بسیج امكانات سازمان ها و نهادها برای یاری زلزله زدگان غرب كشور

تهران- ایرنا- دستگاه و نهادهای مختلف برای امدادرسانی و كمك به زلزله زدگان، اقدام به بسیج امكانات و خدمات كرده اند كه در این میان زارت جهاد كشاورزی با اعزام بیش از 100 دستگاه ماشین آلات سبك و سنگین كار امدادرسانی به زلزله زدگان مناطق غرب كشور را آغاز كرد.

به گزارش دوشنبه ایرنا، در پی وقوع حادثه زلزله در استان های كرمانشاه و ایلام، سازمان های دولتی، بانك ها، بیمه ها، نهادها و تشكل ها برای یاری زلزله زدگان آستین بالا زدند.
وزارت جهاد كشاورزی از همه مشاوران و پیمانكاران طرف قرارداد مستقر در مناطق زلزله زده خواست فعالیت های اجرای طرح ها را تعطیل و با هماهنگی فرمانداری های شهرستان های حادثه دیده با همه امكانات و ماشین آلات موجود نسبت به كمك رسانی شبانه روزی به زلزله زدگان اقدام عاجل كنند.

** اعزام یك فروند هواپیمای 747 باری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به كرمانشاه
یك فروند هواپیمای 747 باری هما حامل كمك های نهادهای مسوول به آسیب دیدگان زلزله اخیر به كرمانشاه اعزام شد.
این هواپیما ساعت 19:30 تهران را به مقصد كرمانشاه ترك كرد و حامل دارو، چادر و... بود.
این اقدام از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و... تامین شده است.

** توقف عملیات مالیاتی و تشكیل كمیته ویژه پیگیری بانكی و بیمه ای
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه های جداگانه به معاون امور بانكی و بیمه، رییس كل سازمان امور مالیاتی و خزانه داری كل كشور، برای رسیدگی فوری به زلزله زدگان دستوراتی صادر كرد.
مسعود كرباسیان به معاون امور بانكی و بیمه نوشت: مقتضی است با همكاری بیمه مركزی و بانك ها و بیمه های دولتی و نیمه دولتی ضمن تشكیل كمیته ویژه پیگیری و رسیدگی نسبت به تسریع در ارائه خدمات و اعطای تسهیلات لازم به آسیب دیدگان اقدام عاجل بعمل آورد. همچنین بانك های عامل مشمول این دستور مكلفند در خصوص افراد و شركت هایی كه در این حادثه دچار ضایعه جانی و یا خسارت مالی شده اند تا بازگشت به حالت عادی نسبت به هر گونه اقدام پیگیری برای وصول مطالبات یا موارد مشابه دستور توقف صادر كنند.
وزیر اقتصاد به رییس كل سازمان امور مالیاتی دستور داد: در خصوص مودیانی كه به تایید نهادهای ذیصلاح دچار خسارت شده اند و امكان عمل به تعهدات خود را ندارند تا بازگشت به حالت عادی دستور توقف عملیات پیگیری صادر شود.
همچنین در نامه دكتر كرباسیان خطاب به خزانه داری كل كشور آمده است: خزانه داری كل كشور مكلف است به محض وصول ابلاغ تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه كشور، برای جبران خسارات ناشی از زلزله اخیر به قید فوریت اقدام كند.

** بیمه مركزی: پوشش بیمه ای مربوط به زلزله زیاد نیست
رییس كل بیمه مركزی از شركت های بیمه كه در منطقه بیمه زلزله و حوادث ارایه كرده اند خواست در سریعترین زمان ممكن نسبت به بررسی لازم و پرداخت خسارت های احتمالی اقدام كنند.
عبدالناصر همتی در پیامی تاكید كرد «براساس آمارها و بررسی های اولیه متاسفانه میزان خرید پوشش بیمه ای مربوط به زلزله خیلی زیاد نیست و بخش زیادی از اماكن مسكونی پوشش زلزله ندارند».
وی ادامه داد: این امر ضرورت تسریع در راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی را گوشزد می كند.

** لزوم ارایه گزارش روزانه رسیدگی های بیمه ای به ستاد مركزی بیمه ایران
مدیرعامل بیمه ایران از مدیران این شركت در استان های غربی كشور خواست اقدام و رسیدگی فوری به مشكلات آسیب دیدگان زیر پوشش زلزله را در دستور كار قرار دهند.
محسن پوركیانی از آنان خواست اقدام های خود را به صورت روزانه به ستاد مركزی بیمه ایران گزارش كنند.

** اعزام كارشناسان بیمه البرز به مناطق زلزله زده
گروه كارشناسی بیمه البرز به مناطق آسیب دیده رفت تا خسارت بیمه گذاران را برآورد كند.
این شركت اعلام كرد به محض پایان برآورد خسارت و انجام مراحل قانونی، آماده پرداخت خسارت به بیمه گذاران است.

** خدمات پزشكی و دارویی بانك ملی
محمدرضا حسین زاده مدیر عامل بانك ملی نیز در پی وقوع زلزله در مناطق غربی كشور به ویژه استان كرمانشاه كه خسارات زیادی به بار آورد، ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه، دستور داد تا حداكثر خدمات پزشكی، پرستاری، دارویی و درمانی بیمارستان بانك ملی ایران با اعزام به منطقه، در اختیار آسیب دیدگان قرار گیرد.
همچنین كمیته بحران و پشتیبانی برای این منظور در بانك ملی ایران تشكیل شده تا در صورت نیاز به تجهیزات و امكانات بیشتر در منطقه زلزله زده كرمانشاه، كمك های لازم به این منظور صورت گیرد.

** اختصاص یك هزار میلیارد ریال اعتبار بازسازی واحدهای مسكونی در بانك سپه
مدیرعامل بانك سپه از اختصاص یك هزار میلیارد ریال منابع این بانك برای پرداخت تسهیلات به خانواده های آسیب دیده از زلزله استان های غربی كشور خبر داد.
محمد كاظم چقازردی افزود: این منابع با هماهنگی استانداری برای هر واحد مسكونی تا سقف یكصد میلیون ریال با بازپرداخت پنج ساله و فقط با یك ضامن پرداخت می شود.

** كاركنان بانك شهر یك روز حقوق را به مناطق زلزله زده اختصاص دادند
مدیرعامل بانك شهر در مذاكره تلفنی با استاندار كرمانشاه از ارسال كمك‌های این بانك به مناطق زلزله زده غرب كشور خبر داد.
از محل اختصاص یك روز حقوق كاركنان بانك شهر آب، پتو و مواد خوراكی خشك و كنسرو و سایر ملزومات مورد نیاز هموطنان فاجعه دیده در مناطق زلزله زده تهیه و ارسال شد.
بودجه تهیه سالنامه و تقویم‌های پایان سال این بانك نیز به ساخت مدرسه های تخریب شده استان كرمانشاه اختصاص یافت.
به گزارش ایرنا، زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یكشنبه (بیست و یكم آبان ماه) استان كرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.
این زلزله در استان كرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 كیلومتری زمین روی داد.
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود كه در بیشتر استان ها و برخی كشورهای منطقه نیز احساس شد.
براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد مدیریت بحران كشور تا ساعت 20 دوشنبه، در این زمین لرزه 407 نفر جان باخته و 6700 نفر مصدوم شده اند.
پس لرزه ها هنوز ادامه دارد.
اكنون مسئولان برای بررسی وضعیت و برنامه ریزی در مناطق زلزله زده حضور دارند.
قرار است فردا رییس جمهوری به مناطق زلزله زده برود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9186 *1961*
خبرنگار:هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد