۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82932788
T T
۰ نفر
ورود ستاد تنظیم بازار ،معامله ای برد برد در بازار مرغ

ساری- ایرنا- مرغداران مازندران با وجود ورود اداره پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ مازاد برمصرف، نسبت به كاهش قیمت مرغ معترض هستند اما ورود ستاد تنظیم بازار به این بخش می تواند در واقع معامله مثبت برای تولید كنندگان و مصرف كنندگان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دست اندركاران اقتصادی می گویند اگرچه كمبود و یا افزایش قیمت نهاده های دامی به ویژه ذرت و سویا به عنوان مهمترین مواد اولیه پس از تامین جوجه یك روزه در هزینه تمام شده تولید مرغ نقش مستقیمی دارد ، اما به طور یقین ورود ستاد تنظیم بازار برای خرید تولید مازاد بر مصرف ،معامله برد برد محسوب می شود.
پشتیبانی امور دام جهاد كشاورزی مازندران از 2 هفته پیش همزمان با اعتراض مرغداران روزانه 200تن مرغ مازاد برمصرف را با قیمت مورد توافق اتحادیه ها ،خریداری و در انبار ذخیره سازی می كند.
استارت اعتراض به افزایش قیمت نهاده های دامی بویژه ذرت و سویا و همچنین كاهش قیمت مرغ، هفتم خرداد ماه با تجمع شماری از مرغداران مقابل نهاد ریاست جمهوری زده شده است و آنان حمایت دولت از این قشر را با افزایش قیمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده های دامی خواستار شده بودند.
بررسی ها نشان می دهد ادامه اعتراض مرغداران فقط برای كاهش میزان سود مورد نظرشان است چراكه پشتیبانی امور دام هر كیلوگرم مرغ زنده را پنج هزارو 100تومان خریداری می كند كه این رقم كمی بیشتر از هزینه تولید است.
**مرغداران در هزینه تولید متضرر نیستند
مدیركل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینكه در حال حاضر روزانه 200 تن مرغ مازاد بر مصرفی كه در استان تولید می شود ، با هدف تنظیم بازار و حمایت از مرغداری ها خریداری و در سردخانه ها ذخیره می شود، گفت: اعتراض مرغداران در كاهش سود آنان است و بر اساس قیمت تنظیم بازار آنان در هزینه تولید ضرر نمی كنند.
سید مصطفی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تعادل بازار گوشت مرغ در استان خبر داد و افزود : تداوم اعتراض مرغداران بی انصافی است و باید بدانند عرضه و تقاضا همواره دراقتصاد و قیمت بازار تعیین كننده است.
وی ادامه داد: با این حال دولت در حمایت از مرغداران خرید مازاد بر مصرف مرغ را با قیمت كمی بیشتر از هزینه تمام شده تولید خریداری می كند.
ابراهیمی با تاكید بر اینكه به همین خاطر توزیع مرغ منجمد برای تنظیم بازار ماه مبارك رمضان در استان مازندران متوقف شده است،
گفت: توزیع مرغ منجمد در بازار مازندران در آستانه ماه مبارك رمضان آغاز و حدود 50 تن تا پیش از توقف، وارد بازار شد.
مدیركل پشتیبانی امور دام مازندران گفت كه هم اكنون هر كیلو گرم مرغ گرم آماده طبخ در بازار استان تا هفت هزار و یكصد تومان به فروش می‌رسد.
این درحالی است كه رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران كشور به خبرنگار ایرنا در ساری گفت كه با توجه به قیمت تمام شده مرغ ، قیمت تنظیم بازار برای صاحبان مرغداری ها مقرون به صرفه نیست.
عطاء الله حسن زاده با بیان اینكه قیمت تمام شده مرغ زنده در هر كیلو گرم پنج هزارو 600تومان است ولی ستاد تنظم بازار آن را پنج هزار و یكصد تومان خریداری می كند، افزود : هر چند با ورود پشتیبانی امور دام وزارت جهاد كشاورزی برای خرید مرغ مازاد برمصرف ،حمایت خوبی در جلوگیری از تداوم ضرر است ،اما صاحبان مرغداری ها همچنان متضرر هستند.
وی با اشاره به اینكه نهاده های طیور از جمله سویا و ذرت در یك ماهه اخیر هم بسیار كم شده و قیمت آن نیز افزایش یافته است، ادامه داد: قیمت سویا اكنون تا سه هزار و یكصد تومان رسیده است.
وی به اعتصاب كامیونداران و مشكلات تامین به موقع ذرت به عنوان دیگر نهاده مهم طیور اشاره كرد و گفت: امیدواریم با حل این مشكلات ، نهاده های دامی زودتر به مناطق مختلف كشور جابجا شود.
رییس اتحادیه تولید كنندگان مرغ استان مازندران به كاهش جیره غذایی مرغ در مرغداری ها اشاره كرد و گفت: دولت باید حمایت خود را از تولید كنندگان با بالابردن قیمت خرید مازاد بر مصرف از سوی ستاد تنظیم بازار ، عملیاتی كند.
وی با انتقاد از مشكلات بوجود آمده در صنعت مرغ كشور خواستار شد تا دولت مرغ مازاد بر مصرف را در حد قیمت تمام شده تولید یعنی هر كیلوگرم 5 هزار و 600 تومان خریداری كند.
حسن زاده به اهمیت عرضه مرغ در ماه رمضان اشاره كرد و گفت : در حال حاضر هیچ كمبودی در تولید ، ذخیره و توزیع مرغ گرم وجود ندارد.
وی گفت: هم اكنون هر كیلو گرم مرغ گرم آماده طبخ در بازار استان مازندران هفت هزار و یكصد تا هفت هزارو 400تومان به فروش می‌رسد كه این قیمت مورد اعتراض صاحبان مرغداری ها است.
**نهاده های دامی با قیمت مصوب در مازندران موجود است
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران با بیان اینكه به اندازه كافی نهاده های دامی در استان موجود است، گفت: توزیع 770 تن كنجاله با قیمت یك هزارو 950 تومان در حال انجام است.
دلاور حیدر پور افزود: 20 هزار تن ذرت نیز با سهمیه اختصاص یافته در حال انتقال به مازندران است كه با قیمت مصوب یكهزارو یكصد تومان به زودی توزیع می شود.
حیدر پور با اشاره به اینكه دان مرغ به اندازه كافی و با قیمت مصوب توسط پشتیبانی دام جهاد كشاورزی تامین شده و مرغداران نگران دان مرغ نباشد ، اضافه كرد: 2هزار تن ذرت از طریق بندر امیر آباد دریافت و در استان توزیع شده و روزانه تا 500 تن كنجاله توسط بهپاك در حال توزیع است .
وی گفت: از سوی دیگر پشتیبانی امور دام جهاد كشاورزی مرغ های گرم را با قیمت مورد توافق با اتحادیه بدون محدودیت خریداری می كند.
سالانه 215 هزار تن گوشت مرغ در مازندران تولید می شود كه معادل 12درصد گوشت سفید تولیدی در كشور است .
6990/1899

سرخط اخبار استان‌ها