۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82144694
T T
۰ نفر

برداشت رطب و خارك از نخلستان هاي خرمشهر آغاز شد

۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82144694
برداشت رطب و خارك از نخلستان هاي خرمشهر آغاز شد

آبادان - ايرنا - مديرجهاد كشاورزي شهرستان خرمشهر گفت:برداشت رطب و خارك از سه هزار و 700 هكتار از نخلستان هاي خرماي خرمشهر عمدتا از ارقام زودرس استعمران و به عنوان محصول نوبر به بازارهاي محلي عرضه مي شود.

محمد مطرودي دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، پيش بيني توليد محصول خرما از هر هكتار را پنج تن يادآور شد و گفت:پيش بيني مي شود امسال، شش هزار و 500 تن تا هشت هزار تن خرما از نخيلات اين شهرستان برداشت شود.
مطرودي با اشاره به انواع ارقام خرما در خرمشهر گفت:از اين ارقام مي توان 'استعمران، زاهدي، بريم، خضراوي، بلياني، برحي، قنطار، سويداني، خصاب، عويدي، ليلوي، ديري، يوزي، شكرا، اشگر، فرسي و حلاوي' را نام برد.
رئيس اداره جهادكشاورزي شهرستان خرمشهر در ادامه سخنانش، عمدترين ارقام صادراتي خرما از اين شهرستان را نيز ' استعمران و زاهدي ' خواند و گفت:سال گذشته شش هزار تن خرماي مازاد بر نياز كشاورزان خرمشهري خريداري و به خارج از كشور صادر شد.
مطرودي اظهار داشت: امسال با توجه به سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي مبني بر احياي نخيلات و توسعه اراضي كشاورزي تاكنون 250 هكتار از اراضي كشاورزي خرمشهر به كشت نخيلات اختصاص داده شد كه از اين ميزان 40 هكتار به صورت كشت بافت خرما از نوع برحي و كبكاب و 210 هكتار به صورت پاجوش خرماي استعمران از نوع ارقام اقتصادي كشت شد.
وي اضافه كرد: خرماي رقم برحي و كبكاب از نظر قيمت بازار پسند و استعمران رقم صادراتي به شمار مي رود كه كشت اين گونه ارقام به نفع كشاورز است.
وي بيمه نشدن تنه درخت نخيلات را از مشكلات عمده كشاورزان دانست و گفت: سازمان بيمه تنها محصول خرما را بيمه كرده و تنه درخت بيمه نمي شود كه اين موضوع، با توجه به اتفاقات و حوادث غير مترقبه باعث ضرر و زيان كشاورز مي شود كه جا دارد در اين خصوص توجه ويژه اي شود.
مدير جهاد كشاورزي خرمشهر افزود:سال گذشته شرايط جوي اكثر نخيلات بر اثر گرد و خاك عملكرد پاييني داشت، ولي بيمه از يكهزار و 100 بهره بردار خسارت ديده به 500 بهره بردار خسارت پرداخت كرد و 600 نفر ديگر تاكنون خسارت خود را دريافت نكرده اند.
شهرستان خرمشهر سه هزار و 700 هكتار نخيلات دارد كه از اين ميزان دو هزار و 100 هكتار از آن بارور و يكهزار و 600هكتار به صورت نهال يا غير بارور بوده است.
عمده نخيلات بارور را استعمران تشكيل مي دهد كه عمدتا رقم تجاري بوده اما عده اي از كشاورزان بخشي از آن به صورت رطب همزمان با ساير ارقام برداشت مي كنند، مصرف داخلي دارد.
7100/6125

سرخط اخبار استان‌ها