دستگاه VTT غذای دلخواه افراد را پرورش می دهد

19:15 - 02 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۵۹۲
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
استفاده از محصولات ارگانیک در تولید غذاها اخیرا طرفداران زیادی به خود جلب کرده است، اما به تازگی محققان فنلاندی ابزاری اختراع کرده اند که با استفاده از این ابزار افراد می توانند خود مواد غذایی پرورش دهند.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از کلیک، محققان یک تیم تحقیقاتی فنلاندی با نام VTT دستگاهی اختراع کرده اند که با استفاده از آن می توان مواد غذایی را به خصوص آن مواد غذایی سالم مانند سبزیجات را پرورش داد. این ابزار جدید از سلول گیاهان به همراه Bioreactor استفاده می کند.

این گروه تحقیقاتی در رابطه با این سیستم که به CellPod مشهور است می گوید نحوه کار این سیستم این گونه است که در ابتدا سلول گیاهی که از تخم گیاه به وجود آمده را پرورش داده و برای آن پروتئین تولید می ‌کند. بعد از این مرحله، فیبرها، و سایر ترکیبات پایه که مصرف کننده برای سلامتی به آن نیاز دارد به این گیاهان اضافه می شوند.

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی به نام لاری روتر می گوید: شهر نشینی و مشکلات در پی آن باعث ایجاد تغییراتی در کشاورزی و کشت محصولات غذایی شده است و به همین دلیل نیاز به روش های جدیدی برای تولید محصولات غذایی وجود دارد. سیستم CellPod یکی از این روش ها است. به زودی مصرف کنندگان می توانند با استفاده از این سیستم و به روشی بسیار جالب مواد غذایی را برای مصرف خانگی خود تولید کنند.

این تیم تحقیقاتی همچنین می گوید به جای کشت و کار به روش قدیمی که در آن نیاز به تخم هر گیاه به صورت جداگانه وجود دارد، با استفاده از این دستگاه می توان از هر نوع سلول گیاهی در عرض یک هفته گیاه مورد نظر خود را تولید و برداشت کرد.

تصویر متن 1

یعنی با استفاده از این دستگاه جدید افراد می توانند مواد غذایی سالمی تولید کنند بدون اینکه نیازی به کاشتن درختان، بوته های سبزیجات و یا کاشت دانه های گیاهی داشته باشند.

سلول های گیاهی که برای تولید مواد غذایی در این دستگاه استفاده می شوند به صورت بالقوه حاوی تمامی ویتامین ها و مواد مغذی مناسب هستند و به همین دلیل قادر به تولید تمامی موادی که برای سلامت بدن افراد مصرف کننده لازم است مانند آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها وغیره هستند. مثلا ارزش غذایی سلول های تمشک درست مانند همان چیزی است که در تمشک های طبیعی وجود دارد و گاهی نیز بیشتر است.

این تیم تحقیقاتی تا کنون موفق به تولید تمشک، و چند گیاه دیگر شده اند اما هنوز نتوانسته اند مزه اصلی را به این گیاهان اضافه کنند. شاید هنوز طعم و مزه اصلی مد نظر مصرف کننده در مواد غذایی تولید شده توسط CellPod وجود ندارد. به عقیده اعضای این تیم تحقیقاتی هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید برای ایجاد مزه واقعی در موادغذایی که توسط این دستگاه تولید می شود، انجام شود.

به نظر می رسد مواد غذایی که توسط این دستگاه تولید می شوند چیزی شبیه به بلغور درت یا جو دو سر که برای صبحانه استفاده می شوند باشد تا شبیه به میوه یا گیاهان.

تصویر متن 2

به نظر می رسد این مواد غذایی بیشتر به جای مکمل های غذایی مورد استفاده قرار بگیرند تا یک وعده کامل غذایی. در واقع مواد غذایی تولید شده با دستگاه CellPod بیشتر خواص سایر مواد غذایی را تقویت می کنند.

به گفته این تیم تحقیقاتی با استفاده از این دستگاه میتوان مواد غذایی را با ویژگی های منحصر به فرد و مورد نیاز هر مصرف کننده تولید کرد.

البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که این تیم تحقیقاتی هنوز در ابتدای راه است و هنوز راه زیاد تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید طی شود. از طرفی باید تا رسیدن به نتیجه نهایی صبر کرد تا بتوان قضاوت درستی در خصوص آنچه توسط این دستگاه ابداعی تولید می شود انجام داد.

گروه تحقیقاتی VTT اولین و تنها گروه تحقیقاتی نیست که بر روی پروژه های این چنینی کار میکنند. بیش از این این گروه تحقیقاتی نیز گروه Kickstarter توانست پروژه تولید محصولات اورگانیک با نام Nanofarm را با موفقیت به انجام رساند. به نظر می رسد آینده صنعت کشاورزی با وجود این همه ایده جدید در تولید محصولات غذایی مبهم باشد ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان و دانشمندان می تواند در عین حال روشن نیز باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *