ايران در حال پوست اندازي از اقتصاد منبع بنيان به اقتصاد دانش بنيان است

اردبيل- ايرنا- مدير كل تجاري سازي تحقيقات و انتقال فناوري سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج وزارت جهاد كشاورزي گفت: هم اكنون اقتصاد ايران در حال پوست اندازي از اقتصاد منبع بنيان به اقتصاد دانش بنيان است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مجيد ولدان روز يكشنبه در همايش توسعه اقتصادي دانش بنيان در حوزه كشاورزي در استان اردبيل افزود: براي رشد و توسعه كشور بايد اقتصاد دانش بنيان در جامعه ساري و جاري شده و تبديل به فرهنگ شود.
وي با اشاره به اين كه امروز عصر دانش در جهان است بيان كرد: دانش منبع اصلي توليد ثروت در دنيا است و بايد صاحبان فكر و انديشه بتوانند ايده هاي خود را تبديل به ثروت كنند.
او يكي از نقاط ضعف اقتصاد كشور را ميزان خلاقيت مراكز علمي در صنعت و اقتصاد عنوان كرد و گفت: متاسفانه پژوهش هاي دانشگاهي كشور كه منجر به توليد مي شود بسيار ناچيز است.
ولدان افزود: ميزان پژوهشهاي دانشگاهي و مراكز علمي كه منجر به توليد مي شود در ايران به يك درصد هم نمي رسد و اين امر بيانگر اين است كه بدنه خلق دانش با صنعت و خطوط توليد بسيار ضعيف مي باشد.
مدير كل تجاري سازي تحقيقات و انتقال فناوري سازمان تحقيقات وزارت جهاد كشاورزي اظهار كرد: با اين كه ايران در سال 2011 رتبه نخست علمي در منطقه را داشت اما در پيوند علم با صنعت و استفاده اقتصادي از آن و توليد ثروت از اين فكر و علم ضعيف بوديم به طوري كه در تبديل علم به محصول و خدمت رتبه 113 در سال 2013 و رتبه 120 در سال 2014 ميلادي را در بين 143 كشور جهان كسب كرديم.
وي با تقسيم دارائي هاي يك بنگاه اقتصادي به سه بخش دارائي هاي فيزيكي، پولي و معنوي (نامشهود) بيان كرد: اگر زماني يك بنگاه اقتصادي به دارائي هاي فيزيكي و پولي خود مي نازيد امروز سير تحول اقتصادي در جهان باعث شده بنگاههاي اقتصادي دارائي هاي معنوي (نامشهود) كه همان تجربه، مهارت، دانش و خلاقيت است را به رخ بكشند.
او با اشاره به اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري اضافه كرد: اقتصاد مقاومتي اقتصادي درون زا، برون نگر، عدالت پايه، مردم محور و دانش بنياني است كه نسبت به تهديدها، تغييرات و مخاطرات مقاوم بوده و نه تنها از جريانهاي ناخواسته و منفي كمترين اثر را مي پذيرد بلكه مي تواند بر جريان سازي مثبت و مطابق با منافع ملي اثر بگذارد.
ولدان بر ايجاد رايزن علمي در سفارتخانه هاي كشورمان در خارج از كشور تاكيد كرد و گفت: همانطور كه رايزن اقتصادي و فرهنگي در سفارتخانه ها داريم بايد رايزن علمي هم داشته باشيم تا در تبادلات علمي با ساير كشور كمك كنند و ديپلماسي فناوري راه بيفتد.
وي با اشاره به اين كه اقتصاد دانش بنيان اقتصاد پايدار و مبتني بر علم و تكنولوژي است افزود: اقتصاد دانش بنيان بر اساس توليد، توزيع، و كاربرد دانش و اطلاعات شكل گرفته و سطح بالايي از سرمايه گذاري در آن به ابداع و نوع آوري اختصاص مي يابد و فناوري هاي كسب شده با شدت بالايي مصرف مي شوند و نيروي كار از تحصيلات عالي برخوردار هستند.
وي با اشاره به اين كه سخت است كه كشور بدون صادرات محصولات دانش بنيان به رشد اقتصادي 8درصدي برسد اظهار كرد: برخي از كشورها 80 درصد صادراتشان محصولات دانش بنيان است و طبق برنامه ريزهاي صورت گرفته بايد در سال 1404نيمي از صادرات ايران يعني 50 درصد آن محصولات دانش بنيان باشد كه اين رقم هم اكنون حدود يك درصد مي باشد.
وي كشاورزي را يك صنعت عظيم خواند و گفت: بايد نيازهاي موجود را شناخت و بر اساس آن با توليد بذور مقاوم و پر محصول و با صرفه اقتصادي تحول در حوزه كشاورزي به وجود آورد.
وي افزود: كشاورزي خرده پا و سنتي امروز جوابگو نيست و بايد براي تبديل كشاورزي معيشتي به كشاورزي دانش بنيان و اقتصادي همه كمك كنند.
6130/6016

سرخط اخبار استان‌ها