Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت مکانیزه برنج در مازندران/کاهش کارمزد تسهیلات کشاورزی از 18به 15 درصد

برداشت مکانیزه برنج زودرس طارم محلی مازندران روز جمعه با حضور مدیر کل غلات وزارت جهاد کشاورزی و تعدادی از مسئولان در روستای رزکنار از توابع شهرستان بابلسر آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کیفیت و تولید امسال شالی را در استان مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: افزایش تولید بیش از 5 تا 8 درصدی شالی برای امسال پیش بینی می شود.
دلاور حیدرپور از پیش بینی کارشناسان مبنی بر برداشت یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک در کشت اول در مازندران خبرداد و گفت: برداشت 10 تا 15 روز زودتر شالی برنج امسال نسبت به سال قبل، فرصت کشت مجدد نشای برنج را فراهم کرده است.
وی گفت : پیش بینی می شود در کشت مجدد برنج امسال حدود 90 هزارتن شالی در مقایسه با کشت اول امسال برداشت شود .
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال 220هزار هکتار از زمین های استان برنجکاری شد.
***کاهش کارمزد تسهیلات کشاورزی از 18 به 15درصد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کاهش کارمزد تسهیلات بانکی برای بخش کشاورزی از 18به 15درصد خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی این مصوبه بانک مرکزی را به بانک های کشور ابلاغ کرد و از فردا قابل اجراست.
وی به برداشت مکانیزه حدود 80 درصدی برنج در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود : در مدت مذکور یکهزار و 150 میلیارد ریال برای خرید ماشین آلات کشاورزی، به کشاورزان مازندران تسهیلات پرداخت شد .
حیدرپور همچنین از پرداخت 500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات به کشاورزان مازندران در سال جاری خبرداد و ادامه داد : این اقدامات تاثیر بسزایی در افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی دارد .
وی ادامه داد : به منظور تسریع در مکانیزاسیون نشای شالی ، دولت 10 تا 15 درصد از هزینه خرید دستگاه نشاء کار را به صورت بلاعوض پرداخت می کند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با مکانیزه شدن کشت و برداشت شالی برنج 40 تا 45درصد هزینه تولید این محصول کاهش می یابد.
**ممنوعیت واردات برنج تا اول آذرماه امسال
حیدر پور با بیان اینکه واردات برنج از آخر تیرماه تا پایان آبان امسال ممنوع شده است، گفت: بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی ، در دوماهه امسال به مدت مشابه سال قبل 20 درصد برنج کمتری وارد شد .
وی به مصوبه ستاد تنظیم بازار مازندران مبنی بر ممنوعیت توزیع برنج خارجی توسط دستگاه های دولتی در استان اشاره کرد و گفت: این رویکرد حمایتی دولت تدبیر و امید در راستای محقق شدن خوداتکایی تولید برنج کشور و افزایش درآمد شالیکاران استان های مازندران و گیلان است.
مازندران با تولید سالانه 950 هزار تن 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید