۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82080048
T T
۰ نفر
37 درصد شير كشور از نژاد هلشتاين توليد مي شود

كرج- ايرنا- مدير كل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهاد كشاورزي گفت: 37 درصد شير خام در كشور از نژاد هلشتاين توليد مي شود.

به گزارش ايرنا، تورج صارمي در پنجمين همايش ملي انجمن هلشتاين ايران كه ظهر چهارشنبه در موسسه تحقيقات علوم دامي كشور واقع در كرج، برگزار شد، افزود: گاو نژاد هلشتاين و هلشتاين اصيل از دهه 60 وارد ايران شده است.
وي اظهار كرد: از دهه 60 تا كنون شاهد افزايش كمي توليد توسط توليدكنندگان براي استفاده از اين نژاد هستيم با توجه به شرايط موجود نياز به برنامه ريزي در واحدهاي توليدي احساس مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه بايد براي افزايش ميزان توليد و كاهش هزينه هاي توليد شير يك برنامه ريزي مدوني انجام شد، گفت: يكي از موضوعاتي كه توليدكنندگان مي توانند براي كاهش قيمت تمام شده در دستور كار قرار دهند، استفاده از روش هاي نوين در مديريت تغذيه است.
صارمي با اشاره به اينكه استفاده از روش هاي فرآوري مناسب و مطابق با استانداردهاي روز دنيا در توليد خوراك و روش هاي مناسب خوراك دهي مي تواند تا حدود زيادي هزينه تمام شده در قيمت شير را كنترل كند، تصريح كرد: وزارت جهادكشاورزي 200 ميليارد تومان يارانه و مشوق صادراتي براي توليدكنندگان شير پيش بيني كرده است.
اين مسئول با بيان اينكه اين مهم در دستور كار سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قرار دارد، گفت: اين تخصيص يارانه و مشوق صادراتي براي محصولات لبني پيش بيني مي شود و اين برنامه ريزي نيز انجام شده كه شير مازاد توسط سازمان تعاون روستايي كشور خريداري شود.
وي از اجراي اين مهم در پنج استان كشور خبر داد و گفت: در استان هايي كه داراي دامداري هاي بزرگ صنعتي هستند مانند تهران، البرز، قزوين، خراسان رضوي و اصفهان اين برنامه ريزي انجام شده است.
مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهادكشاورزي با اشاره به اينكه شير مازاد دامداران به ميزان روزانه هزار تن خريداري مي شود و برنامه ريزي براي خشك كردن يا استفاده در ساير محصولات انجام مي شود، افزود: از ابتداي خردادماه شير مازاد واحدهاي توليدي به سهم مناسبي خريداري مي شود تا شرايط براي استمرار توليد در واحدها ادامه داشته باشد.
وي گفت: دامداران بايد بتوانند با استفاده از روش هاي نويني كه در دستور كار قرار دارد براي كاهش قيمت تمام شده اقدام كنند و استفاده از روش هاي مناسب خوراك دهي و بهبود مديريت تغذيه را در واحدها اعمال كنند.
صارمي خاطرنشان كرد: مجموع معاونت امور توليدات دامي وزارتخانه در دفاتر تخصصي اين آمادگي را دارد تا با مشاركت دامداران و تشكل هاي موجود اين مهم را تحقق ببخشد.
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته بالغ بر 9 ميليون تن شير در كشور توليد شده است، گفت: برنامه ريزي براي افزايش توليد 500 هزار تن شير در سال جاري انجام شده است.
مديركل دفتر بهبود تغذيه و جايگاه دام وزارت جهادكشاورزي در خاتمه گفت: با توجه به مازارد توليد، نياز به صادرات ضروري است و بايد اقدامات لازم در اين زمينه صورت گيرد.
پنجمين همايش ملي دوسالانه هلشتاين ايراني به مدت دو روز در موسسه تحقيقاتي علوم دامي كشور در حال برگزاري است.
6156/1535

سرخط اخبار استان‌ها