۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82698956
T T
۰ نفر
خوانساري: دولت دوازدهم تكليف ارز را مشخص كند

تهران - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران خواستار تك‌نرخي كردن نرخ ارز براي تقويت ثبات بازار شد و گفت: ارز از تلاطم‌هاي بازار تاثير مي‌پذيرد و لازم است دولت تكليف ارز را مشخص كند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني اتاق تهران، «مسعود خوانساري» صبح امروز در سي و يكمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران افزود: تك‌نرخي شدن نرخ ارز سبب ثبات بازار خواهد شد.
وي ادامه داد: در چهار سال گذشته ثبات نسبي در اقتصاد كشور به وجود آمد و هيجانات قيمتي روزانه، كمتر ديده شد؛ ضمن اينكه تورم بالاي 40 درصد نيز به كمتر از 10 درصد رسيد و مردم اميدي به آينده پيدا كردند.
وي اظهارداشت: در اين سال‌ها تحت نظر فعاليت‌هاي ديپلماسي نيز اقدامات خوبي انجام شد كه در نتيجه آن، ايران از انزواي زمان تحريم با تغيير 180 درجه‌اي به شرايط بسيار مطلوب‌تري رسيد.
نايب‌رئيس اتاق ايران با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب، تصريح كرد: بحث برون‌نگري و درون‌زايي اقتصاد كه به‌عنوان مهمترين هدف در اقتصاد مقاومتي مطرح شده، راه نجاتي است كه باعث تاب‌آوري اقتصاد در مقابل تكانه‌هاي اثرگذار خارجي مي‌شود و نمونه‌اي از اثرگذاري آن نيز در مواجهه با موضع‌گيري اخير ترامپ مشاهده شد.
وي اضافه كرد: سخنراني ترامپ كه البته به‌ جز سه كشور، حتي در خود آمريكا هم تاييد نشد و اكثر مجامع بين‌المللي و كشورهاي اروپايي، با اين مواضع مخالفت كردند، به خود آمريكا ضربه وارد كرد و در ايران نيز منجر به انسجام داخلي بيشتر ميان مردم و مسئولان شد.
خوانساري با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا، گفت: در فضاي برجام فرصتي ايجاد شد كه شرايط توسعه اقتصادي ايجاد كه اين سال نيز به نام اقتصاد مقاومتي مطرح شد تا از پتانسيل‌هاي موجود در كشور بهتر استفاده شود و در عين ‌حال درون‌زايي و برون‌گرايي داشته باشيم.
وي افزود: حدود دو تا سه ماه ديگر مواضع اخير ترامپ در كنگره آمريكا مطرح شود بر اين اساس بايد چاره‌اي انديشيد تا خود را ايزوله كرده و اقتصاد خود را محكم‌تر كنيم تا آسيب كمتري ببينيم.

** كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي، پيش‌نياز سرمايه‌گذاري
رئيس اتاق تهران با اشاره به مشكلات بهبود محيط كسب‌وكار گفت: شرايط فعلي به‌گونه‌اي است كه توليدكننده و كارآفرين دچار مشكل هستند و از نظر شاخص محيط كسب‌وكار رتبه مساعدي در مجامع بين‌المللي نداريم از اين ‌رو بايد به محيط كسب‌وكار بيشتر بپردازيم و حذف مجوزهاي غيرضروري را تسريع كنيم.
خوانساري با اشاره به تأثير مشكلات نظام بانكي كشور در توسعه اقتصادي و افزايش سرمايه‌گذاري در كشور گفت: سودي كه بانك‌ها به تسهيلات مي‌دهند دليلي شده كه مردم ديگر كار ايجاد نكنند و پول خود را با خيال آسوده در بانك‌ها بگذارند و سود آن را بگيرند.
وي تصريح كرد: تا اين وضعيت ادامه داشته باشد، سرمايه‌گذاري در كشور و ورود سرمايه به بخش توليد و صنعت توجيه‌پذير نيست پس بايد اين مسئله را حل كرد.

**دولت بدهي خود به پيمانكاران را نپرداخت
رئيس اتاق تهران همچنين با بيان اينكه طلب پيمانكاران به وضعيتي بحراني رسيده است، گفت: در اين وضعيت كسب‌وكارها در حال فلج شدن است؛ در 6 ماه گذشته پرداخت طلب پيمانكاران بخش خصوصي بسيار پايين بود درحالي ‌كه وضعيت بودجه جاري دولت مناسب بوده است.
خوانساري با اشاره برگزاري نمايشگاه جيتكس 2017 در دبي، تصريح كرد: معتقديم كه آينده كشور روي موضوع فناوري اطلاعات و ارتباطات حركت خواهد كرد؛ بر اين اساس شركت‌هاي ايراني فعال در حوزه IT در اين نمايشگاه حضور فعال دارند ضمن اينكه در بخشي از اين نمايشگاه كه به استارت‌آپ‌ها برگزار مي‌شود، بسياري از استارتاپ‌هاي ايراني حاضر شده‌اند.
وي با اشاره به حضور فتاح، رئيس كميته امداد در اتاق بازرگاني گفت: امروز موافقت‌نامه‌اي براي اجراي يك طرح مشترك بين اتاق تهران و كميته امداد به امضا مي‌رسانيم و به دنبال توسعه فعاليت‌هاي مسئوليت‌هاي اجتماعي اتاق هستيم.

** اعطاي وام اشتغال به مددجوان كميته امداد
پرويز فتاح رئيس كميته امداد حضرت امام خميني(ره) نيز در اين نشست از اعطاي وام اشتغال زايي به خانواده هاي تحت پوشش با هدف توانمندسازي آنها خبر داد و گفت: يكي ديگر از برنامه هاي اين نهاد، ساخت مسكن براي تمامي افراد تحت پوشش تا چهار سال آينده است.
وي خاطر نشان كرد: 150 هزار خانوار بدون خانه تحت پوشش اين نهادق رار دارند كه پارسال 4 هزار واحد به اين افراد واگذار شد.
فتاح با تاكيد بر اينكه مقوله فقر در كشور ما قابل حل است، اظهار داشت: به آقاي روحاني رئيس جمهوري گفتم به جاي اينكه 40 هزار ميليارد تومان صرف پرداخت يارانه نقدي كنيد، آن را قطع كنيد و هركس خواهان آن بود به كميته امداد معرفي كنيد تا رسيدگي كنيم.
وي در ادامه بر لزوم همكاري ميان دولت و فعالان اقتصادي براي كاهش قاچاق كالا به كشور براي اشتغالزايي تاكيد كرد و گفت: اگر ١٠ ميليارد دلار قاچاق كاهش يابد، به همان اندازه اشتغالزايي مي شود.
فتاح با يادآوري اينكه در بودجه سال گذشته 10 هزار ميليارد ريال براي پرداخت وام قرض الحسنه به مددجويان كميته امداد در نظر گرفته شد تا در سقف 150 ميليون ريال تسهيلات اشتغالزايي پرداخت شود، گفت: پارسال 100 هزار تسهيلات از اين محل داده شد كه نتيجه آن خروج 10 هزار نفري افراد تحت پوشش كميته امداد بود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**9186*2025*خبرنگار: هما همت خواه*انتشار: ليلا جودي
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد