۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۳۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۴
کد ۴۳۸۱۸۵
انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۴

خوردن صبحانه باعث افزایش یادگیری در کودکان می‌شود

صدیق افزود: با توجه به اینکه بیشترین فعالیت فکری کودکان بویژه در سنین مدرسه ساعات اولیه روز است، بنابراین صبحانه باید شامل مواد غذایی باشد که بتواند یک سوم کل انرژی مورد نیاز روزانه را که معادل 600 تا 700 کالری برای پسران و حدود 500 تا 600 کالری برای دختران است تامین کند.
کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی هرمزگان گفت: باید وعده صبحانه در بین خانواده‌ها جدی گرفته شود.

لادن صدیق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مصرف صبحانه توسط کودکان بدلیل افزایش سوخت و ساز بدن در هنگام صبح اهمیت فراوان دارد زیرا باعث افزایش قدرت یاد گیری و ایجاد تمرکز بیشتر در کودکان می‌شود.

وی افزود: مصرف غذا در وعده‌های مشخص برای تامین ریزمغذی‌های لازم برای رشد، اهمیت زیادی دارد، این وعده‌ها شامل (صبحانه - نهار- شام) و دو یا سه میان وعده است. انتخاب نوع غذا و طعم‌هایی که فرد به آنها عادت دارد در نتیجه یکسری الگوهای رفتاری، عادات و باورهای غذایی و مصرفی خانواده شکل می‌گیرد. حذف برخی از وعده‌های غذایی مثل صبحانه و یا پرکردن معده با هر ماده غذایی فرد را در معرض مخاطرات شدید بیماری‌ها و حتی عوارض غیرقابل برگشت قرار می‌دهد.

صدیق خاطرنشان کرد: تغذیه صحیح نقش مستقیمی در ایجاد سلامت دارد زیرا عامل مهمی برای رشد و نمو و ترمیم سلول های از دست رفته، فعالیت بدن، فعال کردن دستگاه ایمنی، گلبول سازی و تمام اعمال حیاتی بدن است. تغذیه صحیح در قدرت یادگیری دانش آموزان موثر است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین فعالیت فکری کودکان بویژه در سنین مدرسه ساعات اولیه روز است، بنابراین صبحانه باید شامل مواد غذایی باشد که بتواند یک سوم کل انرژی مورد نیاز روزانه را که معادل 600 تا 700 کالری برای پسران و حدود 500 تا 600 کالری برای دختران است تامین کند.

صدیق با اشاره به اینکه نخوردن صبحانه می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد، عنوان کرد: علاوه بر آن، اگر نخوردن صبحانه تداوم یابد موجب کمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز و در نتیجه کمبود کالری، ویتامین‌ها و املاح می‌شود. دانش آموزان برای اینکه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند لازم است شب‌ها خواب کافی (حدود 8 ساعت) داشته باشند و شام را در ساعات اولیه شب صرف کنند تا صبح‌ها بتواند زودتر بیدار شده و وقت کافی برای صرف صبحانه داشته باشند.

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی استان بیان کرد: غذاهای مناسب جهت صبحانه شامل فرنی، حلیم شیربرنج، عدسی، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ آبپز، نان و کره و مربا یا خرما همراه با یک لیوان شیر یا آب میوه طبیعی است. یک ماده غذایی پروتئینی در وعده صبحانه مانند تخم مرغ یا پنیر یا عدسی و آش لازم است وجود داشته باشد.

صدیق افزود: دانش‌آموزانی که از گرسنگی رنج می‌برند به طور معمول در درس ریاضیات نمرات کمتری کسب می‌کنند. اگر گرسنگی موقت باشد مثل زمانیکه کودک یک وعده غذا نخورده است رفتار و یادگیریش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هنگامیکه سابقه سوء تغذیه طولانی با نخوردن صبحانه توام باشد اثرات آن بر فعالیت‌های ذهنی عمیق‌تر از زمانی می‌شود که فرد یکی از عارضه‌ها را به تنهایی دارد.

وی عنوان کرد: برای اطمینان از تامین نیازهای غذایی در این وعده، مناسب‌ترین روش، استفاده از مواد غذایی ذکرشده، با یک برنامه چرخشی در طول هفته است. بررسی‌های انجام شده نشان داد اغلب کودکانی که تمایل به مصرف صبحانه و یا عادت به صبحانه خوردن ندارند دچار اختلالاتی مانند سرگیجه، تهوع و حتی بعضی مواقع استفراغ می‌شوند.

صدیق در خصوص علل تمایل نداشتن کودکان به صرف صبحانه عنوان کرد: از دلایل عدم توجه و تمایل کودکان به صرف صبحانه، مصرف شام پرحجم و دیر وقت، صبحانه‌های حاضری به علت شاغل بودن مادر، نبود فرصت کافی برای دور هم جمع شدن سر سفره و همچنین تکراری و یکنواخت بودن مواد خوراکی، ترس و نگرانی از رفتن به مدرسه و مواردی از این قبیل است.

وی در خصوص اهمیت میان وعده‌ها برای کودکان و نوجوانان گفت: کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده در طول روز نیاز دارند. باید به ارزش تغذیه‌ای میان وعده ها توجه شود و از تنقلات کم ارزش تغذیه‌ای مانند چیپس، پفک، یخمک و لواشک پرهیز شود. همچنین استفاده از انواع خشکبار مانند پسته، بادام، گردو، انجیر و توت خشک، برگه زردآلو، انواع میوه‌ها مانند سیب، پرتقال، موز سبزیجاتی نظیر هویج، خیار و لقمه‌هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و خرما و گردو و نان و حلوا ارده جهت میان وعده مفید است.

کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی استان با تاکید بر اینکه رعایت اصول نگهداری و بهداشت مواد غذایی به خصوص غذاهای گرم جهت پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی لازم است، افزود: رعایت مواردی مانند چیدن سفره زیبا براساس تمایلات کودک و استفاده از رنگهای شاد مانند نارنجی، عدم مصرف شام پرحجم و دیر وقت، صرف صبحانه توسط خود والدین و فراهم کردن محیطی بدور از نگرانی و ترس و انتقال احساس دوست داشتن به فرزند برای ترغیب شدن کودک برای صرف صبحانه توصیه می‌شود.
برچسب ها: تغذیه ، صبحانه ، مدرسه
ارسال به دوستان
وبگردی