۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82251123
T T
۰ نفر
تكثیرمصنوعی پنج میلیون قطعه بچه ماهی سفید سازگار بااب شور درمازندران

ساری-ایرنا-مدیر عامل شركت تعاونی صیادی پره استان مازندران گفت: امسال برای نخستین بار با همكاری مركز پژوهشكده اكولوژی دریای خزر و مركز تكثیر و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری ، پنج میلیون قطعه بچه ماهی سفید كه بتواند در آب شور منطقه میانكاله رها سازی شود، تولید شد.

حسین قدیری روز شنبه در گردهمایی 54شركت تعاونی صیادی پره استان مازندران در مركز تكثیر و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری افزود: از آنجاییكه در شرق مازندران رودخانه شیلاتی با آب شیرین برای رها سازی بچه ماهی سفید تكثیر شده وجود ندارد، بچه ماهی سازگار با آب شور تولید و تكثیر شده است.
وی اضافه كرد: این بچه ماهی ها در آب شور مركز شهید رجایی ساری تولید و با استفاده از آب شور نیز به منطقه میانكاله منتقل و رها شدند.
قدیری با اشاره به اینكه امسال با همكاری و مدیریت شیلات مازندران 62میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت مصنوعی تولید و تكثیر و در 22رودخانه شیلاتی استان رها سازی شده است، ادامه داد: تولید و تكثیر 13میلیون بچه ماهی كپور به روش شیل گذاری نیز از اقدامات مهم شیلات در سال جاری بوده است.
وی با اظهار اینكه كاهش صید 48تا 50 درصدی ماهیان استخوانی سال گذشته جامعه صیادی استان مازندران را با مشكلات جدی مواجه كرده است، اظهار داشت: اگر سیاست های حمایتی دولت در زمینه استمهال نرخ سود وام تسهیلات 100میلیون تومانی و بیمه صیادان نبود، شركت های تعاونی پره زمین های ساحلی خود را می بایست به بانك كشاورزی واگذار می كردند.
قدیری بی توجهی به رودخانه ها برای انجام تكثیر طبیعی ماهیان مولد را از بزرگترین مشكلات جامعه صیادی دانست و بیان داشت: به طور یقین باز سازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر به تكثیر طبیعی وابسته است.
وی مقدار درآمد سال گذشته 54شركت تعاونی صیادی پره با 4هزار صیاد استان مازندران را 21میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: 10میلیارد تومان از این درآمد به عنوان حق بیمه صیادان به صندوق تامین اجتماعی پرداخت شده است.
وی با بیان اینكه با این درآمد باقی مانده در آمد ماهیانه هر صیاد پره استان مازندران كمتر از یك میلیون و 300هزار تومان است، گفت: تنها راه نجات صیادان افزایش صید و آن هم منوط به تكثیر طبیعی ماهیان مولد در رودخانه های تمیز و امن است.
وی مقدار صید ماهیان استخوانی سفید، كفال و كپور سال گذشته 54شركت تعاونی صیادی پره استان مازندران را كمتر از 2هزارو 300تن اعلام كرد و بیان داشت: اگر این روند ادامه بیابد ، ادامه فعالیت صیادان غیر ممكن است.
مدیر عامل شركت تعاونی صیادی پره استان مازندران صید قاچاق در دریا را از دیگر مشكلات جامعه صیادی عنوان كرد و گفت: جامعه صیادی به دستورالعمل ها و مقررات صیادی مسئولانه توجه جدی دارد اما توقع داریم یگان های حفاظت در حفط این منابع درآمدی صیادان نیز بیشتر تلاش كنند.
وی از آمادگی صیادان پره استان مازندران برای پهن كردن تورهای ماهی در خزر خبر داد و گفت: امیدواریم امسال صید خوبی داشته باشیم.
هر ساله از بیستم مهر تور ماهیگیران ماهیان استخوانی در 338كیلومتر از سواحل مازندرانی دریای خزر پهن می شود.
خبرنگار- سید رضا هاشمی كرویی** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/6990

سرخط اخبار استان‌ها