۱۳ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82784706
T T
۰ نفر
پوشش 93 درصدي واحدهاي توليدي مواد غذايي زنجان در طرح نشانگرهاي رنگي

زنجان - ايرنا - رئيس اداره نظارت بر موادغذايي آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي زنجان گفت: هم اكنون 93 درصد واحدهاي توليدي مواد غذايي زنجان در طرح نشانگرهاي رنگي (چراغ راهنماي تغذيه اي) زير پوشش نظارت هاي اين دانشگاه هستند.

دكتر جلال حجازي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اجراي اين طرح از سال 94 در كشور شروع شد و بعد از رفع پاره اي از مشكلات، هم اكنون وضعيت مطلوبي از حيث اجرايي در استان دارد.
رئيس اداره نظارت بر موادغذايي دانشگاه علوم پزشكي، گفت: در مجموع استان زنجان 220 واحد فعال و غير فعال دارد و بر تمام واحدهاي فعال نظارت مي شود.
حجازي با اشاره به شاخص هاي تعداد بازديد از اين واحدها، تصريح كرد: تعداد بازديدها بر مبناي امتيازهاي كسب شده و درجه بندي كارخانه ها تعيين و رتبه بندي مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر واحدي در جدول شاخص اين دانشگاه، رتبه آ (a) داشته باشد، طبيعي است كه به خاطر عملكرد مطلوبش يك بار بازديد در سال كفايت خواهد كرد، اما اگر در رتبه هاي پايين قرار داشته باشد به نسبت، ميزان بازديد اضافه خواهد شد.
رئيس اداره نظارت بر موادغذايي دانشگاه علوم پزشكي، با تشريح فرآيند بازديد از كارخانه ها، تاكيد كرد: نمونه برداري، انجام آزمايش، انطباق با استانداردهاي موجود و ساير كارهاي مورد نياز براي نظارت مطلوب از جمله فرآيند بازديدهاي اين اداره به شمار مي رود.
حجازي با اشاره به اجراي طرح هاي مختلف براي استمرار در كيفيت محصولات غذايي در استان، گفت: طرح نمونه برداري از خط عرضه محصولات، طرح پايش غني سازي آردهاي خبازي و طرح نظارت بر شيرهاي مدارس( در صورت توزيه شير) از جمله طرح هاي مختلف اين دانشگاه براي نظارت بر كارخانه هاست.
وي افزود: همچنين كنترل محصولات كشاورزي پرمصرف و تشديد نظارت بر فراورده هاي گوشتي و لبني از ديگر طرح هاي در دست اجرا در اين حوزه است.
به گزارش ايرنا، از جمله وظايف معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي مديريت دارو و مواد اعتيادآور، نظارت بر تهيه، توليد و عرضه مواد غذايي و بهداشتي در سطح استان است.
نشان گر رنگي داراي سه رنگ قرمز، نارنجي و سبز است و بر اساس ميزان چربي كل، چربي ترانس، نمك و قند در هر سهم ماده غذايي طراحي شده است و بر همين مبنا ميزان تركيبات رنگ آنها متفاوت مي شود.
درج نشانگرهاي راهنماي تغذيه اي بر روي محصولات شكر، قند، نمك، آب مجاز نيست.
درج نشانگرهاي راهنماي تغذيه اي بر روي محصولات روغن، شير، كره الزامي نيست.
3216/8068
خبرنگار: سجاد كريمي ** انتشار دهنده: اسماعيل جهانبخش

سرخط اخبار استان‌ها