رئيس جهاد كشاورزي استان: 972 شغل در بخش كشاورزي طي سال گذشته در قم ايجاد شد

قم - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قم با اشاره به اجرايي شدن 90 درصد تعهدهاي اين سازمان در خصوص اقتصاد مقاومتي در سال گذشته، گفت: در سال 95 حدود 972 شغل در بخش كشاورزي قم ايجاد شد.

به گزارش ايرنا، محمد رضا طلايي روز پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي قم در تالار امام جواد(ع) استانداري، اظهار داشت: بيشتر اين مشاغل مربوط به صنايع تبديلي و تكميلي در حاشيه روستاها و همچنين بيش از 70 درصد نيز در خصوص حوزه آب و خاك بوده كه تقريبا از اشتغال هاي ثابت محسوب مي شود.
وي همچنين با اشاره به معرفي واحدهاي كشاورزي استان قم براي اخذ تسهيلات بانكي به مبلغ يك هزار و 650 ميليارد ريال طي سال 95 ، گفت: از اين رقم يك هزار و 20 ميليارد ريال در كميته مربوطه تاييد و در مجموع 520 ميليارد ريال نيز پرداخت شد.
وي با تاكيد بر اهميت موضوع سرمايه گذاري براي حل معضل بيكاري اذعان كرد: رقم پرداخت شده به عنوان تسهيلات به واحدهاي كشاورزي استان كافي نيست و بايد در سال جديد به پنج برابر برسد.
طلايي همچنين افزود: در سال گذشته برغم محدوديت هاي آبي و كاهش 10 درصدي سطح زير كشت، افزايش 6.4 درصدي توليدهاي كشاورزي را در قم شاهد بوديم.
وي در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه اراضي شيب دار در اين استان افزود: با توجه به محدوديت هاي آبي و همچنين اعتبار ملي خوبي كه براي اين طرح پيش بيني شده، آن را به عنوان يكي از اقدام هاي شاخص خود در سال 96 مد نظر قرار داده ايم.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نيز در اين جلسه، از طرح تسهيلات رونق توليد به عنوان يكي از مهمترين اقدام هاي دولت تدبير و اميد در بحث اقتصاد مقاومتي ياد كرد و گفت: قم در سال 95 در اين زمينه در بين 30 استان كشور موفق به كسب رتبه پانزدهم شد.
احمد ذاكري، تعداد واحدهاي توليدي و صنعتي استفاده كننده از تسهيلات به صورت سرمايه در گردش و يا ثابت را 461 مورد در قم ذكر كرد و افزود: رقم پرداختي به اين واحدها 2 هزار و 580 ميليارد ريال است.
وي يادآور شد: در سال 95 علاوه بر تثبيت و حفظ سه هزار و 277 شغل توانستيم 277 شغل جديد نيز ايجاد كنيم.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم نيز در اين جلسه با اشاره به احداث 10 طرح عمراني شامل چهار مجتمع تفريحي توريستي و 6 هتل در حوزه گردشگري اين استان در سال 95 گفت: در سال گذشته براي بخش گردشگري قم رقمي بالغ بر يك هزار و 140 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است.
عيسي رضايي با اشاره اين كه در نتيجه اين سرمايه گذاري، 891 تن شاغل شدند، افزود: تعداد 491 تخت نيز به حدود 11 هزار تخت موجود مراكز اقامتي استان اضافه شد.
وي با اشاره به فراخوان صورت گرفته براي جذب سرمايه گذار در مناطق نمونه گردشگري حوض سلطان و طايقان به عنوان 2 مورد از 12 منطقه نمونه گردشگري استان، از اتمام مهلت اين فراخوان در هفدهم فروردين ماه جاري و مشخص شدن سرمايه گذاران مورد نظر حداكثر تا يك ماه آينده خبر داد.
وي گفت: در 2 سال گذشته اداره كل ميراث فرهنگي قم هيچ مبلغي از بانك هاي اين استان تسهيلات دريافت نكرده است، اما با پيگيري هاي معاونت سرمايه گذاري ميراث فرهنگي كشور حدود 720 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه كار آفريني به استان اختصاص پيدا كرد.
رضايي تصريح كرد: هم اكنون مبلغي به ميزان سه هزار ميليارد ريال نيز براي هتل هاي نيمه تمامي كه بيش از 40 درصد پيشرفت فيزيكي دارند، از محل اين صندوق درخواست شده است.
وي همچنين با اشاره به وجود 15 هزار فرد شاغل در حوزه صنايع دستي قم در رشته هاي مختلف انگشترسازي، معرق كاري و منبت كاري، با تاكيد بر ضرورت حمايت جدي از اين هنرمندان، افزود: در سال گذشته تعداد 30 كارگاه صنايع دستي استان براي دريافت تسهيلات به مبلغ 6 ميليارد و 450 ميليون ريال از محل صندوق توسعه كارآفريني معرفي، كه براي 24 مورد از آنها پروانه كارگاهي صادر شد.
نخستين جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي قم در سال جاري با موضوع بررسي عملكرد و همچنين نقاط ضعف و قوت دستگاه هاي مختلف اين استان در حوزه اقتصاد مقاومتي برگزار شد.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلي ** انتشار دهنده: رضا عليمحمدي

سرخط اخبار استان‌ها