۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۸
کد خبر: 82711309
T T
۰ نفر
سطح زراعت چوب در برنامه ششم پنج برابر تعيين شد/سهم 40درصدي در تامين منابع سلولزي

تهران- ايرنا- قائم مقام رييس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور سهم زراعت چوب در تامين منابع سلولزي را 40 درصد اعلام كرد و گفت: سطح اختصاص يافته به اين امر امسال به 15 هزار هكتار و تا پايان برنامه ششم توسعه به 75 هزار هكتار مي رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «ناصر مقدسي» امروز (شنبه) در حاشيه برگزاري «كارگروه ظرفيت سازي طراحي پروژه هاي مديريت پايدار جنگل در ايران» به ايرنا اعلام كرد: بيش از پنج دهه از بهره برداري از جنگل هاي شمال كشور مي گذرد و اكنون ما به سمت جنگلداري و مديريت جنگل مبتني بر معيارها و شاخص هاي پايدار حركت مي كنيم؛ اصطلاحي كه در فضاي بين المللي با عنوان مديريت پايدار جنگل شناخته شده است.
وي افزود: اين كارگروه با همكاري مجمع جهاني جنگل سازمان ملل متحد، دستگاه هاي مختلف دولتي، سازمان برنامه و بودجه، وزارت كشور، وزارت امور خارجه و سازمان محيط زيست به منظور تبادل نظر و تجربيات براي تسهيل فعاليت هاي مربوط به مديريت پايدار جنگل برگزار شده است.
به گفته وي، مجمع جهاني جنگل بالاترين مرجع بين المللي در بحث جنگل ها و سياست گذاري آن به شمار مي رود.
وي اضافه كرد: نتيجه برگزاري اين كارگاه 2 طرح مديريت پايدار جنگل هاي شمال و غرب كشور است كه اسناد آن تهيه و به نهادهاي مالي ارسال مي شود تا براي سال آينده طرح مشتركي با سازمان ملل متحد داشته باشيم. بخشي از اين منابع مالي از سوي آژانس هاي بين المللي تامين مي شود اما هنوز سهم دولت و سازمان بين المللي مشخص نيست.
به گفته وي، در اين مرحله تدوين طرح مالي در دستور كار قرار دارد؛ زيرا وقتي طرح با همكاري مجمع جهاني جنگل تهيه مي شود تامين مالي توسط نهادهاي مالي با اطمينان بيشتري صورت مي گيرد.
مقدسي تاكيد كرد مكلفيم ابتدا از شاخص هاي پايداري در جنگل هاي شمال مطمئن شويم بعد ساير معيارها مثل تنوع زيستي و كاركردهاي اكولوژيكي را ارزيابي كنيم.

** قراردادهاي جديد با رويكرد حفاظتي است
قائم مقام رييس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور يادآوري كرد 110 قرارداد بهره برداري از جنگل هاي شمال كشور داشته ايم كه بسياري از آنها لغو شده است و برخي ديگر تا پايان امسال خاتمه مي يابد تا طبق قانون ديگر از جنگل هاي شمال كشور بهره برداري صورت نگيرد.
وي افزود: براي اجراي طرح تنفس جنگل امضاي قراردادهاي جديد با رويكرد حفاظتي و برخي اقدامات فني اجتناب ناپذير است.

** ثبت 10 منطقه منابع طبيعي جنگل هاي شمال كشور توسط يونسكو
مقدسي اعلام كرد: 10 نقطه از جنگل هاي شمال كشور به عنوان ميراث منابع طبيعي شناسايي شده است.
به گفته وي، اين نقطه ها بزودي با همكاري سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) ثبت مي شود.

** ايجاد ساليانه تا 30 هزار هكتار جنگل دست كاشت
اين مسئول سازمان جنگل ها گفت: براي برخورد با پديده قاچاق چوب و اجراي طرح استراحت جنگل بايد همه دستگاه ها كمك كنند.
وي ادامه داد: با توسعه جنگل هاي دست كاشت با نام «نهضت سبز» توسط پادگان ها، زندان ها، مدرسه ها و... طرح توسعه جنگل هاي دست كاشت تا 30 هزارهكتار ساليانه را در دستور كار داريم.
به گزارش ايرنا، طرح تنفس جنگل هاي شمال كشور به منظور مديريت، حفظ و صيانت از يك سال گذشته مطرح شد و با تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي، از خردادماه امسال كليد خورد.
كارگروه ظرفيت سازي طراحي پروژه هاي مديريت پايدار جنگل در ايران به مدت يك روز در هتل هماي تهران با حضور «خداكرم جلالي» معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور و برخي مسئولان و كارشناسان بين المللي برگزار شد.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**9186*1961* خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: مريم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد