خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا؛

کشت‌های فراسرزمینی تبدیل به سرمایه‌گذاری خارجی شد/ نقص در آیین‌نامه دلیل انحراف از اهداف

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۱۶۳

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران از انحراف از اهداف کشت فراسرزمینی به دلیل نقص در آیین‌نامه خبر داد و گفت: کشت‌های فراسرزمینی تبدیل به سرمایه‌گذاری خارجی شده است و به جای آنکه منفعت آن نصیب کشور شود به کام کشورهای شده که در آن کشت انجام می‌شود.

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه به دلیل محدویت آب و هوایی مجبور به واردات برخی از محصولات کشاورزی هستیم، افزود: برخی از این محصولات مانند نهاده‌های دامی و روغن خام در حجم بالایی وارد کشور می‌شود که وابستگی زیادی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: وابستگی زیاد به این محصولات امنیت غذایی کشور را در برخی از حوزه‌ها شکننده کرده است که یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش وابستگی، کشت فراسرزمینی است.

وی اظهار کرد: بر همین اساس در پایان سال 94 آیین‌نامه کشت فراسرزمینی در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد.

به گفته وی؛ به دلیل نقص‌های موجود در این آیین‌نامه با گذشت حدود 5 سال از تصویب آن نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نشده، بلکه انحرافاتی نیز اتفاق افتاده است.

قاسمی از جمله نواقص این آیینه‌نامه را عدم الزام شرکت‌کنندگان در این طرح برای بازگشت محصولات تولیدی به کشور برشمرد.

وی همچنین ضعف در حمایت از سرمایه‌گذاران را دلیل دیگر ناموفق بودن کشت فراسرزمینی دانست.

قاسمی اظهار کرد: این دو دلیل اصلی موجب شده تا امروز هیچ یک از طرح‌های کشت فراسرزمینی برای کشور آورده در خور توجه نداشت باشد.

وی یکی از نمونه‌های موفق کشت فراسرزمینی که اکنون در جهان در حال اجرا است را مربوط به یکی از کشور حوزه خلیج فارس عنوان کرد که توانسته با تدوین قوانین مناسب، حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران بخش قابل قبولی از نیاز خود را به محصولات کشاورزی از طریف کشت فراسرزمینی تامین کند. 

قاسمی اصلاح آیین نامه کشت فراسرزمینی و ملزم کردن سرمایه گذاران برای عرضه تولیدات خود در کشور، حمایت از سرمایه گذاران و اقدام به خرید تضمینی محصولات را از مواردی عنوان کرد که می‌تواند طرح کشت فراسرزمینی را به اهداف مورد نظر برساند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران یادآور شد: دولت برای واردات محصولاتی مانند نهاده دامی و روغن خام ارز ترجیحی زیادی پرداخت می‌کند، در حالی که می‌تواند همین هزینه را برای توسعه کشت فراسرزمینی و کاهش وابستگی و افزایش بیشتر امنیت غدایی به کار گیرد.

وی برخی از کشورهای که اکنون با پوشش طرح کشت فراسرزمینی در آن‌ها سرمایه گذاری صورت گرفته است را اوکراین، آذربایجان، قرقیزستان و تعدادی از کشورهای آفریقایی نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز