35ميليارد ريال براي مطالعات واجراي فاز 2بندر صيادي كنارك اختصاص يافت

چابهار- ايرنا- سرپرست اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: 85 ميليارد ريال براي انجام مطالعات و اجراي مرحله 2 بندر صيادي كنارك پيش بيني شده كه هم اينك 35 ميليارد ريال آن اختصاص يافته و موافقتنامه مربوطه در حال مبادله است.

مهرداد ميرزايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مطالعات مرحله 2 بندر صيادي كنارك با هدف ساماندهي و پهلوگيري 650 فروند قايق صيادي در حال انجام است تا ظرفيت آن به حدود سه برابر فعلي برسد.
وي گفت: عمليات ساخت مرحله نخست بندر صيادي كنارك در سال 1375 آغاز شده و در سال 1383 به بهره برداري رسيده است.
وي گفت: وسعت حوضچه مرحله نخست بندر كنارك 12 هكتار، طول موج شكن 941 متر، طول راه ارتباطي بندر سه هزار و 50 متر و طول اسكله پهلوگيري 250 متر است.
سرپرست اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان ادامه داد: 242 فروند لنج و 228 فروند قايق سالانه 50 هزار و 924 تن صيد به ويژه تن ماهيان را در بندر صيادي كنارك تخليه مي كنند.
ميرزايي بيان كرد: بندر صيادي كنارك واقع در دهانه آبهاي اقيانوس هند در رديف 50 بندر كددار تن ماهيان جهان قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: بندر كنارك داراي يكي از بزرگترين و فعال ترين شهرك‌ هاي صنعتي استان است بطوريكه هم اينك 9 كارخانه تن ماهي با ظرفيت سالانه 46 هزار تن در آن فعال است.
وي افزود: 11 بندر ماهيگيري و جايگاه تخليه صيد شامل بنادر تيس، كنارك، رمين، زرآباد، پزم، چابهار، بريس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهاي چابهار و كنارك براي صيد و صيادي فعال هستند.
وي افزود: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قايق صيد و صيادي با حدود 25 هزار نفر صياد دائمي و فصلي در قالب 34 تعاوني صيادي در حوزه اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان فعاليت دارند.
وي گفت: 107 واحد صنايع شيلاتي در نوار ساحلي استان وجود دارد كه از جمله آنها كارخانه هاي توليد كنسرو ماهي است كه نقش مهمي در بسته بندي و صادرات تن ماهيان دارند.
سرپرست اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: تخليه و بارگيري آبزيان در بنادر رمين و كنارك بصورت مكانيزه انجام مي شود كه اين سامانه ضمن تسريع در تخليه، از افت كيفيت ماهي نيز جلوگيري مي كند.
ميرزايي افزود: بيش از 80 درصد شناورهاي صيادي درياي عمان (مكران) واقع در جنوب سيستان و بلوچستان متعلق به شهرستان كنارك است.
وي ادامه داد: با توجه به اهميت بندر صيادي كنارك بعد از گذشت سالها با تخصيص 10 ميليارد ريال اعتبار از سوي سازمان منطقه آزاد چابهار و 11 ميليارد ريال از سوي استانداري سيستان و بلوچستان اقدامات لازم براي روشنايي اسكله و بندر كنارك انجام شده است.
وي تصريح كرد: كنارك يكي از نقاط راهبردي و اقتصادي در سواحل مَكُران است كه از 11 اسكله حوزه اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان و هفت اسكله صيادي در محدوده اين شهرستان برخوردار است.
سيستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 كيلومترمربع گستره، 310 كيلومتر مرز آبي و 1100 كيلومتر مرز خاكي با كشورهاي پاكستان و افغانستان، داراي ۱۹ شهرستان است.
اين استان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره كل شيلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شيلات سيستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه كنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان فعال است.
بندر كنارك در 45 كيلومتري غرب شهرستان چابهار واقع شده است و تا زاهدان مركز سيستان وبلوچستان 635 كيلومتر فاصله دارد.
3043 /8005 /6081

سرخط اخبار استان‌ها