۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82255723
T T
۰ نفر
واردات گوشت قرمز گرم از كشورهای همسایه در دستور كار است

تهران - ایرنا - معاون تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی از افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت دام زنده نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز كشور از طریق واردات تامین می شود كه امكان واردات گوشت گرم با تجهیزات و كانتینرهای مناسب از كشورهای مورد نظر وجود دارد.

حسن ركنی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نیاز مصرفی گوشت قرمز كشور حدود 920 هزار تن است كه بیش از 820 هزارتن آن از تولیدات داخل و حدود 80 هزار تن معادل 8 درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
وی اظهارداشت: تاكنون واردات گوشت قرمز به صورت منجمد از كشورهای هدف تامین و وارد می شد، اما اكنون تلاش داریم بخشی از گوشت قرمز وارداتی را به صورت گرم از كشورهای همسایه به واسطه نزدیكی به كشورمان تامین و وارد كنیم.
وی تصریح كرد: واردات گوشت گرم از كشورهای همسایه نیازمند ساز و كار جدیدی شامل تجهیزات، امكانات و كانتینرهای مخصوص است تا این محصول به شكل گرم و كیفی طبق پروتكل های بهداشتی و تحت نظر سازمان دامپزشكی كشور به بازار ایران وارد شود.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی گفت: بخشی از گوشت قرمز كه وارد می شود منحصر به گوشت گاو نیست بلكه برای نیاز بازار و تامین نیاز مخاطبان می تواند دام سبك نیز باشد.
ركنی درباره صادرات دام سبك افزود: جمعیت دام سبك كشور بیش از 60 میلیون راس است كه طبق قانون برای حفظ مراتع كشور باید سالیانه حدود سه میلیون راس از جمعیت دام سبك كاهش می یافت، اما طی یك تا دو سال گذشته با شروع روند صادرات دام زنده به كشورهای هدف توانسته ایم علاوه بر كاهش جمعیت دامی ارزآوری نیز برای كشور به همراه داشته باشیم.
وی اظهار داشت: امسال امكان صادرات 920 هزار راس دام سبك برای بازارهای هدف صادراتی وجود دارد كه این میزان كمتر از یك سوم میزان صادرات پیش بینی شده است.
ركنی بر این باور است كه صادرات باید روال عادی خود را طی كند زیرا كشورهای حاشیه خلیج فارس مخاطب صادراتی ایران در دام سبك هستند و نباید این بازارهای صادراتی از دست برود.
وی با بیان اینكه با توجه به حجم تولید و واردات گوشت قرمز و صادرات دام زنده قابلیت تنظیم بازار داخلی وجود دارد، گفت: گوشت قرمز مورد نیاز كشور تامین است و در صورت نیاز روند واردات انجام خواهد شد.
به گفته وی، واردكنندگان در صورت رعایت انتخاب كشور مناسب و رعایت تعرفه می توانند متناسب با نیاز كشور واردات انجام دهند.

** لزوم حذف واسطه ها در عرضه گوشت قرمز
ركنی درباره قیمت منطقی گوشت قرمز گفت: طی سال های گذشته تولیدكنندگان و دامپروران به دلیل ثبات قیمت ها دچار زیان می شدند به طوری كه هر كیلوگرم دام زنده بین 100 هزار ریال عرضه می شد اما طی پارسال و امسال قیمت خرید دام زنده از دامداران و دامپروران به 110 تا 120 هزار ریال رسیده است.
وی با بیان اینكه حلقه های واسط عرضه گوشت قرمز به افزایش قیمت ها دامن می زنند، افزود: هر ساله هزینه های تمام شده تولید افزایش می یابد كه این مورد را برای تولید كنندگان باید در نظر بگیریم.
وی اضافه كرد: اكنون قیمت منطقی هركیلوگرم لاشه دام سبك بین 300 تا 310 هزار ریال و گوشت گوساله (لخم) بین 300 تا 330 هزار ریال است كه البته این قیمت ها در بازار تابع عرضه و تقاضا و نوع درخواست مشتری برای خرید گوشت ران، راسته، سردست، گردن، ماهیچه، مغز ران، كله و پاچه متفاوت تر است.
وی ادامه داد: كنترل قیمت گوشت قرمز در سطح خرده فروشی های سراسر كشور برعهده دستگاه های نظارتی است كه باید بیش از پیش شدت یابد.

** واردات گوشت گوزن از روسیه
معاون وزیر جهادكشاورزی در امور دام درباره واردات گوشت گوزن از روسیه گفت: گوشت گوزن همانند سایر دام ها قابلیت مصرف دارد و از لحاظ پروتكل های بهداشتی نیز همانند دیگر
دام ها مورد ارزیابی های كارشناسی سازمان دامپزشكی كشور قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: به طور طبیعی هر كشوری متناسب با توانایی های تولید خود تمایل به صادرات مازاد تولید دارد، بنابراین روسیه نیز به دلیل مازاد تولید گوشت گوزن به دنبال صادرات آن به دیگر كشورها است.
وی تصریح كرد: حجم واردات گوشت گوزن و دیگر دام های غیرمتعارف به جز دام سبك و سنگین به حدی پایین است كه تاثیری بر قیمت گوشت های مصرف متداول در كشورما ندارد.
وی با بیان این كه میزان گوشت قرمز مصرفی كشور حدود یك میلیون تن در سال است، افزود: بنابراین واردات 200 تن گوشت گوزن تاثیری بر بازار گوشت ندارد.
اقتصام** 9186**2025 خبرنگار: هما همت خواه** انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر