۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82693851
T T
۰ نفر
روزنامه صائب تبريز: از رنگ آميزي پرتقال ها جلوگيري شود

تبريز - ايرنا - روزنامه صائب تبريز در شماره جديد خود طي مقاله اي با عنوان ' از رنگ آميزي پرتقال ها جلوگيري شود' به پديده خطرناك رنگ آميزي مواد غذايي و ميوه ها و خطرات ناشي از آن بر سلامت جسمي مصرف كننده ها پرداخته است.

به گزارش اين روزنامه، يكي از پديده هاي خطرناك عليه سلامت عمومي در كشور در سال هاي ظهور پديده رنگ آميزي مواد غذايي و ميوه ها (مركبات ) است كه به طور مستقيم سلامت جسمي مصرف كننده را هدف قرار مي دهد.
پديده عرضه مواد غذايي به ظاهر مناسب و خوب ولي در واقع بي كيفيت و غيربهداشتي بعضا در بسته بندي هاي شيك و تميز، البته كم و بيش شامل بعضي مواد غذايي و بعضي كنسروها و ميوه ها مشكلي است كه بايد به شدت با آن برخورد شود.
ظهور پديده رنگ آميزي محصول مركبات شمال كشور در سال هاي اخير در واقع تيري است مستقيم كه به سلامت مصرف كننده شليك مي شود.
با كمال تاسف در اين خصوص نيز عدم هماهنگي بين دواير مسئول و سازمان هاي نظارت كننده و … كه عادت به فعاليت جزيره اي داشته و دارند، موجب مي شود تا دلالان و سوداگران بازار ميوه و تره بار به راحتي و با خيال راحت به تخلفات خطرناك و ضد سلامت و بهداشت عمومي خود در اين عرصه ادامه دهند.
سال ها پيش بود كه خبر رنگ شدن هندوانه ها و مركبات براي رسيده جلوه كردن آن ها در رسانه ها اطلاع رساني شد ولي در آن زمان به اهميت اين موضوع آن چنان كه بايد پي برده نشد.
رنگ آميزي محصول مركبات به ويژه پرتقال به اين دليل صورت مي گيرد كه برداشت محصول با يك ماه زودتر يا بيش از يك ماه زودتر از موعد صورت مي گيرد و در اين موقع از فصل ميوه مورد نظر نه تنها نرسيده است، بلكه هنوز آبدار نشده و رنگي متمايل به سبز درختي دارد و لذا خريدار به محض مشاهده ظاهر ميوه از خريد آن منصرف مي شود.
اين نوع ميوه اغلب كال و نرسيده است و نشان مي دهد كه زودتر از موقع از درخت چيده شده است.
زود چيده شدن محصول برخي باغات نيز دو دليل عمده دارد نخست اينكه باغدار از بيم بروز پديده سرماي زود رس و يخ زدن ميوه ها اين اقدام را انجام مي دهد و دوم اينكه با عرضه محصول زودهنگام به بازار گوي سبقت را از ساير باغداران گرفته و به اصطلاح سود نوبرانه ميوه نصيب وي مي شود!
براي فروش رفتن محصول كال پرتقال دلالان و واسطه ها در بازار ميوه و تره بار اقدام به خريد انبوه از باغدار نموده و سپس آن را در حوضچه هايي با رنگ هاي شيميايي رنگ آميزي نموده و به طرزي ماهرانه به رنگ نارنجي و ظاهرا به رنگ طبيعي ميوه پرتقال درمي آورند.
به اين نحو محصول متقلبانه و ضد بهداشتي و خطرناك براي سلامت دستگاه هاضمه انسان در بازارهاي ميوه و تره بار به قيمت هاي گزاف به فروش مي رود و به عنوان محصول نوبرانه عرضه و شناخته مي شود!!
اين اقدام در سال جاري به دليل سرمازدگي سال گذشته محصول مركبات مازندران زودتر از سال هاي قبل آغاز شده و رنگ آميزي پرتقال هاي كال چيده شده براي عرضه در بازارهاي تره بار كشور آغاز شده است.
در شرايطي كه اين پديده خطرناك از چند سال پيش در كشور ما ظهور و بروز كرده است، دستگاه هاي ناظر و سازمان هاي مسئول بهداشت عمومي، استاندارد و ….. اقدام قابل مشاهده و در خور تاكنون براي برخورد با آن به عمل نياورده اند.
به نحوي كه در اين رابطه محمدرضا شعباني مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران در گفت‌وگويي خواستار برخورد جدي با اين پديده و جريمه سنگين فروشندگان و خريداران عمده اين نوع محصولات شده است.
به گفته وي، در اين رابطه به استانداري و جهاد كشاورزي استان مازندران نامه ارسال شده است تا از بروز اين اتفاق و ادامه اين تخلف خطرناك جلوگيري كنند، چرا كه متاسفانه برداشت پرتقال مازندران از 12 روز گذشته آغاز شده در حالي كه فصل برداشت آن 45 روز ديگر است و ورود پرتقال نرسيده به بازار به صورت رنگ‌آميزي شده موجب نگراني‌هاي بسياري در بين توليدكننده و مصرف‌كنندگان شده است.
وي افزود: پرتقال رنگ‌آميزي شده موجود در بازار بدون عطر، طعم، مزه، كيفيت و آب مناسب به بازار وارد شده است و اين شائبه را در ذهن مصرف‌كنندگان ايجاد مي‌كند كه پرتقال مازندران مانند سال‌هاي گذشته سرمازده و يخ‌زده شده است، چرا كه رنگ‌آميزي اين محصول سبب مي‌شود تا مردم تصور كنند كه اين پرتقال كاملا رسيده در حالي كه 45 روز باقي مانده تا فصل برداشت اين ميوه دقيقا ايامي است كه پرتقال، طعم، مزه، رنگ و آب مناسبي به خود مي‌گيرد.
مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران ادامه داد: نبايد اجازه دهيم كه پرتقال رنگ‌آميزي شده بازار اين محصول را خراب كند چرا كه اين اتفاق سبب مي‌شود تا باغداران كه از سرماي سال‌هاي گذشته آسيب و خسارت فراواني ديده‌اند، براي جلوگيري از بروز سرماي شديد و برف احتمالي محصول خود را زودتر از موعد برداشت كنند و به عده‌اي دلال و سودجو بدهند تا آنها را رنگ‌آميزي و سپس در بازار با قيمت‌هاي گزاف بفروشند.
شعباني تاكيد كرد: استانداري مازندران، دانشگاه علوم پزشكي و ديگر دستگاه‌هاي متولي از جمله جهاد كشاورزي و سازمان‌هاي نظارتي مانند سازمان استاندارد، غذا و دارو و سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان بايد به اين مسئله ورود كنند و با برخورد و جريمه خريداران و فروشندگان اين ميوه‌ها جلوي اين اتفاق را بگيرند، چرا كه هم‌اكنون هيچ مشكلي در توليد پرتقال وجود ندارد و عده‌اي سودجو با رنگ‌آميزي اين محصول مستقيما سلامت مردم و مصرف‌كنندگان را نشانه رفته اند.
حال اين سئوال اساسي مطرح است در شرايطي كه پرتقال مرغوب شمال و جنوب ايران در صورت سپرده شدن به متولياني دلسوز قادر به عرضه در بازارهاي جهاني و منطقه است، چرا بايد به دست دلالان و سودجوياني بيافتد كه فقط به منافع حرام و نامشروع خود فكر مي كنند؟ به زعم همه دلسوزان و كارشناسان ارشد اقتصادي، براي بريدن از اقتصاد نفتي نيازمند كشاورزي، دامداري و صنعتي مستقل و متكي به استعداد هاي ذاتي و بومي خويش هستيم ، نبايد به متخلفان و حرام خواران ميدان داده شود تا حتي بازار ميوه و تره بار كشور را بدنام كنند تا كشورهاي منطقه هم از خريد ميوه و ساير محصولات ايران منصرف شوند.
تنظيم كننده: پرويز بابائي ** انتشار دهنده: رستگار
8023/6183

سرخط اخبار استان‌ها