۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۸:۰۳
کد خبر: 82255065
T T
۰ نفر

تولید مرغوب ترین میوه 'به' در شهرستان كوثر

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۸:۰۳
کد خبر: 82255065
تولید مرغوب ترین میوه 'به' در شهرستان كوثر

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی شهرستان كوثر می گویدكه مرغوب ترین و كیفی ترین میوه به كشور در این شهرستان كوثر تولید می شود و این محصول به دلیل رنگ ، عطر ، طعم و خوش خوراكی به یك برند ملی تبدیل شده است.

خیبرعلی جلیلی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز برداشت ' به' در این شهرستان افزود: از سه هزار هكتار مساحت باغ های میوه این شهرستان 210 هكتار به كشت درختان 'به' اختصاص یافته كه 9 درصد باغ های منطقه را شامل می شود و 187 هكتار آن بارور هستند.
وی اظهاركرد: باغ های میوه 'به' شهرستان كوثر هم از لحاظ میزان تولید و هم از نظر سطح زیركشت مقام نخست را در استان اردبیل دارد و به طور میانگین از هر هكتار بیش از 10تن میوه استحصال می شود.
او 'به' را محصول استراتژیك و مهم شهر گیوی دانست و از توسعه مكانیزه باغ های میوه و تبدیل كشت سنتی به تولید تجاری و نوین خبر داد.
جلیلی بیان كرد: با توجه به سرمازدگی بهاره امسال پیش بینی می شود تولید 'به' در كوثر به 6.5 تن در هكتار كاهش یافته و در مجموع از بیش از یك هزار و 200 تن 'به' برداشت شود.
وی تشریح كرد: محصول تولید شده علاوه بر مصرف داخل استان به استان های همجوار ، اصفهان و تهران نیز عرضه می شود.
مدیر جهاد كشاورزی كوثر با تاكید بر اینكه این محصول باید در سایه تبلیغات درست به یك برند ملی تبدیل شود گفت: عوامل طبیعی و كوهستانی ، نزدیكی به رودخانه قزل اوزن و سایر شرایط آب و هوایی موجب شده این شهرستان به یك اقلیم مناسب برای كشت این میوه و سایر میوه های سردرختی تبدیل شود و به همین جهت میوه های تولید شده در این شهرستان به لحاظ كیفیت و خوش خوراكی شرایط منحصر به فردی دارند.
جلیلی گفت: حاجی آقا كیشی ، آجی شیرین ، خاچا شیرین و ترش انواع 'به' های گیوی است كه رقم حاجی آقا كیشی به فرم سیب گلابی بوده و ذائقه پسند و خوش خوراك است و رقم آجی شیرین به دلیل خاصیت انبارداری ماندگاری بیشتر داشته و از رقم ترش نیز برای تهیه مربا استفاده می شود.
مدیر جهاد كشاورزی كوثر از كشت انواع میوه های سردرختی در این شهرستان خبر داد و افزود: میوه هایی مانند سیب ، گلابی ، هلو ، زردآلو ، گیلاس ، آلبالو و گردو از جمله میوه های سردرختی این شهرستان است.
به گفته وی ، شهر گیوی به خاطر داشتن اقلیم مناسب برای كشت انواع میوه های سردرختی به 'باغ شهر ' یا 'شهر هیوا' مشهور است.
'به' های تولیدی در گیوی كه از نظر شكل و طعم متفاوت و در گونه های متفاوت هستند سرشار از ویتامین و بسیار مقوی بوده و علاوه بر میوه ، برگ سبز آن به صورت جوشانده برای گرفتگی قلب و عروق ، هسته ژله ای آن برای رفع سرفه و میوه فیبر دار آن برای هضم غذا بسیار موثر و مفید است.
شهرستان كوثر در 85 كیلومتری جنوب اردبیل واقع شده است.
خبرنگار: عارف اسماعیل زاده ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
7123/6016

سرخط اخبار استان‌ها