۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83104904
T T
۰ نفر

روحانی: اجازه نمی دهیم مردم دچار مشكل شوند

۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83104904
روحانی: اجازه نمی دهیم مردم دچار مشكل شوند

ارومیه- ایرنا- رییس جمهوری گفت: اجاره نمی دهیم مردم در تامین كالاهای اساسی دچار مشكل شوند و این كالاها را با همت مردم تولید خواهیم كرد و آنچه لازم است را از خارج وارد می كنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در جمع مردم آذربایجان غربی در ورزشگاه شهید چمران شهر خوی خطاب به مردم افزود: برای من و هیات همراه افتخار بزرگی است كه امروز میهمان شما مردم بزرگوار، فهیم و مرزبان جمهوری اسلامی ایران و مردم قهرمان آذربایجان غربی هستیم.
وی اظهار داشت: خوشحالم كه امروز سفر را از شهر دارالایمان، فرهنگ، علم و دانش، جهاد، ایثار، فقاهت و عرفان آغاز می كنیم؛ شهر خوی در میان همه مردم ایران به عنوان شهر پرنشاط و نگینی در مرزهای غربی ایران می درخشد.
وی اضافه كرد: خوشحالم كه در ماهی میهمان شما هستم كه همه ما میهمان پیامبرعظیم الشان اسلام (ص)، امام صادق (ع) و ماه آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) هستیم.
رییس جمهوری كشورمان گفت: پیامبر برای ما و برای همه جهانیان خیر و رحمت و معنویت و برادری و همزیستی مسالمت آمیز و اخلاق و زندگی مادی و معنوی را برای بشر به ارمغان آورد؛ فخر ما این است كه ما پیرو آن پیامبر رحمتی هستیم كه برای همه جهانیان رحمت و مهربانی بود.
وی با بیان اینكه فخر ما اسلام و ایران است و البته ما ایرانیان به آذربایجان قهرمان هم فخر می كنیم، تاكید كرد: همواره آذربایجان به عنوان سنگر بزرگ حراست و حفاظت از ایران بزرگ و مقتدر اسلامی بوده است.
وی افزود: ما در سایه راهی كه پیامبر عظیم الشان ما را آشنا كرده است، در مسیر اقتدار و قدرت ایران اسلامی حركت خواهیم كرد.
حجت الاسلام روحانی اضافه كرد: من قبل از اینكه به آذربایجان و خوی عزیز نكاتی را به عرض برسانم، لازم می دانم از مردم شریف و قهرمان ایران در این ماه ها و در این ایامی كه دشمنان ما می خواستند ما را از استقلال و آزادی و اسلام و جمهوریت و مردم سالاری پشیمان كنند؛ با قدرت و اقتدار در برابر دشمنان ایستادگی كردند، قدردانی كنم.
وی تاكید كرد: آنها می خواستند 13 آبان را ایران آشفته ببیند؛ آنها می خواستند 13 آبان را روز غم و اندوه مردم ایران مشاهده كنند، اما مردم ایران با مقاومت و ایستادگی شان روز 13 آبان را روز قدرت و ایستادگی ملت در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند.
رییس جمهوری كشورمان ادامه داد: درود بر شما مردم بزرگ و مردم قهرمانی كه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با قدرت و نشاط به رخ جهانیان خواهید كشید و به همه دشمنان ما خواهید فهماند كه با فشار بر ملت ایران و بر اقتصاد كشورمان و با ایجاد مشكلات برای مردم قادر نیستند آنان را از اهداف بلندشان باز گردانند.
وی گفت: كاخ نشینان كاخ سفید بدانند ملت ما ملت غیور و بزرگی است كه همواره پیرو فرهنگ عاشورا و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین بوده و ما در برابر خداوند بزرگ سر فرود می آوریم و ركوع و سجود می كنیم و در برابر هیچ قدرتی به حول و قوه الهی سر فرود نخواهیم آورد.
وی اضافه كرد: دشمنان ما در مسیر ایجاد فشار اقتصادی و فشار جنگ روانی بر ملت ایران هستند؛ آنها فكر می كنند در سایه فشار به مردم در برابر حرف ناحق و نابجا تسلیم خواهیم شد.
حجت الاسلام روحانی تاكید كرد: مردم ایران باید به خوبی بدانند ما به عهدمان وفادار بوده ایم؛ ما در قراردادهایمان در برابر دنیا طبق فرهنگ اسلام به عهدمان وفا كردیم؛ ما آغازگر منازعه و جنگ كشی نبودیم، اما آنها در سایه شكست های پی در پی به فكر انتقام گیری از ملت ایران هستند.
وی گفت: آنها فكر می كنند این جوانان ایران هستند كه پای استعمار را از كل منطقه قطع كرده اند و فكر می كنند در عراق، سوریه و یمن به خاطر ایستادگی ملت ما شكست خورده اند، اما اشتباه می كنند، این شكست نتیجه ایستادگی همه مردم منطقه و كل ملت های مسلمان است.
وی اضافه كرد: در كنار ملت ایران، ملت عراق، افغانستان، یمن و سراسر دنیای اسلام به فكر استقلال خود هستند؛ البته اگر برادران مسلمان ما از ما یاری بخواهند ما هم به وظیفه خود عمل می كنیم.
حجت الاسلام روحانی گفت: البته تلاش كردیم و نگذاشتیم تا داعش را بر این منطقه مسلط كنید و می دانیم شما ناراحت و عصبانی هستید؛ می دانیم شما احساس شكست می كنید؛ شما نتوانستید به اهداف خود در عراق، سویه و یمن برسید؛ می دانیم در برابر مردم یمن ناچار هستید سر فرود آورید اما چرا می خواهید از مردم ایران انتقام بگیرید.
وی ادامه داد: به اشتباه های خود برگردید؛ فكر می كنید با قطع صادرات نفت ایران خواهید توانست رابطه ما را با كشورهای همسایه قطع كنید كه نخواهید توانست. شما می توانید در این راه غلط و اشتباه، پیروز شوید؟
وی تاكید كرد: ما نفت مان را خواهیم فروخت و با همسایگان مان رابطه نزدیك تر برقرار خواهیم كرد؛ همسایگانی كه مردم آذربایجان غربی با آنها همسایه است؛ ما رابطه خود را روز به روز با آنان مستحكم تر خواهیم كرد.
رییس جمهوری با بیان اینكه آمریكا قادر نیست رابطه ملت ایران با كشورهای همسایه را تضعیف كند، گفت: ما همه مسلمان هستیم و در كنار هم ایستاده ایم، مخصوصا مردم عزیز آذربایجان به عنوان استان های غیور و مرزدار و مرزبان جمهوری اسلامی ایران در همه مقاطع تاریخی در حفظ و حراست از ایران اسلامی ایستادگی كرده اند.
وی افزود: مردم ما باید با امیدواری كامل به آینده ایران نگاه كنند، زیرا ما نخواهیم گذاشت فشارهای آمریكا و صهیونیست ها زندگی مردم را با مشكلات بزرگ مواجه كند؛ البته همه ما قبول داریم در میدان جنگ هم زخمی، هم شهید و هم مشكلات است، اما در میدان جنگ در برابر آنهایی كه جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل كرده اند، دستهای مان را بالا نخواهیم برد.
وی اضافه كرد: ما به وظیفه ملی و شرعی خود ادامه خواهیم داد و به مردم می گویم ما در هیچ شرایطی نخواهیم گذاشت دچار مشكل عمده در تامین كالاهای اساسی شوند؛ كالاهای اساسی را با همت مردم تولید خواهیم كرد و آنچه را لازم است از خارج وارد كنیم، وارد خواهیم كرد.
حجت الاسلام روحانی یادآوری كرد: ما دیروز بحث بودجه سال آینده را آغاز كردیم و این هفته این بحث را ادامه خواهیم داد تا بودجه سال آینده را تدوین كنیم؛ اولین سخن دولت در روز گذشته این بود كه كالاهای اساسی را با همان قیمتی كه امسال با دلار 4200 تومانی وارد كردیم، سال آینده هم وارد كنیم.
وی تاكید كرد: من كاملا می دانم كه شرایط زندگی بر مردم نسبت به ماه های گذشته سخت تر و قیمت اجناس صعودی شده است، اما همه تلاش دولت این است كه این تورم را مهار كنیم و اشتغال را شبیه سال گذشته در مسیر ارتقا قرار دهیم.
وی ادامه داد: می دانیم شرایط برای ما سخت تر شده، اما مسیر پیشرفت مهیاست؛ هرچند تولید سخت شده است، اما صادرات می تواند تولید ما را رونق دهد و مسیر صادرات می تواند كشور ما را به حركت وا دارد؛ در صنایع دستی در روستا، جذب گردشگر در كشور و در صادرات مواد پتروشیمی و مواد معدنی و صنعتی می توانیم صادرات مان را افزایش دهیم.
حجت الاسلام روحانی گفت: شما می دانید قیمت ارز یك شمشیر دولبه است كه از یك طرف به مردم فشار می آورد و از یك طرف تولید را به صادرات تشویق می كند؛ ما درصدد برگرداندن ثبات هستیم و این نكته را هم اضافه كنم آمریكایی ها به این فكر بودند كه آرامش را در شهرهای ایران به هم بریزند و با اطلاعات غلطی كه از سوی اسراییل به آنان داده می شود، فكر می كنند با فشار چند ماه می توانند به اهداف خود برسند.
وی افزود: تمام ملت های جهان با فشاری كه آمریكا بر ملت ایران وارد می كند، مخالف هستند؛ حتی متحدان اروپایی و كسانی كه در اقتصاد و امنیت محتاج آمریكا هستند، روبه روی آمریكا ایستاده اند و مسیر كاخ سفید را محكوم می كنند.
وی تاكید كرد: همه همسایگان آمریكا را محكوم می كنند؛ این اولین بار در تاریخ آمریكاست كه آمریكا علیه ملتی تصمیم می گیرد و تمام دنیا در برابر آن می ایستند و این افتخار برای اقتدار ایران اسلامی است و آنان در دنیا تنها مانده اند.
رییس جمهوری اضافه كرد: وقتی هم به دادگاه لاهه رفتیم در 2 نوبت در دادگاه بین المللی، آمریكا را محكوم كردند؛ این یك افتخار بزرگ برای حقوقدانان، ملت ایران و دیپلمات های ایران است؛ من به عنوان خادم شما كه در سال 92 و 96 به شما قول دادم برای خدمت شما كمر همت را ببندم، امروز با تمام وجود پای قولم هستم و با حمایت رهبر معظم انقلاب و نیروهای مسلح و حمایت مردم بینی آمریكا را به خاك می مالیم.
وی گفت: به مردم آذربایجان غربی در سال 92 قول دادم و یكی از قول های من دریاچه ارومیه و احیای آن بود؛ من پای قولم ایستاده ام، هر چند در حد برنامه تنظیمی دولت یازدهم پیشرفت نكردیم، اما همه می دانید اگر تلاش دولت های یازدهم و دوازدهم نبود، امروز در دریاچه ارومیه یك قطره آب نبود و تمام دریاچه تبدیل به یك نمك زار شده بود.
وی افزود: در این شرایط كشاورزی و باغات و زندگی شما تهدید می شد و یك گرد و غبار می توانست فاجعه آفرین شود؛ هرچند به احیای دریاچه نرسیدیم اما به تثبیت دریاچه رسیدیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه دریاچه ارومیه به مرحله تثبیت رسیده و طرح های ستاد احیا ادامه خواهد یافت، بیان كرد: احیای این دریاچه كار سختی است و میلیاردها تومان هزینه می برد و باید آب سدهای فراوانی را باز كنیم اما از آن طرف می دانیم كه خشك شدن دریاچه ارومیه چه آثار بدی را در منطقه خواهد داشت.
وی اضافه كرد: این مسیر را با همه توان در دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم ادامه خواهیم داد و به عهد خود با مردم استان وفادار هستیم.
وی افتتاح مسیر ریلی مراغه – ارومیه را به عنوان یكی از وعده های سفر پیشین یادآور شد و افزود: این پروژه سال ها معطل بود و 60 درصد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم تكمیل شد و با افتخار امروز افتتاح می شود.
وی بیان كرد: من می دانم كاری كه انجام می دهیم با توقع مردم فاصله دارد و در سفر قبل اجرای 60 پروژه را قول دادم كه امروز 20 مورد از آنها افتتاح می شود.
وی اضافه كرد: 24 پروژه از این تعداد 60 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و تكمیل آنها در دستور كار قرار می گیرد اما اعتباری كه برای این طرح ها وعده داده بودیم، محقق شده است.
وی گفت: برای اجرای این پروژه ها تزریق یكهزار و 180 میلیاد تومان اعتبار را وعده داده بودیم اما تاكنون 2 هزار و 150 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است.
وی با ابراز خرسندی از اینكه در این سفر 600 تخت بیمارستانی افتتاح می شود، اظهار داشت: امروز بیمارستان 220 تختخوابی در خوی افتتاح می شود.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه در زمان آغاز بكار دولت یازدهم سه هزار و 782 تخت بیمارستانی در این استان وجود داشت، افزود: امروز چهار هزار و 139 تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی وجود دارد و قدم های مهم دولت در این زمینه را نشان می دهد.
دكتر روحانی اضافه كرد: در زمینه آبیاری مدرن نیز 60 هزار هكتار از اراضی آذربایجان غربی به آبیاری مدرن مجهز شده كه گام بزرگی در بخش كشاورزی به شمار می رود و تولید سه میلیون تنی محصولات كشاورزی استان در سال 1392 به چهار میلیون و 600 هزار تن در سال جاری رسیده است.
وی بیان كرد: در دولت تدبیر وامید 684 روستای آذربایجان غربی به شبكه گاز متصل شده است و توسعه این شبكه همچنان ادامه می یابد.
وی افزود: باید در برابر كشاورزان كشور سر تعظیم فرود بیاوریم و دست آنان را ببوسیم زیرا كشاورزان طی سه سال گذشته ایران را در تولید گندم خودكفا كرده اند.
وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به تكمیل بیمارستان آیت الله خویی تا 22 بهمن سال جاری، افزود: آذربایجان افتخارات علمی و فقهی بزرگی همچون آیت الله خویی دارد كه در علم، دانش، اصول، فقه، تفسیر و رجال یك شخصیت ممتاز بود.
وی با اشاره به اینكه دوره كوتاهی از محضر آیت الله خویی بهره مند شده است، افزود: خوی مركز فرهنگی ماست زیرا بزرگانی چون باكری ها و عالمان بزرگی همانند آیت الله خویی از این سرزمین برخواسته اند و یك مجتمع فرهنگی باشكوه در كنار شمس تبریزی بنا خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه 6 هزار میلیارد تومان در زمینه آب زهكشی و كانال كشی در دولت تدبیر هزینه شده است، بیان كرد: در این سفر به حول و قوه الهی وعده ما به مردم این استان، اجرای 45 طرح با 2 هزار و 248 میلیارد تومان اعتبار خواهد بود.
رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در بدو ورود به فرودگاه خوی مورد استقبال مقام های ارشد كشوری و استانی قرار گرفتند.
دكتر روحانی در سفر یكروزه خود به آذربایجان غربی ضمن سخنرانی در جمع مردم استان در ورزشگاه شهید چمران خوی، در مراسم افتتاح طرح های عمرانی و درمانی از جمله راه آهن ارومیه شركت و در جمع اعضای شورای اداری و نخبگان آذربایجان غربی سخنرانی می كند.
افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه و آغاز سفر شهروندان ارومیه ای با استفاده از خط ریلی، بهره برداری از طرح های درمانی در شهرهای ارومیه و خوی در راستای ارائه خدمات به شهروندان از جمله طرح های در نظر گرفته شده برای سفر رییس جمهوری به آذربایجان غربی است.
جلسه با نخبگان و فعالان حوزه های مختلف، شركت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با نمایندگان رسانه ها از دیگر برنامه های سفر یكروزه رییس دولت دوازدهم به آذربایجان غربی است.
2093/7125/518/3072
۰ نفر