آمارهای جدید رئیسی درباره ساخت مسکن و کالاهای اساسی

ایرنا نوشت: ابراهیم رئیسی در همایش نمایندگان ولایت فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور گفت: گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امام و رهبری است و سند این گفتمان بیانیه گام دوم است و تمام اقدامات دولت در همه حوزه ها مستند به بیانیه‌ گام‌دوم انقلاب اسلامی است.

سید ابراهیم رئیسی امروز - دوشنبه ۲۵ دی ماه - در گردهمایی سراسری نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور با قدردانی از شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه و خداقوت به آنها تصریح کرد: جایگاه نماز جمعه بسیار اثرگذار است و کارکردهای بسیاری در حوزه عبادت، معنویت، مقاومت و ایستادگی و هم در تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی دارد و آنچه که رهبری نام نهادن، نماز جمعه قرارگاه عبادی، سیاسی و مقاومت است که نامگذاری به حقی است.

امامان جمعه نقش مهمی در روشنگری و بازکردن گره ذهنی مردم دارند

وی، امام جمعه را به عنوان پناه مردم در شهرستان و استان نامید و گفت: حقیقتا امام جمعه به عنوان پناه همه اقشار جامعه و چهره امید آفرین است که در سخنان و تبیین های خود و تنویر افکار عمومی از یک سو امید آفرینی کرده و از سوی دیگر گره‌های ذهنی فرد و جامعه را را باز می‌کند.

معاون ابراهیم رئیسی، منتقدان دولت را تهدید کرد/ حتی استیضاح‌کنندگان وزرا هم تایید صلاحیت شدند

رئیسی: فلسطین امروز به مسئله اول بشریت تبدیل شده است /شجاعت یمن در دفاع از فلسطینیان مورد تقدیر امت اسلامی است

رئیس جمهور تاکید کرد: گره ذهنی که از سر غفلت و نادانی در بخشی از مردم یا اذهان عمومی و به هر دلیلی ایجاد شده، امام جمعه با روشنگری و تبیین و تنویر افکار عمومی، نقش بسیار مهمی در باز کردن این گره‌های ذهنی دارد.

رئیسی با بیان اینکه امام جمعه در جایگاه نیروسازی برای کشور، نظام و دستگاه‌های کشور قرار گرفته است، یادآور شد: همچنین در بسیج و دفاع از کشور و نقش آفرینی برای دفاع مقدس در دوره سازندگی و در ادوار مختلف در کشور، نماز جمعه و ائمه جمعه نقش داشته اند و امروز در دوره عدالت و پیشرفت در کشور حقیقتا ائمه جمعه در جایگاه تعدیل و تعلیم نقش آفرین هستند.

وی به نقش دیگر ائمه جمعه در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: امامان جمعه در جایگاه تعلیم نفوس برای آگاهی بخشی و علم افزایی در جامعه و در مسیر تعدیل برای اجرای عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی در جامعه همت گماردند. همچنین در راه مبارزه با فساد و فقر به عنوان مسائلی که به هیچ عنوان شایسته نظام اسلامی نیست، ائمه جمعه در سخنان خود حساسیت نشان می دهند، که این نعمت الهی است.

رئیس جمهور تذکرات ائمه جمعه برای مسئولان را یک گوشزد و برای مردم نیز نعمت دانست و افزود: این تذکرات از این جهت است که احساس می کنند دیده می شوند و عدالت خواهی و حق طلبی دارند.

رئیسی خاطرنشان کرد: امامان جمعه به دنبال اصلاح در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند و به عنوان چهره مصلح در جامعه شناخته می شوند که دنبال اصلاح واقعی هستند و دلسوزند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همواره علمای بزرگ در طول تاریخ هم در جایگاه آگاهی بخشی و علم افزایی و هم در جایگاه اجرای عدالت بوده اند، اظهار داشت: در جایگاه مبارزه با فساد، فقر، ناهنجاری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز ائمه جمعه همواره نقش آفرین بوده اند و کوچکترین ناهنجاری ها را بر نمی تابیدند. بسیاری در این راه شهید شده و حتی سلامت جسمی خود را از دست داده اند.

رئیسی افزود: شاید نورانی ترین چهره هایی که پیش روی ما است به عنوان عالم و عامل، شهدای عالی قدری از روحانیت و از مفاخر ما هستند. روحانیت در بین اقشار و اصناف اجتماعی ما بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

وی یادآورشد: در همه عرصه ها از نظر آمار بیشترین شهدا از میان روحانیت است و چهره های تابناکی وجود دارد که همه بزرگان ما هستند که همواره باید از آنها قدردان بود چراکه راه نورانی را برای ما گشودند به ویژه ائمه جمعه ای که شهدای محراب نام گرفته اند چه کسانی که در این کسوت در جبهه های جنگ علیه باطل ظاهر شدند و چه آنهایی که در برابر جریان نفاق و کجی ها و انحرافات ایستادگی کردند و هرگز تسلیم نشدند و یک قدم عقب نشینی نکردند.

پیشتازان روحانیت باید برای همه ما الگو باشند

رئیس جمهور ادامه داد: آنها نظارگر ما و پیشتازان روحانیت، الگویی برای ما هستند و این چهره های نورانی و شهدای عالی قدر و بزرگان روحانیت از شهید اول و ثانی گرفته تا بزرگان علما که اثر بخش بودند از جمله امام بزرگوار و امروز سلوک رهبر بزرگوار به عنوان یک عالم فرزانه انقلابی و جهادی که همواره سخن و رفتار و سلوکش برای بنده طلبه و برای شما بزرگان حجت است، باید همواره الگوی ما قرار گیرند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام و بعد از امام در کسوت رهبری همواره در فکر و اندیشه و عمل برای جامعه الگو بوده و هستند.

ائمه جمعه در تبیین دستاوردهای انقلاب و بیانیه گام دوم نقش اثرگذاری دارند

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه نماز جمعه و امام جمعه را بسیار رفیع و اثرگذار دانست و اضافه کرد: امام جمعه همواره در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار اثربخش بوده اند و به ویژه که اکنون در آستانه دهه مبارک فجر قرار داریم از تریبون های نماز جمعه می توان در تبیین و تشریح این دستاوردها و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که هم وضع موجود را به خوبی ترسیم کرده و هم چشم اندازی از آینده را ترسیم کرده است. بهره گرفت.

رئیسی بیان داشت: گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امام و رهبری است و سند این گفتمان بیانیه گام دوم است و تمام اقدامات دولت در همه حوزه ها مستند به بیانیه‌ گام‌دوم انقلاب اسلامی است.

کاهش چشمگیر رشد نقدینگی از ۴۷ به ۲۷ درصد در دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان اقتصادی از مهمترین دلایل تورم، مساله رشد نقدینگی است، افزود: رشد نقدینگی که ابتدای دولت سیزدهم ۴۷ درصد بود اکنون به ۲۷ درصد کاهش یافته است و هدفگذاری کرده‌ایم که تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش یابد

رئیسی با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی کاملا در کشور مهار شده است، گفت: یکی دیگر از علل افزایش نرخ تورم، ناترازی بانک‌هاست. دولت با همه توان تلاش می‌کند که بانک‌های ناتراز یا از گردونه خارج شوند و یا انضباط مالی را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: چند بانک را از گردونه خارج کردیم و برای بقیه نیز هشدار صادر کرده‌ایم. تیم اقتصادی مشخص شده که بر عملکرد نظارت کند و اگر کوچکترین خطایی داشته باشند از گردونه خارج شوند.

رئیس جمهور اضافه کرد: بسیاری از عزیزان دولت گذشته خودشان به من گفتند که شما چه کار می‌خواهید انجام دهید در شروع کار؟ پاسخ دادم که توکل به خدا، اعتماد به نفس و اعتماد به داشته‌های کشور راه را برای ما باز خواهد کرد.

رئیسی تصریح کرد: آنگونه که برخی دولت ها به عنوان واژه معرفی دولت خود انتخاب کرده اند مانند سازندگی یا عدالت که من خیلی از این واژه‌ها را در ذهن دارم ولی نمی‌خواهم بازخوانی کنم، از نظر من شعار دولت‌ها هستند نه گفتمان؛ چون گفتمان امری است که باید نهادینه شده باشد.

من به عنوان سرباز، مجری گفتمان امام و رهبری هستم

وی با بیان اینکه پرچم این گفتمان در دست امام (ره) بود و امروز در اختیار رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: من به عنوان سرباز باید مجری این گفتمان باشم.

رئیس جمهور افزود: چه گفتمانی می توانیم داشته باشیم جز اینکه آنچه هست، در جامعه عملی شود؟ سال ها این انتظار بوده که فرموده‌های امام و رهبر انقلاب در بخش های اقتصادی و فرهنگی پیاده‌سازی شود.

رئیسی یادآورشد: چرا در حوزه اقتصادی چشم به بیرون دوخته باشیم و منتظر بمانیم که دیگران چه روزی لبخند می‌زنند و چه روزی اخم می کنند؟ چرا در مسایل سیاسی که شهدای ما تولید اقتدار کرده اند و حضور مردم در عرصه‌های مختلف تولید قدرت برای کشور کرده‌اند، نتوانیم از این اقدام صیانت کنیم و از این قدرت در جهت رفاه اجتماعی و رفع مشکلات اجتماعی استفاده کنیم؟ این قدرت روزبه‌روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه دشمن در حال رصد است و می داند مولفه‌های قدرت، توانایی علمی، رزمی و حضور مردم است، تاکید کرد که در پرتوی این قدرت باید کار و تلاش کرد.

همواره تلاش دولت بر این بوده تغایری بین درآمدها و مصارف وجود نداشته باشد

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت سیزدهم بدون استقراض و چاپ پول با ایجاد درآمد برای کشور کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی را که در آغاز دولت با آن مواجه بود را پشت سر گذاشت و تلاش شد آنچه موجب تورم است را رفع کند. سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشتیم و تلاش بر این است که در سال ۱۴۰۲ هم همین‌گونه عمل شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم هزینه ها را افزایش ندهیم و از مجلس هم می خواهیم کمک کند که ناترازی در بودجه نداشته باشیم زیرا کسری بودجه سبب مشکلات می شود.

امروز بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زمینه گازهای مشعل فعالیت می‌کند

وی با اشاره به اینکه گازهای مشعل از موضوعاتی بود که با ایجاد آلایندگی مردم را رنج می‌داد، بیان داشت: تا قبل از این دولت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت کار می کرد اما اکنون و در دولت سیزدهم بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت همکاری می‌کند و گازهای مشعل در حال کنترل است و این ثروت ملی حفظ خواهد شد.

رئیس جمهور یادآورشد: تا پایان دولت این وضعیت را در هیج کدام از مناطق بندری شاهد نخواهیم بود.

نیاز کشور ساخت سالی یک میلیون واحد مسکن است

رئیسی افزود: نیاز کشور به ساخت سالی یک میلیون واحد مسکن قطعی است و باید سالی یک میلیون واحد ساخته می‌شد که نساختند و ما کمبود داریم و باید این کمبودها جبران شود.

وی عنوان کرد: اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت در کشور داریم و در برخی موارد به افراد زمین داده شده به ویژه در شهرهای کوچک که تأمین زمین راحت تر است البته در شهرهای مرکز استان دسترسی به زمین مقداری مشکل تر است اما در هر صورت کار در حال پیگیری است.

۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور مربوط به این دولت است

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه سلامت کارهای زیادی در دولت سیزدهم انجام شده و مراکز درمانی که سالیان سال در بخش های مختلف کشور معطل مانده بود در این دولت دنبال شده است، گفت: طی بیش از دوسال فعالیت از میزان تخت های موجود کشور، ۱۵ هزار تخت معادل ۱۰ درصد تخت های بیمارستانی کشور مربوط به این دولت است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: بیمه سلامت در کشور بسیار توسعه یافته است و پزشک متخصص چند برابر گذشته در مناطق محروم حضور دارد.

بازگشت ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است، افزود: در سفرهای استانی یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، احیای کارخانجات تعطیل و نیمه‌تعطیل است.

رئیس جمهور ادامه داد: آمار بانک جهانی و چشم‌اندازی که از آینده رشد اقتصادی ایران با درنظر گرفتن ۱۲ شاخص اقتصادی ارایه شده است، رشد تولید و رشد تجارت در کشور را نشان می‌دهد.

رئیسی عنوان کرد: رشد اقتصادی در سال اول فعالیت دولت سیزدهم چهار درصد بود، در سال دوم نیز بیش از چهار درصد بود و براساس اعلام مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، که شاخص‌های متفاوتی را درنظر می‌گیرند یکی ۵ و دیگری حدود ۷ درصد را اعلام کرده‌اند.

در برنامه هفتم توسعه، ریل‌گذاری خوبی برای رفع ناترازی‌ها انجام شده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نظام تعرفه گذاری پرستاری پس از ۱۱ سال در دولت سیزدهم اجرایی شد، تصریح کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ تا ۱۱ سال در این دولت اجرا و وضعیت بسیاری از اقشار در قانون بودجه و با پیگیری‌های دولت کاملا متفاوت شد.

رئیس جمهور یادآورشد: در هنگام آغاز فعالیت دولت سیزدهم، ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز ۸ هزار مگاوات به تولید برق کشور افزوده شده و مشکلات در حال رفع شدن است.

رئیسی بیان داشت: صنایع را از برق خانگی مستقل کرده‌ایم به گونه‌ای که خود نیروگاه داشته باشند و بتوانند برق موردنیاز خود را تامین کنند. همچنین ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه برای صنایع در حال ساخت است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: برای تولید ۳۵ هزار مگاوات برق، تامین یک میلیارد مترمکعب آب در حوزه شهر و روستا و رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با قدرت و سرعت در حال دنبال کردن اهداف هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه ریزی کرده بودیم که تا پایان این دولت ۱۲۵ هزار هکتار زهکشی اراضی شود اما تا امروز ۱۲۲ هزار هکتار آن انجام شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی باید خودمان تولیدکننده کالاهای اساسی بوده و نباید واردکننده باشیم اما در حالی واردکننده ایم که ظرفیت تولید داخل را داریم.

تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است

به گفته وی تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است، روز اولی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد دولت ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید اما سال گذشته ۷ و نیم میلیون تن و امسال حدود ۱۱ میلیون تن از کشاورزان گندم خریداری شده و رو به افزایش است.

رئیس جمهور بیان داشت: در بخش های صنعت و کشاورزی هم می توان در کشور کار کرد و زمینه کار زیاد است و برای امیدواری هر چه بیشتر مردم باید تلاش کرد.

بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور روز گذشته - ۲۴ دی ماه - با حضور نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و با تجدید میثاق با امام مقاومت آغاز شد.

نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور روز گذشته همچنین با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کردند.

در بخش پایانی این دیدار به پاس مجاهدت های شهید حسن ایرلو سفیر شهید جمهوری اسلامی ایران در یمن، تندیس یادبود قدرشناسی ائمه جمعه ایران به فرزند ایشان اعطا شد.

همچنین به پاس قدردانی از نقش دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه، تندیس قدرشناسی ائمه جمعه ایران به امیرعبداللهیان اعطا شد و وی نیز این تندیس افتخار را به شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد.

این گردهمایی تا روز سه‌شنبه ادامه دارد و با دیدار مقام معظم رهبری به پایان خواهد رسید.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1861033

برچسب‌ها