بازدید 18207

یمن در آستانه فاجعه بزرگ با حمله امارات و عربستان به بندر الحدیده/ احتمال کشته شدن بیش از 250 هزار نفر

به گفتۀ سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه، بندر حدیده، مسیری حیاتی برای تإمین بیش از ۷۰ درصد از مواد غذایی، کالاهای اساسی و تجهیزات درمانی جنگ زدگان یمن است. در چنین وضعیتی، منابع دیپلماتیک و سازمان های فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر حدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک به جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ هشدار داده‌اند. برآورد می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار تن در جریان عملیات بزرگ بازپس‌ گیری بندر حدیده کشته شوند.
کد خبر: ۸۰۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 14 June 2018

میانجیگری های سازمان ملل برای حمله نکردن به الحدیده یمن در میان جنگ‌طلبی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان راه به جایی نبرد و ائتلاف متجاوز عربی روز چهارشنبه حمله به بندر الحدیده واقع در غرب یمن را آغاز کرد؛ حمله ای که می تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، روز گذشته خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع محلی در استان الحدیده اعلام کرد: صبح امروز جنگنده‌های ائتلاف عربیدو منطقه النخیله،‌ بیت الفقیه و ارتفاعات منطقه الدریهمی واقع در جنوب الحدیده را هشت بار هدف حملات خود قرار دادند. از جمله اهداف زده شده در این حملات، موانع سیمانی نیروهای انصارالله بودند که از آنها به عنوان کمین برای نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن استفاده می‌کردند.

این منبع گفت: همزمان با این حملات هوایی، توپخانه ائتلاف عربی مناطق شمال الدریهمی را هدف قرار داد.

پس از حملات توپخانه‌ای و هوایی گسترده متجاوزان سعودی و اماراتی، نیروهای این دو کشور همراه با مزدوران یمنی خود حمله زمینی برای اشغال بندر استراتژیک الحدیده را آغاز کردند که نگرانی‌ها درباره سرنوشت هزاران غیر نظامی ساکن این شهر را افزایش داده است.

صبح امروز توپخانه و رزم ناوهای ائتلاف همزمان با پرواز گسترده هلی‌کوپترهای آنها، خود را به سواحل منطقه الدریهمی نزدیک کردند.

اسکای نیوز مدعی شده، رهبران نیروهای انصارالله خانواده‌های خود را از الحدیده به صنعا منتقل کرده‌اند.

سایت خبری العربیه عربستان نیز در این رابطه اعلام کرد: تیپی از ارتش دولت (مستعفی) یمن عملیات یورش به الحدیده را با حمایت هوایی و دریایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان آغاز کرد.

در چنین وضعیتی، منابع دیپلماتیک و سازمان های فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر حدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک به جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ هشدار داده‌اند. برآورد می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار تن در جریان عملیات بزرگ بازپس‌ گیری بندر حدیده کشته شوند.

به گفتۀ سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه، بندر حدیده مسیری حیاتی برای تأمین بیش از ۷۰ درصد از مواد غذایی، کالاهای اساسی و تجهیزات درمانی جنگ زدگان یمن است.

یمن در  آستانه فاجعه بزرگ با حمله امارات و عربستان به بندر الحدیده/ احتمال کشته شدن 250 هزار نفر

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیش از ۱۱ میلیون کودک نیازمند کمک های بشردوستانه در این کشور جنگ زده حضور دارند. از بین بردن این شاهراه، پیامدهای ویران کننده‌ای برای هر یک از آنها به همراه دارد... بدون واردات غذا، وضعیت در کشوری با یکی از بدترین بحران‌های سوء تغذیه در جهان، بدتر می‌شود. بدون واردات سوخت که برای پمپاژ آب مهم است دسترسی مردم به آب آشامیدنی متوقف خواهد شد... تیم‌های یونیسف تنها دو روزِ پیش آنتی بیوتیکها، سرنگها، کیتهای پزشکی و مواد غذایی را برای همکاران محلی‌مان در بندر حدیدیه فرستادند اما این کمکها، نیاز مردم را برای مدتی کوتاه برطرف خواهد کرد. اگر وضعیت امنیتی بدتر شود توان ما برای پاسخگویی به شدت محدود خواهد شد.»

گفته می‌شود، حدود هشت میلیون یمنی در آستانه قحطی بسر می‌برند و هرگونه خرابی در شاهراه های انتقال کمک ها، می‌تواند صدها هزار نفر دیگر را به این وضعیت دچار کند.

این احتمال داده می‌شود که حوثی‌ها شهر را ترک کرده و به کوه های اطراف پناه ببرند. با وجود این، هر دو طرف نبرد به یکدیگر هشدار داده‌اند که صحنۀ جنگ را برای یکدیگر به جهنم تبدیل می‌کنند.

سازمان ملل پیش از این از نیروهای ائتلاف خواسته بود کنترل بندر حدیده را به این سازمان واگذار کنند؛ درخواستی که با وجود تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن، نافرجام ماند.

در چنین وضعیتی، منابع دیپلماتیک و سازمان های فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر حدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک برای جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ها هشدار داده‌اند. تخمین زده می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار تن در جریان عملیات بزرگ بازپس‌ گیری بندر حدیده کشته شوند.

بر اساس گزارش رویترز، حتی برای جلوگیری از وخامت اوضاع در حدیده، هفت عضو شورای نمایندگان آمریکا، در نامه ای از وزیر دفاع آمریکا خواسته بودند از وقوع هرگونه عملیات نظامی در بندر حدیده جلوگیری کند. در این نامه هر گونه حمله به این بندر فاجعه بار خوانده شده بود.

این در حالی است که منابع اطلاعاتی فرانسه نیز اعلام کرده اند، امارات از افسران آمریکایی برای بهبود عملکرد نیروهای زمینی خود در یمن کمک گرفته اند.

وال استریت افزود: مقامات آمریکایی گفته اند که امارات و عربستان به آمریکا اطمینان دادند که آنها هیچ گونه تلاشی برای تصرف این بندر واقع در دریای سرخ تا زمانی که حمایت و پشتیبانی واشنگتن را نداشته باشند، صورت نخواهند داد.

وال استریت نوشت: اما این نگرانی در دولت ترامپ رو به فزونی است که نبرد اطراف این شهر بندری، باعث خارج از کنترل شدن اوضاع و اقدام واشنگتن شود، چون نیروهای ائتلاف (عربستان) با شبه نظامیان حوثی در اطراف این شهر بندری در حال نبرد هستند.

این نشریه آمریکایی در ادامه می نویسد: یک مقام ارشد آمریکا ـ که نامی از وی برده نشد ـ گفت: آمریکا همچنان درباره عملیات حوثی ها نگران است، حتی چنانچه ائتلاف (عربستان) حمله ای را شروع کند، ما صدرصد مطمئن نیستیم که آنها بتوانند این کار را به درستی و بدون اجتناب از یک حادثه فاجعه بار انجام دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۶۴
لعنت خدا به ال سعود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
لعنت خدا به ال سعود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
عاشقان آل سعود در جنایات آل سعود شریکند، چون به اعمالشون راضی ند.به عشقتون ادامه بدید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
به نظر شما اگر هیچ کشوری از جنبش یمن حمایت نمی‌کرد این بلا سر مردمش می‌آمد؟
گاهی زیر بار ظلم زنده ماندن بهتر از این فجایع است
خدا به مردم یمن با این دایه های مهربان تر از مادر رحم کند
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
یمن به ماچه.خودمون کلی فقیربیچاره وگرسنه داریم تو کشور.والابخداشدیم کاسه داغتراز آش
خاک بر سر این شیخ نشین های احمق که پول خودشون رو تقدیم امریکا میکنن و برادران مظلوم خودشون رو می کشن و زنان و کودکان هم به قحطی گرفتار میکنند. قطعا سرنوشتی تلخ و دردناک در انتظارشون خواهد بود چرا که آه مظلوم سریع دامنشون را خواهد گرفت
متخصص پیشبینیهای نادرست شریعتمداری ودوستان که میفرمودند عربستان توان ورود به نبرد زمینی ندارد هرچه سریعتر پیش بینی وتحلیل ارائه دهند تا حوثی ها با عمل به خلاف ان توصیه ها رستگار وموفق شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
متخصص پیشگویی های درست: دنیای فردا دنیای گفتمان ها است نه دنیای موشک ها.
دیگر پیشگوی درست: باید توافق بشه تا آب خوردن مردم حل بشه.
اخه کشوری که حتی برای زنده ماندنش نیازمند کمک کشور های غربی هست و اگه چیره اش رو ندهن از گرسنگی میمیره چه به جنگ ؟اگه میگید داریم با غربی ها میجنگیم پس داد و بی دادتان چی هست که ممکن کمک های سازمان ملل بهتان نرسه ؟ مگه تا همین دیروز سازمان ملل رو فهش نمیدادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دموکراسی پس چی بود یه زمانی می گفتی؟ اینا می خواستن دموکراسی داشته باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
سوری ها هم دموکراسی مبخواستن یاد این ضرب المثل امریکای افتادم که میگه هر که با ماست لوبیا برای او هر کی با ما نیست گلوله برای او
مطمئن باشین سران عربستان سقوطی بازم شکس می خورن
کجا هست این سازمان ملل .... کجاست این شورای به اصطلاح امنیت ....
اشکال نداره نگران نباشید شهید میشن و به فوز عظیم میرسن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چون شکمت سیره داری مسخره می کنی.
یادی کنیم از اون مرحوم که می گفت «دنیای امروز دنیای گفتمان هاست نه موشک ها.»
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
گفتمان با یک عوضی مثل ترامپ
بهتره در مسائل کشور خودمون مداخله کنیم و امور سایر کشورها رو به خودشون بسپاریم. راستی سکه امروز چند شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
120 تومن ارزون شد شما غصه نخور.
شما کانادایی ها چرا به کشور خودتون نمی رسید دائم برای ایران خط و نشان می کشید؟ به شما چه که اسرائیل کجاست؟
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقای دانشجوی دکترای دانشگاه ازاد
چطور قطر اردن مصر عربستان اسراییل امریکا انگلیس چین روسیه فرانسه المان و دهها کشور دیگه در این منطقه دخالت میکنند و فقط این برای ما ممنوعیت داره و اونا هم عقلشون کمه یا تحلیل برخی دوستان داخلی مشکل داره؟؟
یکم دقت کن داره اتفاقاتی میافته دیر بجنبیم کلاهمون پس معرکه اس
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
سوییس یا کاناداست اون؟
ایران تشویق میکنه خب به اونها پناهم بده
پس چرا طذفداران حقوق بشر و ضد جنگ خفه خون گرفته اند ؟ روشنفکر نماهای غربرزده ی ایران چرا لال شده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
لابد چون چاپ نمیکنه جوابت را نمیدن :)
مظلوم کشی عربستان روی استکبار را سفید کرده چون اسلحه داری و لات و قلدر جهان با تو همراه است باید مظلوم کشی کنی ؟ شرم نمی کنی اینها مسلمانند و استقلال کشورشان را می خواهند دوست ندارند زیر بیرق شما باشند این خواسته ی نابجایی نیست عربستان عید مردم یمن را به خون اغشته کرد و شادی انان را عزا تبدیل نمود
ایران بیشتر در معرض یک فاجعه بزرگه . ولی متاسفانه همه خودشون رو به خواب زدن و برا یمن نسخه میپیچن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
حتما پوست تو هم الان چسبیده به استخوونت و از وبا داری می میری که این رو نوشتی؟ آره؟
همه کسانی که میگن ما نداریم حداقل به اندازه 6 ماه چربی ذخیره در شکمشان دیده می شود.
به ما چه ؟
نخود آشیم ؟
خودمون کم بدبختی داخلی داریم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
خاک بر سر ما اگر اینطوری فکر می کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ادعای انسانیت با انسان بودن فرق زیادی دارد. به نظرم شما اصلا انسان نیستی.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تو بدبختی بدبخت بیچاره
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چرا انسانیتتون مردم بدبخت خودمون گل نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دارو های سرطانی کیمیاب شده اقایون دلشون برای خارج میتپه تو انسان نیستی
مهم ترین اب راه دنیا داره از دست میره بعدش نوبت قطر هست
چطوري ايراني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تف تو ذات سازمان ملل که هرجا منافعشون اجازه بده دخالت میکنن و پول عربستان همه سازمان ها رو خفه کرده حتی سازمان حقوق بشر رو!!!
خدایا تو بالاتر از هر دستی هستی اللهم عجل لولیک الفرج
به ماچه
به تو چه
به ایران چه
انقدر که به فکر مردم یمن هستید نگران اوضاع معیشتی هموطنان خودتان نیستین... ابرازاحساس همنوع دوستی و همدردی با ستم کشیدگان یمن درسته اما کم هم به فکر زلزله زدگان باشید که همچنان در چادر زندگی میکنند...قیمت واقعی دلار۷۵۰۰(به نقل از سحام نیوز)و سکه ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان...انواع خودرو افزایش قیمت چندین میلیونی دریک روز داشته...چطور به این درد و رنج مردم رسیدگی نمی کنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مگه ناهار و شام سکه می خوری؟ این بدبختا دارن از گرسنگی میمیرن. شما میگی !سکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چرا برعکسش رو نمیگی؟ با یک سکه 15000 تا نان می دهند ولی عده ای در کشور همسایه ما از نبود نان در حال مرگ هستند.
ناشناس
| France |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اقای ۱۶.۵۸کسی دلار وسکه نمیخوره.اینها شاخصه اقتصاد ضعیف ما هستن ووقتی گرون میشن به تبع اون همه چیز از اب خوردن تا مواد غذایی گرون میشه.منتهی با کمی تاخیر.لابد مسوول هم هستی با اینهمه درک از اقتصاد.از اون نوع مسئولانی که نمیدونن ونیز کجاست وخرج تعمیر یک توالت چقدر باید باشه؟
یا خدااا چرا دنیا اینقدر بی صاحب شده....
احتمالا منظورتون فاجعه بزرگ برای ایرانه که با تصرف حدیده اتفاق خواهد افتاد
متاسفانه کشورهای مثل یمن وسوریه و...قربانی رقابت ها ی کشورهای منطقه شده وجزبدبختی هیچی برای مردم این کشورها باقی نمی ماند
کثافت بشریت به ظاهر متمدن داره به اوج نزدیک میشه و همین امر باعث از بین رفتن تمدنها و کشورهاشون میشه.
کم بدبختی داریم خودمون همه چی گرون ینح بیدار میشی یه قیمت یه ساعت بعد یه قیمته
