۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۱۰
کد خبر: 82236473
T T
۰ نفر
تغذيه با شيرمادر، مرگ و مير كودكان را بين 13 تا 20 درصد كاهش مي دهد

شيراز- ايرنا- مدير گروه سلامت خانواده وجمعيت دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اگر نوزادان به مدت 6 ماه تنها با شير مادر تغذيه شوند و پس از آن تغذيه با شير مادر همراه با غذاهاي مناسب سن كودك تا 2 سال ادامه يابد، مرگ و مير كودكان كمتر از پنج سال بين 13 تا 20 درصد كاهش مي يابد.

به گزارش دريافتي ايرنا از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيرازفريبا مرادي، دوشنبه درنشست يك روزه كارشناسان ترويج تغذيه با شير مادر منطقه جنوب كشور در شيراز افزود: تلاش براي كاهش مرگ و مير كودكان كمتر از پنج سال با كمك شير مادر، به يك دغدغه اصلي در جهان تبديل شده است.
مدير گروه سلامت خانواده و جمعيت دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه داد: تغذيه شيرخواران با شير مادر، به لحاظ بهداشتي، تغذيه اي، عاطفي، رواني و اقتصادي، روشي بي نظير و بدون جانشين براي شيرخواران در پيشگيري از بيماري ها و حفظ بقاي آنان و همچنين تامين بهترين الگوي رشد، تكامل و ارتقاي سلامت مادران، محسوب مي شود.
مرادي، با اشاره به دستورات دين مبين اسلام در مورد مزاياي شيرمادر و همچنين بيانيه هاي سازمان هاي بين المللي بهداشتي و نتايج تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده است، گفت: تغذيه نوزادان با شير مادر، بايد به يك اولويت عاطفي، اجتماعي براي خانواده ها تبديل شود.
وي، ريشه حياتي حمايت مادران براي تغذيه كودكان با شيرمادر را، شامل خانواده و شبكه اجتماعي، مراقبت بهداشتي، محيط كار و اشتغال، دولت، قانون و پاسخ به بحران ها وفوريت ها، دانست و اظهار داشت: مادران به عنوان شركت كنندگان فعال در اين حمايت پويا، نقش ارائه دهنده و گيرنده اطلاعات و حمايت را بر عهده دارند.
مدير گروه سلامت خانواده وجمعيت دانشگاه علوم پزشكي شيراز، اضافه كرد: مشاوره و حمايت مردمي، يكي از راه هاي اثربخش و مقرون به صرفه، براي فراهم كردن حمايت موردنياز مادران در مواقع نبود دسترسي به كمك هاي تخصصي است.
مرادي، گفت: هدف از اجراي طرح مشاوران مردمي، ارتقاي شيوه مطلوب تغذيه شيرخواران با شيرمادر تا 2 سالگي به ويژه تغذيه انحصاري باشير مادر در 6ماه نخست با كمك و حمايت مادران و همكاري داوطلبان سلامت است.
مسئول برنامه نوزادان وكودكان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين نشست گفت: داوطلبان سلامت متشكل از مادران علاقه مندي است كه سال ها در زمينه ارتقاي سطح سلامت جامعه در كشور، با سامانه بهداشتي همكاري مي كنند.
ثريا زحمت كش، افزود: حمايت به طور سنتي از سوي بانوان مسن تر در خانواده و جامعه به ويژه 40 تا 42 روز پس از زايمان فراهم مي شود، اما همان گونه كه جوامع به ويژه مناطق شهري تغيير مي كنند، ساير اعضاي خانواده هم ممكن است از مادر دور شوند و مادر و شيرخوار در اين دوره، مراقبت هاي لازم را از دست بدهند.
وي در مورد برنامه مشاوره به مادران اظهار كرد: تشويق، كمك و حمايت مادران باردار و شيرده و تحكيم اعتماد به نفس در آنها براي شيردهي و ايفاي نقش مادري، ارتقاي آگاهي مردم و نزديكان مادر در مورد مزاياي تغذيه با شيرمادر و زيان هاي تغذيه مصنوعي را از اهداف اين مشاوره بيان كرد.
زحمتكش ادامه داد: همچنين افزايش حمايت مردم براي كمك به مادران براي برقراري و حفظ تداوم تغذيه با شيرمادر، شناسايي ارتباطات حمايتي و بهداشتي جامعه محلي براي مراجعه مادران شيرده پس از زايمان براي دريافت كمك و حمايت از ديگر اهداف اختصاصي برنامه مشاوره است.
او بيان كرد: حمايت مادر در موقعيت هاي خاص مانند بلاياي طبيعي، اقامت در اردوگاه مهاجران، طلاق، بيماري هاي حياتي مادر يا شيرخوار و يا زندگي در مناطقي با شيوع بالاي بيماري ايدز، بخشي ديگر از اهداف اختصاصي برنامه مشاوره به شمار مي آيد.
زحمت كش، در مورد شرايط مادراني كه در اولويت براي حمايت قرار دارند، گفت: مادراني با درآمد كم يا متوسط كه دسترسي به حمايت حرفه اي و تخصصي ندارند، مادراني كه تصميم به شيردهي و يا تمايلي به انجام اين كار ندارند و مادراني كه نخستين فرزندشان را به دنيا مي آورند در اولويت حمايت قرار دارند.
وي افزود: همچنين مادراني كه جوان، تنها و يا سالمند هستند، مادراني كه دو قلو و يا بيش از آن باردارند، مادراني كه سابقه ناموفق شيردهي دارند، مادران شاغل كه ساعت هايي در روزاز فرزندشان دور هستند، مادري كه مشكل خانوادگي دارد و نياز است كه از حمايت اعضاي خانواده برخوردار شود، مادراني كه افسردگي و يا بيماري خاصي دارند و مادري كه شيرخواري را به فرزند خواندگي پذيرفته مشمول اين اولويت مي شوند.
كارشناسان ترويج تغذيه با شير مادر منطقه جنوب كشور، شامل دانشگاه هاي بوشهر،ياسوج، لار، گراش، جهرم و فسا است.
6113 /6118
تنظيم: نيكنام خشنودي - دبير: پرويندخت پاردسويي شيرازي

سرخط اخبار استان‌ها