از امضا قرارداد نهایی تولید خودرو در ایران تا رشد 24 درصدی نقدینگی/احتمال افزایش قیمت نان در روزهای آینده

13:20 - 20 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۷۷۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اقتصاد در هفته گذشته شاهد رویدادهایی متعددی از جمله اظهارات ولی الله سیف در خصوص فعالیت موسسات غیر مجاز، امضا قرارداد نهایی تولید خودرو در ایران با مشارکت رنو فرانسه و ایدرو، احتمال افزایش قیمت نان، افزایش قیمت تخم‌مرغ و ... شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، اقتصاد در هفته گذشته شاهد اتفاقاتی متعددی بود که در ذیل به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

بررسی جزئیات خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی نشان می‌دهد که نقدینگی با رشد 24 درصدی همراه بوده است.

بانک مرکزی نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ششم مرداد اعلام کرد که براساس آن قیمت تخم مرغ با رشد ۱۳ درصدی در یک هفته رکورد شکست.

ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در ارتباط با فعالیت موسسات غیرمجاز گفت: دو موسسه ثامن و مهر اقتصاد از نظر بانک مرکزی مشکلی ندارند و در مدت فعالیت خود توانسته اند مدیریت خوبی بر دارایی‌های خود داشته باشند.

در حوزه خودرو بعد از گذشت حدود 10 ماه از امضای تفاهم نامه تولید خودرو در ایران با مشارکت رنو فرانسه و ایدرو، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت این تفاهم نامه در قالب قرارداد نهایی به امضا رسید.

در این جلسه منصور معظمی رئیس هیات عامل ایدرو گفت: از سال آینده اولین محصول مشترک که ۱۵۴ هزار دستگاه است به بازار عرضه می شود که سرمایه گذاری فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو است.

همچنین محمدرضا نعمت زاده زیرصنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرارداد تولید سه جانبه خودرو تولیدکنندگان و قطعه سازان ایرانی را به زنجیره تامین رنو در سطح بین المللی وصل می کند، گفت: در قراداد سه جانبه قراربر آن شده تا کارخانه مستقل تولید موتور خودرو راه اندازی شود. کارخانه مستقل تولید موتور راه اندازی خواهد شد و قطعه سازان از فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را ببرند.

و در نهایت تیرى بلوره قائم مقام ارشد گروه خودروسازى رنو گفت: قرارداد سه جانبه با ایرانى‌ها قراردادی استثنایی است و با این قرارداد شاهد حضور بلند مدت رنو در ایران خواهیم بود.

رویا طباطبایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در گفت‌وگو تفصیلی با به بیان مسائلی همچون جایگاه بهره‌وری در برنامه ششم توسعه،بهره وری بانک‌ها، بررسی سنجش و ارزیابی بنگاه های اقتصادی،شاخص ارزیابی، بهره وری شاخص نیرو کار، بهره‌وری آب، بهره‌وری انرژی، بهره‌وری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بهره‌وری خودروسازان پرداخت.

علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با اشاره به تداوم واردات گوشت از کشورهای آسیای میانه، گفت: در صورت ادامه واردات برای تامین دام مورد نیاز در عید قربان مشکلی نخواهیم داشت.

وی در ارتباط با وضعیت قیمت گوشت گوسفندی در بازار گفت: نسبت به هفته گذشته تغییری در قیمت گوشت دیده نمی‌شود و هرکیلو با قیمت ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان در واحد‌های صنفی عرضه و با قیمت ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان به دست خریدار می‌رسد.

قاسم زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه از سال ۹۳ افزایش قیمتی در نان دولتی رخ نداده است، اظهار کرد: افزایش قیمت نان در دست بررسی است و در صورت تایید نهاد‌های مرتبط از سوی اتحادیه اعلام خواهد شد.

محمد یوسف‌خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های اخیر به علت نبود برنامه مدون جهت تنظیم بازار با افزایش روبرو بوده تا جایی که قیمت هر کیلو مرغ به 8 هزار و 300 و قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 13 هزار تا 15 هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در خصوص علت افزایش بی‌رویه قیمت مرغ تصریح کرد: با وجود بالا بودن قیمت نهاده‌ها و گرمای شدید هوا شاهد افزایش قیمت مرغ در سطح شهر هستیم تا جایی که گرمای هوا بر روند پرورش مرغ‌های گوشتی تاثیرگذار بوده و این امر موجبات افزایش قیمت این محصول تا سقف 9 هزار تومان را فراهم کرده است.

 

 بسته اقتصادی میزان از بازار در روز شنبه، 14 مرداد ماه 

بسته اقتصادی میزان از بازار در روز یکشنبه، 15 مرداد ماه

بسته اقتصادی میزان از بازار در روز دوشنبه، 16 مرداد ماه

 بسته اقتصادی میزان از بازار در روز سه شنبه، 17 مرداد ماه

 بسته اقتصادی میزان از بازار در روز چهارشنبه، 18 مرداد ماه



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *