۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82707781
T T
۰ نفر
حجتی: ایران ظرفیت صدور 30 هزار تن محصولات آبزی به روسیه را دارد

تهران- ایرنا- وزیر جهادكشاورزی گفت: بازارهای جدیدی برای صادرات محصولات شیلاتی پیش بینی شده است به طوری كه ایران ظرفیت صادرات حدود 30 هزار تن محصولات آبزی به روسیه را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی روز چهارشنبه پس از افتتاح دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته كه در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شده است ، اظهار داشت: تاكنون هشت هزار تن آبزی كه عمده آن را ماهی قزل آلا تشكیل می دهد، به بازار روسیه صادر شده است كه امكان افزایش صادرات در این بخش وجود دارد.
وی افزود: گزارش های چهار تا پنج ماهه بخش صادرات آبزی پروی رشد خوبی را در این عرصه نشان می دهد به طوری كه بیش از 50 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته در این بخش از رشد برخوردار شده است.
حجتی درباره تولید و صادرات میگو گفت: امسال 27 هزار تن میگو در كشور تولید شد كه بخش عمده آن صادر شده است در حالی كه سال گذشته میزان تولید میگو نزدیك 20 هزار تن بوده است

** اختصاص بیشترین منابع صندوق توسعه ملی به دو پروژه اقتصاد مقاومتی
وزیرجهادكشاورزی بیشترین منابع اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی را به پرورش ماهی در قفس و توسعه گلخانه ها كه از پروژه های اقتصاد مقاومتی در حوزه كشاورزی است، عنوان كرد و علت آن را مزیت داشتن این دو پروژه اقتصاد مقاومتی برشمرد.
به گفته وی، از دو طرح مذكور، طرح توسعه گلخانه ها باعث بهره وری بیشتر گلخانه ها می شود كه در خصوص اختصاص منابع به متقاضیان در این بخش هیچ گونه مشكلی وجود ندارد.
حجتی یكی از ظرفیت های مغفول مانده در بخش شیلات را پرورش ماهی در قفس برشمرد و افزود: تاكنون دهها شركت در این باره سرمایه گذاری كرده اند و توانسته اند نهاده ها و تكنولوژی های مورد نیاز خود را بر اساس منابع دریای خزر و جنوب تامین كنند.
وی اضافه كرد: سال گذشته تولید 20 هزار تن ماهی در قفس پیش بینی شده بود كه 16 هزار تن آن محقق شد.
وزیر جهادكشاورزی ادامه داد: تلاش می شود این میزان به 50 هزار تن برسد كه با توجه به ظرفیت های كشور و برنامه ششم كه باید تا پایان این برنامه به 200 هزار تن برسد، این امر شدنی است.
حجتی با بیان اینكه ظرفیت های این بخش شناسایی شده است، خاطرنشان ساخت: ارزیابی های اولیه انجام شده بیانگر وجود ظرفیت تولید یك میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس در ایران است.
دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته از 3 تا 6 آبان ماه به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران درحال برگزاری است.
این نمایشگاه با حضور ۲۸ شركت خارجی از كشورهای نروژ، دانمارك، تركیه، ایتالیا، آلمان، یونان، هند، هلند، اسپانیا و فرانسه و ۷۶ شركت داخلی برگزار شده و شركت های فعال در این بخش، دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدیدكنندگان و متخصصان این صنعت قرار می دهند.
پیشتر عیسی گلشاهی مدیركل دفتر بهبود كیفیت، فرآوری و توسعه بازار صادرات آبزیان میزان صادرات محصولات آبزی كشور به لحاظ وزنی طی این مدت را 39 هزار تن عنوان كرد و افزود: حجم صادرات كنسرو تن ماهی در پنج ماه امسال حدود 350 تن به ارزش 1.6 میلیون دلار بوده است.
وی اظهارداشت: در ایران سالانه 800 میلیون عدد كنسرو ماهی تن در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اصفهان، گیلان و البرز تولید می شود.
گلشاهی با بیان اینكه ایران بزرگترین صیدكننده ماهی تن در غرب اقیانوس هند است، گفت: صیادان ما سالانه نزدیك به 200 هزار تن ماهی تن صید می كنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9186 *2025*خبرنگار: هماهمت خواه** انتشار: لیلا جودی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد