خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

کشاورزان خشمگین محصولات وازده را تخریب کردند/ ضعف آموزش، الگوی کشت را بی‌نتیجه کرده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۴۸۴

چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن کشاورزان خشمگین در حال تخریب هندوانه‌های هستند که به ادعای آن‌ها قیمت خریدشان بسیار کمتر از هزینه تولید است. پیش‌تر نیز فیلم‌ها مشابه درباره محصولات دیگر که عمدتا صیفی هستند منتشر شده بود و در همه آن‌ها کشاورزان وزارت جهاد را مسئول این اتفاق ‌می‌دانند. اما مسئولان در وزارت جهادکشاورزی شرایط به وجود آمده را نتیجه بی‌توجهی کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان این وزارتخانه و تبعیت نکردن آن‌ها از الگوی کشت تعیین شده عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ محصولات سبزی و صیفی از جمله محصولات کشاورزی آب‌بر به شمار می‌رود در میان این محصولات هنداونه با مصرف حدود 300 لیتر برای تولید هر کیلوگرم یکی از آب‌برترین‌ آن‌ها است. به رغم این واقعیت هر ساله شاهد کشت گسترده این محصول در مزارع کشور و فروش آن به قیمت ناچیز هستیم. در برخی از سال‌ها قیمت هندوانه آنقدر پایین می‌آید که کشاورزان ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه برای حمل، آن را خوراک دام کنند یا زمین را با محصول شخم بزنند.

فیلمی که اخیرا در فضای مجازی دست به دست می‌شود، به ادعای کسانی که در فیلم حضور دارند، مربوط به مزرعه‌ای در مازندران است. در این فیلم افرادی که خود را کشاورزان معرفی می‌کنند مدعی هستند؛ به دلیل بی‌تدبیری مسئولان، قیمت هندوانه بسیار کمتر از هزینه تمام شده تولید است و آن‌ها چاره‌ای جز تخریب محصول ندارند.

این ادعاها در حالی است که مسئولان وزارت جهادکشاورزی شرایط به وجود آمده را نتیجه بی‌توجهی کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان این وزارتخانه عنوان می‌کنند.

حسین اصغری، مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا معتقد است که اگر کشاورزان از الگوی کشت تعیین شده توسط وزارت جهادکشاورزی تبعیت کنند شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

به گفته وی؛ کشاورزان در مقابل استفاده از الگوی کشت مقاومت می‌کنند و این امر دلیل تکرار هر ساله کاهش قیمت و بی‌مشتری ماندن برخی محصولات به ویژه سبزی و صیفی است.

اصغری درباره توقع کشاورزان برای حمایت در زمان کاهش قیمت محصول یادآور شد: هندوانه جزو محصولاتی نیست که دولت متعهد به خرید تضمینی و یا توافقی آن باشد و کشاورزان خود باید پاسخگوی بی‌توجه‌ای به توصیه‌های کارشناسان جهادکشاورزی باشند.

وی اضافه کرد: این کشاورزان تاوان رعایت نکردن الگوی کشت توصیه شده را می‌دهند.

اصغری با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی با محتوای تخریب مزرعه هندوانه به دلیل قیمت پایین محصول را غیرواقعی دانست و افزود: در پی انتشار این فیلم از مسئولان استان مازندارن خواسته‌ایم که بررسی لازم را انجام داده و در صورت صحت آن، مستندات خود را ارسال کنند.

وی ادامه داد: تا امروز هیچ مستندی از سوی همکاران ما در استان مازندران برای تائید صحت این فیلم ارسال نشده است.

اصغری اظهار کرد: البته ممکن است این فیلم مغرضانه و مربوطه به محصولات پایان فصل که دچار کاهش کیفیت، ‌پوسیدگی یا وازدگی شده‌اند، باشد.

وی با تاکید بر اینکه تنها راهکار جلوگیری از تکرار این مشکلات رعایت الگوی کشت است، گفت: هر ساله الگوی کشت بر اساس میزان مورد نیاز مصرف داخلی، صنایع و صادرات تعیین و ابلاغ می‌شود، در صورتی که کشاورزان الگوی کشت تعیین شده را اجرا کنند هیچگاه متضرر نمی‌شوند.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی طمع کشاورزان در پی افزایش قیمت محصول در یک‌ سال را دلیل اصلی خسارات کشاورزان عنوان کرد.

اصغری اظهار کرد: وقتی محصولی در یک‌ سال افزایش قیمت پیدا می‌کند کشاورزان به طمع سود بیشتر، بدون توجه به الگوی کشت و هشدار کارشناسان ما، به کشت آن محصول هجوم می‌برند که نتیجه آن کاهش قیمت با افزایش عرضه است که زیان کشاورزان را به دنبال دارد.

به گزارش ایلنا؛ هر ساله شاهد افت قیمت یک یا چند محصول به دلیل افزایش بی‌قاعده کشت آن هستیم. بسیاری از این محصولات از حمایت دولتی برخودار نیستند در نتیجه زیان کشاورزان و هدر رفت سرمایه کشور و زحمات چند ماهه یا یکساله کشاورزان را به دنبال دارد. اما برای این مشکل راهکار ساده‌ای وجود دارد" رعایت الگوی کشتی که بر اساس نیاز مصرفی تولید داخلی، صنایع و صادرات تعیین شده است". هر چند وزارت جهاد کشاورزی وظیفه خود برای تعیین الگوی کشت را انجام داده است، اما به نظر می‌رسد وظیفه دیگر خود یعنی افزایش آگاهی و آموزش کشاورزان در این زمینه را فراموش کرده است، وظیفه‌ای مهمی که بی‌توجهی آن از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی موجب بی‌نتیجه ماندن الگوی کشت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز