۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۵۷
کد خبر: 82934827
T T
۰ نفر
كشت فراسرزمینی نهاده های دامی در برزیل پیگیری می شود

تهران - ایرنا- عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به دلیل كاهش منابع آبی برای تامین محصولات كشاورزی، كشت فراسرزمینی در برخی كشورهای همسایه و حتی برزیل را در دستور كار قرار داده است و آن را پیگیری می كند.

یوسف داودی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: كشت فراسرزمینی محصولاتی چون ذرت در كشورهای دیگر آغاز شده است كه می تواند در تامین نهاده های دامی و تولید گوشت قرمز بازار داخلی ایران موثر واقع شود.
وی ادامه داد: با توجه به كاهش بارش ها و بحران آبی در كشور، برای تامین گوشت قرمز ضرورت دارد كه كشت نهاده های تولید از جمله ذرت كه آب بر است در داخل انجام نشود و تولید آنها در سرزمین های دیگر پیگیری شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در این روش تولیدكنندگان ایرانی زمین را اجاره و كشت می كنند و در حقیقت ایران ذرت را از كشاورزان خود در این كشورها خریداری و وارد خواهد كرد؛ این روش علاوه بر تقویت تولید نهاده ها و دانه های روغنی برای كشور، منجر به تقویت صنعت دام و طیور نیز می شود.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال 1396 نزدیك 19 هزار تن گوشت گرم گوسفندی به كشور وارد شد.

** قوانین واردات گوشت قرمز اصلاح شود
عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی، قوانین واردات گوشت قرمز سازمان دامپزشكی كشور را یكی از مشكلات این بخش برشمرد و افزود: قوانین و مقررات سازمان دامپزشكی برای واردات گوشت قرمز باید بازنگری و اصلاح شود.
داودی ادامه داد: در برخی موارد ما با دلایل غیرعلمی و غیرمنطقی اعلام می كنیم از چه كشورهای با چه سنی گوشت وارد كنیم كه در افزایش قیمت گوشت وارداتی موثر است در حالی كه در كشور، دام با سنین سه تا چهار سال كشتار و مصرف می شود.
وی پیشنهاد داد: بهتر است قوانین و استانداردهای واردات گوشت قرمز مورد نیاز را با قوانین و استانداردهای بین المللی و اروپایی مطابقت دهیم تا با واردات بیشتر بتوانیم بازار گوشت قرمز داخلی را متعادل كنیم.

**موسسه واكسن رازی باید تقویت شود
این عضو كمیسیون كشاورزی مجلس درباره وضعیت تولید موسسه واكسن و سرم سازی رازی بر تقویت آن تاكید كرد و اظهار داشت: موسسه رازی در سال های گذشته به عنوان یك مركز بسیار مهم تحقیقاتی در كنترل بیماری های دام و طیور و انسان نقش مهمی داشت اما در سال های اخیر از نقش و فعالیت موثر آن كاسته شده است.
داودی تصریح كرد: این موسسه به عنوان بازوی تحقیقاتی سازمان دامپزشكی كشور باید بیش از گذشته فعال عمل كند.
به گزارش ایرنا با بروز بیماری تب برفكی در سال 1389، 41 هزار راس دام و در سال 1394 تعداد 13 هزار راس دام در كشور تلف شد؛ در سال 1394 خط تولید واكسن تب برفكی موسسه واكسن و سرم سازی رازی به منظور ارتقای كیفیت متوقف شد.
موسسه رازی اواخر سال 1393 به درخواست سازمان دامپزشكی، پس از 6 ماه تحقیق در بخش تحقیقات توسعه ای خود (R&D) واكسن تب برفكی را از 3PD50 به 6PD50 ارتقا داد كه البته این امر با كاهش توان تولید همراه بود.
سالیانه سه میلیارد دز واكسن در موسسه واكسن و سرم سازی رازی تولید می شود.
قاسم رضائیان زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشكی كشور گفته است؛ در سال 1397 ماهانه بیش از یك میلیون دز واكسن تب برفكی مورد نیاز كشور توسط موسسه واكسن و سرم سازی رازی تولید و به بازار عرضه می شود؛ از این میزان تولید، بین 13 تا 15 میلیون دز توسط موسسه واكسن و سرم سازی رازی و 13 میلیون دز توسط شركت روناك با نظارت موسسه رازی تولید و عرضه خواهد شد.
اقتصام**9186*2025 ** 1776
۰ نفر