بودجه بخش آبیاری کشاورزی اختصاص یابد نداشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار