۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۰۳
کد خبر: 82104585
T T
۰ نفر
مبارزه تلفيقي عليه آفت كرم گلوگاه انار در ارسنجان آغاز شد

شيراز- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان ارسنجان گفت: مبارزه تلفيقي عليه آفت كرم گلوگاه انار در 70 هكتار از باغ هاي انار اين شهرستان آغاز شد.

علي عسكر اميدي، سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: سالانه بيش از 10 هزار تن انار در اين شهرستان توليد مي شود كه آفت كرم گلوكاه انار به 30 درصد از اين محصول آسيب مي رساند.
وي بيان داشت: با توجه به آسيبي كه بر اثر آفت كرم كلوگاه به محصول انار اين شهرستان وارد مي شود و از بين مي رود
بايد با بكارگيري راهكارهاي مناسب زيان هاي ناشي از اين آفت را كاهش داد.
وي بيان داشت: در اجراي طرح مبارزه تلفيقي عليه آفت كرم گلوگاه انار، رعايت بهداشت باغ و مبارزه با علف هاي هرز و ساير آفت ها، هرس و تغذيه باغ نيز مد نظر است.
اميدي ادامه داد: در اجراي اين طرح با اقدامات پيش آگاهي و تعيين دقيق زمان مبارزه با آفت و استفاده مناسب از سموم موجب كاهش هزينه ها و بالا بردن اثربخشي سموم نيز مي شود تا از به خطر افتادن سلامت افراد جامعه و گسترش بيماري ها جلوگيري شود.
وي گفت: حدود 50 درصد از محصول انار اين شهرستان به ساير استان ها و حتي كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر و مابقي آن علاوه بر تازه خوري براي استحصال رب انار در اختيار كارخانه ها قرار مي گيرد.
مسئول باغباني جهاد كشاورزي شهرستان ارسنجان هم در مورد اجراي اين طرح بيان داشت: در اين طرح روش هاي مختلف مبارزه با كرم گلوگاه انار اعم از مكانيكي و بيولوژيك به صورت تلفيقي در باغ هاي اين شهرستان انجام مي شود.
رسول ديمه كار افزود: اين طرح با هماهنگي مديريت باغباني و حفظ نباتات اجرا و در زمان انجام آن راهكارهاي عملي براي باغداران تشريح، مسائل و مشكلات موجود بررسي و توصيه هاي لازم به باغداران ارائه مي شود.
كرم گلوگاه انار با نام علمي Spectrobates ceratoniae Zeller مهمترين عامل كاهش كمي و كيفي محصول انار و يكي از موانع مهم در افزايش صادرات انار است. اين آفت اولين بار در سا ل 1349خورشيدي در باغ هاي انار كاشمر از توابع استان خراسان رضوي مشاهده شد و با توجه به علائم اوليه آلودگي به كرم گلوگاه انار موسوم شده است.
شهرستان ارسنجان در فاصله 125 كيلومتري شمال شرق شيراز واقع شده است.
7383 /6118

سرخط اخبار استان‌ها