۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82336533
T T
۰ نفر
اجراي طرح مبارزه با آفت كرم خراط در باغات گردو در عجب شير

مراغه - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي عجب شير با بيان اينكه آفت كرم خراط در باغات گردوي اين شهرستان به حد طغيان رسيده و مبارزه با آن ضروري است، گفت: طرح مبارزه با اين آفت در بيش از يك هزار و 290 هكتار باغات گردو اجرا مي شود.

فرامرز افشاني، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در حاشيه طرح مبارزه و كنترل فرموني كرم خراط در باغات گردوي اين شهرستان افزود: اين آفت چوب خوار در تمامي باغات گردوي كشور در حال گسترش بوده و مبارزه با آن ضروري است.
وي اظهار كرد: موثرترين روش كنترل آفت كرم خراط يا همان پروانه فري استفاده از سيم هاي فرموني براي ايجاد اختلال در روند جفت گيري اين حشره است.
مدير جهاد كشاورزي عجب شير، با اشاره به خسارت آفت پروانه فري يا كرم خراط در سال هاي گذشته به باغداران اين شهرستان، يادآور شد: اين آفت چند ميزبانه بوده و با برخورداري از گونه هاي مختلف بيشترين آسيب را به درختان گردو و سيب وارد مي كند.
افشاني ادامه داد: كرم خراط از آفت هاي بومي بوده كه به علت تغيير اقليم، محدوديت منابع آبي و خشكسالي، به آفت درجه يك درختان گردو در آذربايجان شرقي تبديل شده است.
وي با اشاره به اقدام اين اداره در خصوص جلوگيري از گسترش كرم خراط در باغ هاي اين شهرستان، گفت: در زمينه وجود اين آفت اطلاعيه هايي در اختيار دهياري ها، شوراها و كشاورزان قرار داده شده و كلاس هاي آموزشي براي توجيه كشاورزان و باغداران در خصوص آشنايي و مبارزه با اين آفت برگزار شده است.
مدير جهاد كشاورزي عجب شير، آبياري منظم، تغذيه مناسب باغات، حذف شاخه هاي آلوده و استفاده از خمير ويژه را مهمترين روش پيشگيري از شيوع اين آفت اعلام كرد.
افشاني با اشاره به اينكه براي مبارزه با اين آفت هزينه كرد پنج ميليون ريالي براي هر هكتار از باغات گردو در شهرستان پيش بيني شده، اظهار كرد: كشاورزان بايد تا دهم دي ماه سال جاري 20 درصد اين هزينه را جهت خريد تله هاي فرموني پرداخت كنند تا عمليات مبارزه بيولوژيك به روش اخلال در جفت يابي پروانه نر و ماده آفت زا، در سطح باغ هاي منطقه انجام شود.
وي استفاده از سموم شيميايي براي نابودي اين آفت را موثر ندانست و يادآور شد: بايد سيم هاي فرموني براي اخلال در جفت گيري پروانه فري به كار گرفته شود.
افشاني افزود: اين طرح با همكاري مديريت جهاد كشاورزي و باغداران عجب شير در راستاي مبارزه با كرم خراط درختان ميوه در بيش از چهار هزار و 500 هكتار از باغ هاي اين شهرستان كه هزار و 290 هكتار آن به باغ گردو اختصاص دارد، اجرا مي شود.
شهرستان عجب شير با 85 هزار نفر جمعيت در 98 كيلومتري جنوب غربي تبريز مركز آذربايجان شرقي قرار دارد، از حدود 30 هزار هكتار اراضي كشاورزي آين شهرستان پنج هزار هكتار را باغات تشكيل مي دهد.
خبرنگار: شهرام ناعم وند **تنظيم كننده:عيسي عطاپور**انتشاردهنده: محمد رستگار
7485/3077//6183

سرخط اخبار استان‌ها