۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از کاهش 50 درصدی محصول در این شهرستان در سال جاری نسبت به میان مدت سال های گذشته خبرداد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل؛ هادی ذبیحی در بازدید از عملیات برداشت گردو از باغ های گردوی خلخال افزود: پیش بینی می شود پاییز امسال یک هزار و 800 تن انواع گردو دراین شهرستان برداشت شود که این میزان در مقایسه با سه هزار و 800 تن گردوی برداشت شده در میان مدت گذشته بیش از 50 درصد کاهش خواهد داشت.

وی دلیل اصلی کاهش میزان عملکرد درختان گردو در سال جاری را سرمای دیررس بهاره اوایل امسال ذکر کرد و گفت: این امر از سال های گذشته موجب وارد شدن خسارات سنگین مالی به باغداران گردو کار این شهرستان شده است.

وی افزود: شهرستان خلخال از جمله رویشگاه مهم درختان گردو در ایران به شمار می رود بطوری که رشد این درخت به صورت خودرو نیز در لکه های ناپیوسته و محدودی در مناطق مختلف این شهرستان مانند جنگل های سمت اسالم و پونل دیده می شود.

ذبیحی اظهار کرد: درختان گردو 2 هزار و 226 هکتار از باغ های میوه این شهرستان را به خود اختصاص داده که از این مقدار یک هزار و 431هکتار درختان گردوی بارور و 810 هکتار باغ جوان گردو می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال بیان کرد: بیشتر درختان گردوی این شهرستان زود برگ ده و حساس در مقابل سرمای دیررس بهاره می باشند و در سال های اخیر به علت وقوع سرمای دیررس بهاره آسیب دیده و عملکرد آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

او گفت: مهاجرت قشر جوان از روستاها و عدم مدیریت صحیح باغ های گردو از سایر عوامل کاهش عملکرد محصول گردو در خلخال به شمار می رود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال شناسایی ژنوتیپ های برتر سازگار موجود در منطقه ، سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان قدیمی ، توسعه درختان گردو و اعطای تسهیلات بانکی برای خرید دستگاههای شیکر (ماشین برداشت مکانیزه برداشت گردو) را از برنامه های در دست اقدام برای افزایش راندمان محصول و کاهش آسیب های جوی برشمرد.

ذبیحی اظهار کرد: بر اساس نمونه برداری ها و آزمایش های صورت گرفته محصول گردوی این شهرستان دارای بالاترین میزان چربی و پروتیین بوده و به خاطر داشتن کیفیت خوب مشتریان و علاقمندان زیادی را در کشور به خود جلب کرده است.

مغز گردو سرشار از ویتامین آ و ای و از همه مهم تر عناصری مثل آهن ، فسفر ، روی و مس می باشد.
مغز گردو و روغن حاصل ازآن در سرم خون موادی از جمله کلسترول ، تری گلیسریدها ، فسفولیپیدها و چربی های حاوی کلسترول را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =