ورود کمیسیون کشاورزی مجلس به «رانت احتمالی در واردات گندم»

8:01 - 01 تير 1396
کد خبر: ۳۲۱۵۲۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی با محوریت وجود رانت احتمالی در واردات گندم گفت: قطعا موضوع را در کمیسیون کشاورزی بررسی خواهیم کرد و از وزیر جهاد کشاورزی درباره این مسئله توضیح خواهیم خواست.
نیکزادحبیب‌الله نیکزادی‌پناه درگفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره وجود رانت احتمالی در واردات گندم اظهارکرد: فعلا اطلاع دقیقی از وجود رانت ندارم. باید بررسی کنیم؛ وقتی ادعا می‌کنند از نظرگندم خودکفا شده‌ایم، دلیل واردات گندم چیست؟
 
وی ادامه داد: اگر مازاد تولید گندم نداشته باشیم و بخواهیم واردات کنیم و از طرفی بخواهیم این محصول را صادر کنیم حتما باید یک بررسی دقیقی شود که در این قضیه واردات گندم رانتی صورت می‌گیرد یا خیر؟

نیکزادی پناه عنوان کرد: سوالات دیگری که در این صورت به ذهن می‌رسد اینست که گندم وارداتی کیفیت گندم ایران را دارد یا خیر؟ اگر قیمت گندمی که وارد می‌کنیم با قیمت جهانی گندم یکی هست یا نیست؛ اگر نبود خب طبیعتاً یک مشکلی در این میان وجود دارد.

وی با بیان اینکه وقتی گندم را به قیمت خرید تضمینی می‌خریم، می‌خواهیم به تولید کنندگان‌مان کمک کنیم نه به واردکنندگان، افزود: از سیاست‌های دولت این است که از تولید کنندگان حمایت کند و شرایطی فراهم آورد تا کم کم از حالت واردات خارج شده و به سمت خودکفایی برویم و اگر ما زاد داشتیم صادارت کنیم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: برای رسیدن به رونق اقتصادی باید از حالت رکود خارج شویم و به خودکفایی برسیم.

نماینده بم در مجلس درباره طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی با محوریت وجود رانت احتمالی در واردات گندم گفت:  با توجه به اینکه عضو کمیسیون کشاورزی هستم قطعا این موضوع را در کمیسیون کشاورزی بررسی خواهیم کرد و از وزیر محترم جهاد کشاورزی درباره این موضوع توضیح خواهیم خواست.

نیکزادی پناه خاطرنشان کرد: همه مردم می‌دانند که وقتی یک محصول مشابهی را در کشورداریم هیچ گونه دلیلی ندارد که این محصول را از خارج وارد کنیم، حال این محصول در صنعت، خودروسازی، تولید گیاهی و مواد غذایی باشد. هیچ توجیهی ندارد و ما درکنار این یک رانت می‌بینیم.

وی عنوان کرد: دیگر آزمون و خطا برایمان کافی است و باید دنبال این باشیم که تولید داخلی را رونق دهیم و مخصوصا باید به بخش کشاورزی کمک کنیم تا درتولید مواد غذایی استراتژیک کشور را تقویت کنیم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: چنانچه درتولید محصولات غذایی به خودکفایی رسیدیم، خب معنا و مفهوم واردات منتفی است و اگر واقعا مازاد داریم، خب دلیل بر واردات آن محصول را نداریم و ما زمانی می‌توانیم، وارد کنیم که تولید داخل نداشته باشیم.

نماینده بم در مجلس اظهار کرد: اگر این اتفاق افتاد معلوم است که گندم بی خاصیت کم کیفیتی را وارد می‌کنیم که آن هم به قیمت واقعی که درکشور از کشاورز پرزحمت می‌خریم به آن اندازه ازاین وارد کننده هم بخریم؟! این موضوع باید بررسی شود و سازمان‌های نظارتی روی این موضوع باید بررسی وپیگیری کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *