۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۹
کد خبر: 82105526
T T
۰ نفر
طرح كاداستر در 40هزارهكتار از اراضي كشاورزي چهارمحال وبختياري اجرا مي شود

شهركرد- ايرنا- رئيس سازمان جهادكشاورزي چهارمحال و بختياري از اجراي طرح كاداستر براي 40 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان خبر داد.

به گزارش ايرنا، ذبيح الله غريب روزچهارشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان اظهار داشت: عمليات اجراي طرح كاداستر اراضي كشاورزي در استان از ديماه سال گذشته و در شهرستان بن به صورت پايلوت آغاز شده است.
به گفته وي، هم اينك پيمانكار براي اجراي اين طرح در استان تعيين و 20 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح در نظر گرفته شده است.
غريب ادامه داد: اين طرح براي يكپارچه سازي لايه هاي مختلف اطلاعاتي است كه بخشي از آن وجود دارد و بخش ديگر آن با اجراي طرح كاداستر اراضي كشاورزي انجام مي شود كه در مديريت و برنامه ريزي كارها كمك بزرگي به ما خواهد كرد.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان ادامه داد: كشاورزي به عنوان تامين­ كننده منابع غذايي، نيازمند ايجاد زيرساخت ­هاي لازم براي برنامه­ ريزي و سياست­ گذاري است كه داشتن الگوي كشت مناسب، آگاهي از سطح اراضي زيركشت، دستيابي به نوع محصولات، تعيين نوع مالكيت و منابع آب هر يك از اراضي، پارامترهاي موثر براي توليد محصول با كيفيت است.
غريب تصريح كرد: ساماندهي اراضي، يكپارچه سازي الگوي كشت، آب و خاك و پايش كاربري اراضي، تثبيت مالكيت هاي شرعي و قانوني افراد، ايجاد بستر مناسب براي ارائه خدمات به مالكان و بهره برداران بخش كشاورزي، شناسنامه دار كردن اراضي، صدور سند اراضي كشاورزي، امكان صدور كارت هوشمند براي بهره برداران از اراضي كشاورزي، بسترسازي براي ارتقاي حفاظت از محيط زيست و مديريت و استفاده بهينه از اراضي از جمله اهداف طرح كاداستر است.
وي با بيان اينكه هم اينك 20 درصد شيلات كشور در چهارمحال و بختياري توليد مي شود، ادامه داد: به دليل وجود سدهاي خاكي و بتني در اين استان ظرفيت توليد ماهي به روش پرورش در قفس وجود دارد كه هم اينك ظرفيت توليد چهار هزار تن ماهي با اين روش براي استان برنامه ريزي شده است.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي نيز در اين نشست گفت: هم اينك 62 هزار هكتار گندم ديم و آبي در استان كشت شده كه پيش بيني مي شود 110 هزار تن گندم از اين اراضي برداشت شود.
حميدرضا دانش افزود: 24 هزار هكتار جو آبي و ديم نيز كشت شده كه پيش بيني مي شود 40 هزار تن محصول از اين اراضي برداشت شود.
به گفته وي، خريد تضميني جو از كشاورزان استان از ابتداي خردادماه آغاز و تاكنون 250 تن جو خريداري شده است.
دانش تصريح كرد: چهارمحال و بختياري امسال به عنوان استان پايلوت توسعه باغات ديم و آبي و كشت گياهان دارويي انتخاب شده كه در اين راستا توسعه پنج هزار هكتار باغ و كشت 500 هكتار گياهان دارويي برنامه ريزي شده است.
نماينده ولي فقيه در جهادكشاورزي استان نيز در اين نشست گفت: مردم استان سال گذشته 30 ميليارد ريال زكات واجب از توليدات زراعي استان پرداخت كردند.
حجت الاسلام ابراهيم دهقان ادامه داد: پرداخت زكات واجب توليدات زراعي طي سال هاي اخير كم رنگ شده بود و حدود 100 ميليون ريال در سال بود.
به گفته وي، مصرف غذاي حلال از دغدغه هاي اصلي مردم است و در تمامي كشتارگاه هاي صنعتي طيور و دام استان، ذبح شرعي انجام مي شود.
سالانه در چهارمحال وبختياري بيش از يك ميليون و 500 هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي توليد مي شود و سطح زيركشت استان 270 هزار هكتار با 66 هزار بهره بردار مي باشد.
7361/ 6014/

سرخط اخبار استان‌ها