بازدید 3332

قیمت برنج ایرانی قد کشید

مصرف برنج در ایران سالانه معادل 3 میلیون تن است که این حجم مصرف، این محصول را جزء کالاهای اساسی قرار داده است.
کد خبر: ۶۲۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ 26 September 2016
مصرف برنج در ایران سالانه معادل 3 میلیون تن است که این حجم مصرف، این محصول را جزء کالاهای اساسی قرار داده است.
به گزارش صدا و سیما جمیل علیزاده شایق تولید برنج امسال را بیش از 2 میلیون و200 هزار تن اعلام کرد و گفت: برای تامین مابقی نیاز بازار علاوه بر برنج های موجود در انباره 800 هزار تن نیز واردات انجام خواهد شد.

همه ساله با پایان فصل برداشت و ورود محصول جدید برنج به بازار، قیمت این محصول باید در مراکز عرضه به توازن برسد به خصوص در وضعیتی که به گفته دبیر انجمن برنج ، آب وهوای امسال شرایط مناسبی برای برنج ایجاده کرده و محصول بدست آمده از نظر کمی و کیفی از دو سال گذشته بهتر بوده است.

شرایط کنونی تولید برنج و برنامه های انجام شده برای واردات بطور عرف باید کاهش قیمت برنج را به همراه داشته باشد اما این در حالی است که گزارش های میدانی ما از سطح عرضه نشان دهنده افزایش 30 درصدی قیمت برنج در بازار است قیمتی که به گفته مسئولان تامین و توزیع ، حبابی و غیرطبیعی است.

آقای الوند یکی از عمده فروشان بازار مولوی تهران با اشاره به عرضه برنج با قیمت 10 هزار و 800 تومان معتقد است برنج امسال با توجه به فروش آن با قیمت 7 هزار و 800 تومان در سال گذشته بسیار گران تر عرضه شده است.

اکبری بنکدار مواد غذایی نیز با اشاره به روند افزایشی قیمت برنج از ابتدای فصل برداشت این محصول می گوید: افزایش قیمت برنج امسال طبیعی نیست و سال های گذشته این رقم بسیار کمتر بوده است.

برای مقایسه و پیدا کردن علت افزایش و تلاطم در بازار برنج سنجش بازار تهران به عنوان مرکز اصلی توزیع در کشور باید محل تولید و بازار عمده آن در شهرهای شمال را نیز رصد کرد که در تماس تلفنی با تعدادی از عمده فروشان استان مازندران عباسی یکی از عرضه کنندگان برنج نو به بنکداران گفت: عرضه برنج جدید از سوی کشاورزان کمتر از سال گذشته بوده است.

رضایی عمده فروش دیگری در این استان افزود: گران شدن شالی و افزایش تقاضا نیز دلیل دیگری در کم عرضه شدن برنج و گران شدن برنج امسال نسبت به سال گذشته است.

البته به نظر می رسد سیل و طوفان چند وقت پیش شهرهای شمالی و شایعات صادرات این محصول به کشورهای حاشیه دریای خزر نیز دلیل مضاعف بر افزایش قیمت برنج است که محمد آقای طاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به غیرواقعی بودن بحث صادرات برنج گفت: سیل بهانه بود ، این در حالی است که خسارات چندانی به زمینهای کشاورزی وارد نشده و هنوز همه ی برنجها برداشت نشده است.

وی با اشاره به وجود برنج به اندازه کافی ادامه داد: برنج های پر محصول کشت شده در ایران جوابگوی دو سوم نیاز بازار خواهد بود و این بخش مشکلی وجود ندارد.

شرایط بازار نشان می دهد در صورت ادامه روند افزایش قیمت برنج ایرانی چیزی جز رونق گرفتن بازار برنج خارجی را در پی نخواهد داشت که این سبب فشار مضاعف بر تولید کنندگان ایرانی است گروهی که از این افزایش قیمت بهره ای نخواهند برد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان