زنگ خطر نابودی سفره های زیر زمینی به صدا در آمد

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت بیش از اندازه آب از سفره های زیرزمینی مو جب شده تا زنگ خطر نابودی این سرچشمه های حیات به صدا در آید.

محمد تقی توکلی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اقدامات لازم برای کنترل مصرف ذخایر آب های زیر زمینی گفت:نصب کنتور های هوشمند و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز  قدمی مثبت در این خصوص است چرا که در حال حاضر برخی از چاه های مجاز هم بیش از حدمجاز برداشت میکنند.
 
وی افزود: سالانه 11 الی 12 میلیارد متر مکعب آب  از چاه های غیر مجاز برداشت میشود که در صورت ادامه این روند سطح آب سفره های زیر زمینی به نابودی خواهد رفت لذا با توجه به خشکسالی های اخیر لازم است که چاه های غیر مجاز مسدود و در چاه های مجاز هم با نصب کنتورهای هوشمند  آب به صورت حجمی برداشت شود.
 
توکلی ادامه داد: باتوجه به برداشت بیش از حد از آب های زیر زمینی بایستی طرح های آبخوان داری و آبخیزداری در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از منابع آب های زیر زمینی احیا شود.
 
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی درخصوص اقدامات انجام شده کنترل آب های زیر زمینی در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه بحث افزایش بهره وری ، راندمان آب ، کنترل برداشت از طریق نصب تجهیزات اندازه گیری برای چاه برقی و غیر برقی باید کنترل شود.
 
وی تصریح کرد: پیش بینی شده سالانه بیش از 400 هزار هکتار اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز شدند و از طرفی وزارت نیرو وجهاد کشاورزی باید دربرنامه لایحه بودجه میزان اعتباری که لازم دارند درخواست کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار