۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۸:۱۳
کد خبر: 82255077
T T
۰ نفر
فرونشست زمين، پديده اي كه جان و مال مردم دشت ورامين را تهديد مي كند

تهران- ايرنا- وقتي كمبود آب كشاورزي در دشت ورامين با حفر چاه هاي غير مجاز و برداشت بي رويه از سفره هاي زير زميني همراه شد، پديده اي به نام فرونشست پديد آمد كه امروز جان و مال مردم و كشاورزان دشت ورامين را هدف قرار داده است.

به گزارش ايرنا ، از ميدان رازي ورامين به سمت روستاي قلعه سين و شهرستان پيشوا كه حركت كنيد، به روستايي به نام معين آباد مي رسيد، روستايي كه بر خلاف اسم آبادش، اين روزها حال و روز خوبي ندارد چرا كه فرونشست زمين در اراضي كشاورزي اين روستا ، شكاف هايي عميق، عريض و طولاني را به وجود آورده كه عملا انجام هر گونه عمليات زراعي را در آن غير ممكن كرده است.
شكاف هاي پديد آمده در زمين هاي روستاي معين آباد به حدي است كه امكان آبياري اراضي كشاورزي را از روستائيان سلب كرده و وقتي آب به محصول نرسد، مرگ كاري كشاورزي فرا مي رسد.
شكست هايي كه در جاي جاي اراضي كشاورزي اين بخش از دشت ورامين به چشم مي خورد قديمي نيست و به لحظه رخ مي دهد ، نشست هايي كه به چشم ديده شده و با صداهاي بسيار مهيب مانند صداي انفجار همراه است كه اگر در شب هنگام رخ دهد يقينا مي تواند كشاورزي را كه غافل از فعل و انفعالات زير زمين مشغول آبياري اراضي خود است، به داخل زمين ببلعد.
با هر صداي انفجاري، مخلوطي از گاز و كف هاي سفيد رنگ از دل زمين بيرون مي آيد، موادي كه كسي از ماهيت آن اطلاعي ندارد .
نشست هاي زمين نه تنها اراضي كشاورزي را نابود كرده كه زيرساخت هايي مانند تأسيسات آبياري، دكل هاي برق فشارقوي و ديوارهاي دامداري هاي منطقه را نيز با خطر ريزش همراه ساخته و اگر امروز براي ايمن سازي آن چاره اي انديشيده نشود، فردا بسيار دير خواهد بود.
پديده فرونشست زمين، نه فقط اراضي معين آباد پيشوا كه منطقه ابردژ ورامين را نيز تحت تأثير قرار داده ، جايي كه شكاف هاي عميق در زمين ، بيش از ده هزار هكتار جنگل هاي تاغ دست كاشت را كه به منظور تثبيت شن هاي روان در دل كوير كاشته شده را نابود كرده و از آن جنگل انبوه ، تنها بوته هايي اندك باقي مانده است.
شكاف زمين تا چند ده متري راه آهن سراسري تهران – مشهد كشيده شده است و كسي نمي داند كه اين مورد چه خطراتي را مي تواند براي مسيري كه روزانه ده ها قطار مسافربري در آن تردد مي كنند به همراه آورد.
كارشناسان نشست زمين در معين آباد را سالانه بيش از 36 سانتي متر اعلام مي كنند ، پديده اي كه سفره هاي زيرزميني اين منطقه را در آستانه نابودي كامل قرار داده و اين سفره ها ديگر قادر به ذخيره آب در خود نمي باشند.
مديرعامل آب منطقه اي استان تهران در رابطه با پديده فرونشست دشت ورامين گفت : در دشت ورامين بالغ بر يك هزار و 800 حلقه چاه آب مجاز و يك هزار و 400 حلقه چاه آب غير مجاز حفر شده كه اين چاه ها با افزايش ميزان برداشت آب از سطح آب هاي زير زميني ، باعث بروز پديده فرونشست زمين شده اند.
خسرو ارتقايي افزود: برخي مناطق جنوب شرق، جنوب، جنوب غرب، دشت شهريار و ري، محور مواصلاتي آزادگان، قرچك، ورامين و پيشوا، پديده فرونشست ساليانه زمين از 10 تا 36 سانتيمتر دارند.
وي اظهار داشت : امروز در وسعتي بالغ بر 700 كيلومتر مربع از شهرستان هاي ورامين، پيشوا و پاكدشت كه معادل كلانشهر تهران است پديده فرونشست زمين رخ مي دهد كه اگر اين پديده به تأسيسات زير بنايي مانند راه آهن ، راه ، دكل هاي برق و خانه هاي روستايي و شهري برسد ، خطرات و خسارات بسياري را به بار آورده و باعث ايجاد ناپايداري در سازه مي شود.
مدير كل مديريت بحران استانداري تهران در خصوص پديده فرونشست زمين اراضي دشت ورامين به خبرنگار ايرنا گفت : بررسي فرونشست هاي به وقوع پيوسته در مناطق جنوب، جنوب غربي و شرقي استان تهران با برش شهرستان پيشوا و طرح در كارگروه هاي مختلف به عنوان يك موضوع تخصصي در دستور كار فوري قرار گرفته است.
وي به ضرورت ايمن سازي خطوط انتقال انرژي و خطوط ريلي اشاره كرد و گفت: با توجه به بحران موجود و وجود شريان هاي حياتي در اين منطقه، بررسي كريدورهاي حمل و نقلي ريلي و ساماندهي خطوط انتقال انرژي ضروري است تا از تبعات احتمالي جلوگيري شود.
رحمتي گفت: لازم است ضمن برگزاري كارگروه ها و جلسات مختلف و طرح مسئله فرونشست ها و اتخاذ تدابير مناسب، راهكارهاي عملي در جهت اين بحران بررسي و اجرايي گردد.
اين مسئول افزود: دستگاه هاي اجرايي، تجهيزات موجود خود در نقطه بحراني را مشخص كنند و طي بازديدهاي ميداني مستمر، آسيب هاي پيش رو را اعلام نمايند و ما نيز در جهت جلوگيري از مخاطرات پيش رو، اطلاعات كسب شده را به مسئولان فرادستي انتقال و اقدامات لازم را صورت خواهيم داد.
خبرنگار : سيد حسن ميري - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348

سرخط اخبار اقتصاد