۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82195276
T T
۰ نفر
اختصاص 12هزار میلیارد ریال تسهیلات به مكانیزاسیون كشاورزی كشور

ساری- ایرنا- رئیس مركز مكانیزاسیون وزارت جهاد كشاورزی از اختصاص 12هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش مكانیزاسیون كشاورزی كشور در سال جاری خبر داد.

كامبیز عباسی روز شنبه در حاشیه نشست معاونان بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی استان های سراسر كشور در ساری به خبرنگاران گفت: تاكنون حدود پنج هزار میلیارد ریال تقاضا از این منابع، جذب شده و سود بهره بانكی تسهیلات مكانیزاسیون با پیگیری وزیر جهاد كشاورزی از 18درصد، امسال به 15درصد كاهش یافته است.
وی با اشاره به توسعه مكانیزه نشا كاری و برداشت برنج در كشور گفت: اكنون 70 هزار هكتار از نشا كاری وبرداشت 240 هزار هكتار از شالیكاری به صورت مكانیزه صورت می گیرد.
به گفته عباسی دولت توجه به برنجكاری در 2 استان مازندران و گیلان را به صورت جدی دنبال می كند به طوریكه امروز 85درصد برداشت برنج در مازندران مكانیزه شده است.
وی با اشاره به اینكه كشاورزان استقبال خوبی در استفاده از ماشین آلات پیشرفته كشاورزی می كنند، ادامه داد: امسال یكهزارو 100دستگاه كمباین ویژه برداشت غلات به ناوگان ماشین آلات كشاورزی كشور اضافه شده است.
مازندران و گیلان به ترتیب 950 و 800هزار تن برنج سفید حدود 85درصد برنج كشور را تولید می كنند.
وی به فرسودگی ماشین آلات كشاورزی در حوزه نیروی محركه اشاره كرد و اظهار داشت: نیمی از تراكتور ها و كمباین های كشور عمر بالای استاندارد دارند ، اما با تعمیر و نگهداری و اجرای صحیح معاینه فنی ،طول عمر این ماشین آلات بالا رفته است.
به گفته عباسی در شرایط فعلی 50 تا 51 درصد ناوگان بخش كشاورزی كشور نیاز به جایگزینی دارد كه در سه سال اخیر با ایجاد خط اعتباری ایجاد شده در حوزه مكانیزاسیون شاهد توسعه هستیم.
وی به ورود 58هزار دستگاه تراكتور در سه سال اخیر به ناوگان ماشین الات كشاورزی كشور اشاره كرد و گفت: سهم ماشین آلات فرسوده كم شده و با تكنولوزی و ماشین الات جدید ضایعات محصولات كشاورزی كاهش یافته است.
آبیاری میكرو، الگوی كشت، عملكرد مكانیزاسیون و بررسی عملكرد و مشكلات جهاد كشاورزی در تولید محصولات مختلف كشاورزی از جمله دانه روغنی كلزا، چغندر قند ، گندم، جو، ذرت ، سیب زمینی، پیاز، پنبه از عنوان ها و برنامه های نشست دو روزه معاونان بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی كشوراست كه از امروز در ساری اغاز شد
6990/1899

سرخط اخبار اقتصاد