شیوه نوین كشاورزی در 100 هكتار اراضی وقفی خراسان جنوبی اجرا می شود

بیرجند - ایرنا - مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در سال زراعی جاری در 100هكتار زمین های وقفی استان كه تاكنون به صورت سنتی كشاورزی می شد با اجرای روش های نوین در آن كشت و زرع می شود.

حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی روز دوشنبه در جمع معاونان این اداره كل به مناسبت هفته وقف افزود: بخش عمده موقوفه استان مربوط به كشاورزی، آب و اراضی كشاورزی است كه باید در حفظ ، احیا و بهره برداری آن برنامه ریزی مناسبی شود.
وی گفت: مردم خراسان جنوبی 18 سال است كه با خشكسالی دست و پنجه نرم می كنند و با توجه به محدودیت و درآمدهای پایین در زمینه وقف زبانزد بوده و از زمان های گذشته وقف های زیادی انجام می دادند.
قدیمی ترین وقف استان مربوط به 900سال قبل است.
وی یكی از وظایف واحدهای این اداره كل را حفظ و حراست موقوفات و رعایت امانت دانست و اظهار كرد: شاید وقف كردن كاری آسان باشد اما نگهداری از آن نیاز به توجه ویژه ای دارد و بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش ایرنا، گرایلی یادآور شد: طبق نظرسنجی های انجام شده از نظر اطلاعات دینی و مذهبی خراسان جنوبی در جایگاه نخست كشور قرار دارد.
وی عنوان كرد: رتبه نخست استان در این حوزه برگرفته از اعتقادات مذهبی مردم و پایبندی آنها به اعتقاد و ارزش های اسلامی است.
وی بیان كرد: بیشترین موقوفه كشاورزی در خراسان جنوبی وجود دارد كه تاكنون برنامه خاصی در این زمینه وجود نداشته است.
وی ادامه داد: نه تنها در خراسان جنوبی بلكه در اوقاف كشور هم در زمنیه اراضی وقفی كشاورزی برنامه دقیقی وجود ندارد.
گرایلی با بیان اینكه تا كنون بیشتر برنامه ریزی روی مسكن و تجاری بوده است، افزود: در زمنیه اراضی كشاورزی وقفی دستورالعمل تعریف و خراسان جنوبی نخستین استانی بود كه كارگروه كشاورزی در آن تشكیل شده است.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی11 آذر ماه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان گفته بود: در پنج سال اخیر 11 هزار و 600 هكتار از اراضی موقوفه استان رفع تصرف و برگشت داده شد.
گرایلی افزود: از ابتدای سال 95 تاكنون 258 هكتار از اراضی استان به ارزش 300 میلیارد ریال در استان رفع تصرف شد.
وی گفت: 78 سال قبل تعداد اسناد مالكیت موقوفه در مجموع 2 هزار و 300 مورد بود، و در پنج سال اخیر سه هزار سند مالكیت در استان اخذ شده است.
وی با بیان اینكه طی چند سال اخیر 700 مورد وقف جدید در استان ثبت شده است ، گفت: همچنین امسال 50 مورد وقف جدید در شهرستان های بشرویه، بیرجند، قاینات ، سربیشه، خوسف ، زیركوه ، سرایان، نهبندان و طبس به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، گرایلی تعداد موقوفه های استان را 9 هزار مورد و تعداد رقبه را 21 هزار مورد ذكر كرد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به كانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7557* 2047 *خبرنگار* رقیه محمدی - انتشار دهنده - عباسقلی اشكورجیری*

سرخط اخبار استان‌ها