احتمالاً اوضاع در يمن و شايد منطقه انطور كه ترامپ خواستار خروج نيروهاي امريكايى از منطقه و واگذاري ان به كشورهاي منطقه و بخصوص متحدان منطقه اي امريكاست در حال شكل گرفتن است. چراغ سبزي كه امريكا به اين كشوره داده است چندان هم كم سو نيست چراكه اين كشورها همواره گوش بزنگ حمايت و يا خوشايند بودن امور براي امريكا عمل ميكنند كه در اين جا اصل موضوع صدق ميكند. هماهنگي روسيه با بعضي متحدان منطقه اي امريكا كه در حال حاضر گرچه شايد نتوان انها را متحد همزمان روسيه نيز دانست ولي در جلب نظر روسيه موفق بوده اند زمينه بيشتري براي فعاليت هاي نظامي بيشتر اين كشورها را فرام كرده است. بخصوص نزديكي سياستهاي منطقه اي كشورهاي عرب منطقه مانند عربستان و إمارات با اسرائيل را بايد در اين چهارچوب ديد كه اين عمليات و پشتيباني لجستيكي غرب از اين كشورها كوچكترين خطر حتي بالقوه اي براي اسرائيل ندارند. حجم فروش انبوه سلاحهاي پيشرفته به كشورهاي عرب كه تا گذشته دشمن اسرائيل محسوب ميشد ند گواه روشني بر هماهنگي كامل اين كشوره با امريكا ميباشد. همچنين هماهنگي كامل اسرائيل و روسيه در عمليات هوايي در سوريه را نبايد از ياد برد تا جاييكه بعضي از مفسرين سياسي ادعا ميكنند كه هيچگاه روابط روسيه با اسرائيل از اين درجه استحكام و عمق كه حتي شايد بتوان انرا استراتژيك دانست برخوردار نبوده است. حل موضوع مناقشه و سپس جنگ در يمن چنان در گير معادلات پيچيده اي شده است كه حل ان چشم انداز روشن و ساده اي نميتواند باشد.
نا کار آ مدترین سازمان سازمان بین الملل است که حتی جلوی جنگ افروزی کشور کوچکی مانند امارات و عربستان را بگیرد.کشور ی که اختلافها ی داخلی آنها با دیپلماسی حل نکنند مردم آن باید طعم جنگ را باید بچشند.
من یک سوال دارم؛الان روسیه به عنوان یکی از ۵ عضو اصلی نمیتونه درخواست تشکیل جلسه ی شورای امنیت بده؟۲۵۰ هزار نفر شوخی برداره؟
به نظر میاد عربستان و امارات با کمک آمریکایی ها با حمله به یمن یکی از اهدافی که دنبال می کنن کسب تجربه نظامیه.
ما باید روز به روز قوی تر بشیم.
شهاب سنگ بزنه و ایران محو بشه اما دیگه هیچوقت در تاریخ ایران مورد یورش کشورهای عرب قرار نگیره!
سوریه....پَر. عراق.....پَر. یمن.....پَر. حالا برویم کجا؟
باید سازمان های بین المللی دخالت کنند
به من چه؟
به تو چه تابناک؟
نون تو ایران دونه ای چنده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
شماها همون افراد هستید که باعث شکست شیعه امام علی شدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نون تو ایران اگه گرونم باشه(که نیست) حداقل پیدا میشه.
اون بدبختا اصلا نون و آب و ... ندارن. دان از گشنگی میمیرن. چقدر دنیا و ختی مردم ما برحم شدند که در یک کامنت حاضر نیستند از این بیچاره ها دفاع کنند. تازه میگ به ما و شما چه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مشکل اعراب است
سکوت بیش از این از وزارت امور خارجه جایز نیست . درست است اگر سیاست این است که هرچه بیشتر عربستان خودش را خراب کند اما باید حرفمان را بزنیم.
وضع ناراحت کننده ای پیش اومده . گناه دارن مردم یمن که به دست سعودی های خبیث کشته می شن .
این اتفاق اخیرا بارها در سوریه افتاده ولی شما به فکر مردمش نبودین
در جنگ 8ساله یمن دوست عراق بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
احسنت احسنت به اين نكته بيني شما
تا جام جهانی تموم بشه و مردم سرگرم باشن و برای بستن دست ایران در مذاکرات می خوان کار یمن رو یکسره کنن
جالبه تو سوریه ما با دعوت دولت قانونی سوریه حضور داریم اما در یمن طرفداران دولتی که از نظر سازمان ملل دولت قانونی یمن است از نظر شما میشن مزدوران یمنی سعودی
واقعا به ما چه مربوط البته نه از نظر انسانی هر آدمی از رنج هم نوع خودش غمگین میشه ولی از نظر سیاسی جنگ یمن و عربستان چه ارتباطی به ایران داره اگر مسئله اسلام هر دو کشورهای مسلمان هستند و هر دو برادران عرب هستند و ایرانی را با القابی مثل مجوس نام میبرند
مهمه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر