ظرفيت هاي معطل مانده سد خداآفرين براي رونق كشاورزي در آذربايجان شرقي

تبريز- ايرنا- سد خاكي خداآفرين با هسته رسي كه در پايين دست رودخانه خروشان ارس در شمال آذربايجان شرقي ساخته شده است، از مهمترين سدهاي كشور به شمار مي رود كه ظرفيت و قابليت هاي بي بديلي براي ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي و حوزه هاي زيرمجموعه دارد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، اين سد كه مطالعات اوليه آن در سال 1352 آغاز شد، پس از 9 سال كار و تلاش سرانجام در سال 1388 به بهره برداري رسيد و آبياري بالغ بر 80 هزار هكتار از اراضي پاياب سد و در كنار آن تامين برق از جمله اهداف اصلي ساخت آن است.
ارتفاع اين سد از پي 65 متر، طول تاج 400 متر، حجم مخزن افزون بر يك ميليارد و 600 ميليون مترمكعب و حوزه آبريز آن حدود 40 هزار هكتار مي باشد كه متاسفانه تاكنون بهره مندي بخش كشاورزي از آن چندان مطلوب نبوده است.
كارشناسان مي گويند هر گونه تاخير در بهره برداري از اين ظرفيت بسيار ويژه كشور در بخش سدسازي به ضرر اقتصاد كشاورزي آذربايجان شرقي و اردبيل بوده و با توجه به نرخ بيكاري رو به تزايد در كشور و منطقه، اقدام در جهت رفع مشكلات موجود مي تواند بخش قابل توجهي از اشتغال دو استان را پوشش دهد.
رييس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان شرقي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينكه ايجاد اشتغال براي جوانان دغدغه اساسي و جزو برنامه هاي اصلي دولت تدبير و اميد در بخش هاي مختلف است، سد خداآفرين را نمونه اي برجسته از ظرفيت هاي بالقوه اشتغالزائي در كشور و استان ارزيابي كرد.
شهرام شفيعي، بر ضرورت تغيير نگرش از مشاغل دولتي به سمت و سوي توليد و اشتغال در بخش خصوصي تاكيد كرد و افزود: سد خداآفرين و بخشي از سد ارسباران ظرفيت بزرگي براي فعاليت و ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي است كه در اين راه اعتمادسازي از طريق افزايش توانايي هاي علمي و فني فارغ التحصيلان كشاورزي در حوزه بخش خصوصي مي تواند موثر و مفيد واقع شود.
وي، قيمت گذاري مناسب اراضي، مشاركت سرمايه گذاران و حمايت دولت و منطقه آزاد تجاري - صنعتي ارس و نيز استفاده از توان مهندسان كشاورزي از طريق ارايه راهكار براي كشاورزان از جمله توليد بذر را در بهره برداري از مزارع پايين دستي سد خداآفرين موثر دانست.
شفيعي از اعلام آمادگي مديران استاني براي اجراي طرح هاي قابل بازدهي اقتصادي در اراضي پايين دست سد خداآفرين خبر داد و بر ضرورت ايجاد و تشكيل شركت هاي دانش بنيان در اين حوزه تاكيد كرد.
وي گفت: از طريق پنجره واحد دولت صدور مجوز براي طرح هاي مشاركتي و فعاليت در اين حوزه فراهم است.
فرماندار شهرستان خداآفرين نيز در گفت وگو با ايرنا، با بيان اينكه مبنا و سنجش علم، تبديل تفكر و دانش به عمل از طريق كارآفريني است، گفت: براي حمايت از طرح هاي قابل اجرا و نتيجه بخش در راستاي توليد و اشتغال در حوزه كشاورزي شهرستان به طور كامل آمادگي داريم.
امين امينيان اظهار كرد: دولت تدبير و اميد با اجراي پروژه هاي متعدد آبي با زيرساخت هاي كشاورزي از جمله ايجاد كانال هاي اصلي و شبكه هاي فرعي پاياب سد خداآفرين و نيز شبكه گذاري دو هزار و 500 هكتاري از اراضي بخش منجوان و يكهزار و 500هكتار از اراضي 17 روستاي بخش مركزي شهرستان خداآفرين، اهتمام جدي در توليد و اشتغال در راستاي ايجاد كشاورزي پايدار دارد.
وي افزود: دانش آموختگان رشته هاي كشاورزي به عنوان راهبر و پيش قدم بايد با برقراري ارتباط با شرايط محيطي ومردم و تكنولوژي نقش ايفا كنند و جهت واگذاري زمين براي فعاليت آنان بايد با نشان دادن توانايي و كارآمدي براي اعتمادسازي در توليد محصول در بازار رقابت، تلاش كنند.
امينيان ادامه داد: دانش آموختگان حوزه كشاورزي ذينفعان اين بخش هستند كه بايد در قالب شركت هاي سهامي و كشت يكپارچه با ارايه طرح هاي موجه و قابل اجرا اقدام كنند كه در اين صورت دولت نيز آماده ارايه تسهيلات براي طرح هاي مربوطه است.
وي با اشاره به ظرفيت هاي كشاورزي خداآفرين، آبزي پروري و صيد ماهي، توليد گياهان دارويي و محصولات ارگانيك را از ظرفيت هاي اين شهرستان نام برد و افزود: با پيگيري هاي انجام شده شركت هاي بومي شهرستان مي توانند از اين فرصت براي فعاليت در اين حوزه ها و در اراضي پايين دشت سد خداآفرين اقدام كنند.
شهرستان خداآفرين با مساحت يكهزار و 525 كيلومترمربع در نوار مرزي رود ارس و در فاصله 240 كيلومتري تبريز شمال شرق مركز آذربايجان شرقي واقع است.
اين شهرستان با 204 پارچه روستا و يك شهر جزو مناطق روستايي استان است كه شغل 80 درصد اهالي آن كشاورزي و دامداري است.
گزارش: الهام جوادزاده ** تنظيم: مرتضائي**انتشار: عزيزي راد
3038/7468/518

سرخط اخبار استان‌ها