۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82604153
T T
۰ نفر
معاون وزیر جهادكشاورزی: نرخ خودكفایی مواد غذایی در دولت یازدهم به 85 درصد رسید

مهاباد- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی كشور گفت: در دولت تدبیر و امید نرخ خودكفایی بسته مواد غذایی به 85 درصد رسید كه این آمار با آمار سال های گذشته قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین صفایی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح كارخانه خوراك دام و طیور در شهرستان بوكان افزود: پس از استقلال در تولید گندم در كشور و صادرات آن تولید شیر و فرآورده های لبنی كه خودكفایی غذایی كشور را نشان می دهد نرخ رشد خودكفایی افزایش یافت.
وی یادآور شد: همه كشورهای جهان برای تامین امنیت ملی باید امنیت غذایی خود را تامین كنند و تامین امنیت غذایی در كشوری مانند ایران كه در منطقه خاص قرار دارد دارای اهمیت بیشتری است و این موضوع موجب شده كه حمایت از كشاورزی در دستور كار مسئولان قرار بگیرد.
صفایی ادامه داد: نرخ خودكفایی در ابتدای دولت یازدهم بعد از یك دوره سقوط با دستور رئیس جمهوری تا پایان دولت یازدهم با تولید محصولات كشاورزی و تولیدات غذایی باید به 82درصد می رسید كه با سه درصد بیشتر به 85 درصد رسید.
وی اضافه كرد: در بین محصولات غذایی شیر و فراوده های لبنی دارای اهمیت بسیار بوده و سازمان بهداشت جهانی تاكید بر این دارد كه برای حفظ سلامت مردم و ایجاد یك سلامت پایدار باید سرانه مصرف مواد لبنی را در كشورها به 160كیلو گرم در سال برساند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی كشور افزود: میزان سرانه مصرف شیر در ایران بسیار پائین تر از متوسط جهانی است و تلاش شده كه این میزان سرانه افزایش پیدا كند.
وی بیان اینكه 10درصد تولید شیر داخلی به كشورهای منطقه صادر می شود اظهار كرد: در سال های گذشته اتفاق خوبی كه افتاده دولت جمهوری اسلامی ایران سهم بازار شیر خود را افزایش داده و در طول چهار سال گذشته 600 هزار تن مواد لبنی به خارج صادر كرده است.
صفایی گفت: بازار عمده لبنیات كشور، عراق است كه بالغ بر 80درصد این محصولات از ایران تهیه می شود.
وی با بیان اینكه پنج درصد شیر كشور در استان آذربایجان غربی تولید می شود افزود: در این استان 800 هزار دام سنگین شیر تولید می كنند.
به گزارش ایرنا، در استان آذربایجان غربی 20 تعاونی دامداران با 6 هزار عضو فعال است.
مهمترین اخبار ایرنای كشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت كنید.
7510/3093**خبرنگار: محمد ادیب**انتشار دهنده: پیمان پاكزاد

سرخط اخبار استان‌ها