۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۴۵

استاندار خراسان رضوی:

خراسان رضوی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب دارد

خراسان رضوی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب دارد

مشهد- استاندار خراسان رضوی گفت: اضافه برداشت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آبی یکی از مشکلات پیش روی بخش کشاورزی و بحران آب در این استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رشیدیان ظهر پنجشنبه در مراسم تجلیل از بهره برداران وکشاورزان نمونه خراسان رضوی بیان کرد: اضافه برداشت آب، نشست زمین، خشکسالی و کمبود آب و وجود ۳۴ دشت با ممنوعیت برداشت آب اصلی ترین مشکلات حوزه کشاورزی و باغداری استان است.

وی بیان کرد: با وجود مشکلات پیش روی کشاورزان و خشکسالی حاکم بر استان، دستیابی به ۹ مقام کشوری توسط کشاورزان این استان مایه مباهات است.

وی تاکید کرد: با اصلاح روش های آبیاری، بازنگری در رویکردهای بهره برداری از منابع آب، توجه به مراحل سه گانه کاشت، داشت و برداشت با هدف فرآوری و ایجاد خوشه های تولیدی، تبدیل شیوه های کشت خرد به هم کشتی و بزرگ و کاهش میانگین سنی کشاورزان می توان این مشکلات را تاحدود زیادی رفع  کرد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بدون حضور مردم و بهره گیری از مشارکت های عمومی توسعه محقق نمی شود، اظهار داشت: تحقق شعار جهاد همگانی تنها با حضور گسترده مردم محقق می شود.

وی ادامه داد: به رغم  مشکلات متعدد در حوزه  کشاورزی از جمله خشکسالی های پی در پی، کمبود نهاده ها و ماشین آلات،  فعالان استان در این عرصه با تلاش جهادگرانه توانستند ۹ مقام برتر در سطح کشور را کسب کنند.

وی اشاره به شرایط مطلوب تولید، جایگاه مناسب و حجم متراکم زیرکشت اراضی استان، افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی حاوی نکات بااهمیتی است که با اجرایی کردن آن زمینه رونق بیش از پیش در حوزه های کشاورزی، دامداری و باغداری فراهم می شود.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: برای عملکرد مناسبتر نیازمند توجه ویژه به قسمت های مغفول مانده کشاورزی در برنامه پنجم توسعه و عنایت به آنها در تدوین برنامه ششم هستیم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در این زمینه شش طرح تصویب شده، ۱۶ مورد در حال تصویب و ۲۹ طرح در حال بررسی در استان وجود دارد و اعتبار موارد مصوب ۷۰ میلیارد تومان است که با ۲۰ درصد آورده روستاییان و ۸۰ درصد کمک های قرض الحسنه دولت اجرایی می شود.

کد خبر 3024945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha