۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
کد خبر: 82687800
T T
۰ نفر
نيم ميليون هكتار اراضي كردستان زير كشت پاييزه مي رود

سنندج - ايرنا - معاون امور زراعت سازمان جهاد كشاروزي كردستان گفت: بيش از 562 هزار و 500 هكتار از اراضي استان در سال زراعي 97 - 96 با تنوع سه نوع محصول زراعي زير كشت پاييزه مي رود.

محمدصالح احمدي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ميزان از اراضي زير كشت سه محصول گندم، جو و كلزا مي رود كه گندم با 531 هزار هكتار بيشترين و كلزا با سه هزار و 500 هكتار كمترين ميزان را به خود اختصاص داده و محصول جو نيز سهم 28 هزار هكتاري در كشت پاييزه كردستان دارد.
وي با بيان اينكه كشت پاييزه در كردستان همه ساله از اول مهر تا آخر آبان انجام مي شود ادامه داد: پيش بيني مي شود در سال زراعي جاري 500 هزار هكتار گندم ديم، 31 هزار هكتار گندم آبي، 24 هزار هكتار جوي ديم، چهار هزار هكتار جوي آبي و سه هزار و 500 هكتار كلزا زير كشت رود.
به گفته وي، 87 هزار و 750 تن بذر مورد نياز 531 هزار هكتار مزرعه زيركشت گندم استان است كه 16 هزار تُن از اين ميزان از سوي وزارت جهادكشاورزي تامين شده كه تمامي آن بذور اصلاح شده در طبقات پرورشي، مادري، گواهي شده و مرغوب است.
وي ادامه داد: 71 هزار و 750 تن بذر مورد نياز نيز از سوي بهره برداران تامين مي شود و وزارت جهادكشاورزي به منظور كشت محصول سالم در سال جاري سم براي ضدعفوني بذور خودمصرفي كشاورزان استان تامين و براي توزيع در اختيار فروشگاه هاي سم، پلي كلنيك هاي گياهي، شركت هاي تعاوني روستايي و شركت هاي بوجاري قرار داده است.
به گفته وي، تامين 26 هزار تن كود شيميايي ازته، فسفره و پتاسه از ديگر اقدامات وزارت جهادكشاورزي براي سهولت انجام كشت پاييزه در استان كردستان است كه با اين ميزان كود تامين شده هيچ مشكلي در تامين كود مورد نياز كشاورزان استان وجود نخواهد داشت.
معاون امور زراعت سازمان جهادكشاورزي كردستان با بيان اينكه براي 28 هزار هكتار از اراضي زير كشت محصول جو نيز چهار هزار و 500 تن بذر مورد نياز است كه 100 تن از اين ميزان از سوي وزارت جهادكشاورزي تامين مي شود افزود: بذور اصلاح شده جو شامل ارقام باكيفيت از جمله آبيدر، سهند و انصار است كه اين ارقام نسبت به ارقام بومي و سنتي از راندمان بالايي برخوردار است.
احمدي افزود: كشت كلزار نيز هم اكنون در حال اتمام است كه تا كنون 620 بهره بردار توانسته اند 2 هزار و 100 هكتار از اراضي خود را زير كشت كلزا ببرند و از اين ميزان يك هزار و 918 هكتار سبز شده است.
وي با بيان اينكه كلزا حدود پنج روز پس از كشت و اولين آبياري جوانه مي زند گفت: 12 تن بذر هيبريد خارجي مورد نياز كلزا براي 2 هزار و 100 هكتار اراضي كشت شده از سوي وزارت جهادكشاورزي تامين شده است.
وي افزود: كشت كلزا تا 15 مهرماه در مناطق معتدل استان از جمله شهرستان هاي كامياران، مريوان و بانه ادامه دارد.
90 تا 95 درصد از كشت پاييزه كردستان به صورت مكانيزه انجام مي شود.
استان كردستان به دليل داشتن بيش از يك ميليون و 110 هزار هكتار زمين قابل كشت مرغوب و مستعد يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي به ويژه گندم در غرب كشور به شمار مي رود.
در سال زراعي گذشته (96 - 95 ) حدود 553 هزار هكتار از اراضي كشاورزي كردستان زير كشت پاييزه رفته بود.
** خبرنگار: حسن حسين زاده/**انتشار دهنده: اميد بهمني
3034/6108

سرخط اخبار استان‌ها