۳ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۲۶
کد خبر: 82279433
T T
۰ نفر

خريد 120 هزار تن چغندر قند از چغندركاران نقده

۳ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۲۶
کد خبر: 82279433
خريد 120 هزار تن چغندر قند از چغندركاران نقده

مهاباد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي نقده گفت: 120 هزار تن از بيش از 170 هزار تن چغندر قند برداشت شده اين شهرستان با 350 ميليارد ريال هزينه از چغندركاران خريداري شد.

ناصر قره پاپاق روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش‌بيني مي‌شود امسال نيز از سطح پنج هزار و 500 هكتار مزارع زير كشت چغندرقند در اين شهرستان، 320 هزار تن محصول برداشت شود.
وي گفت: ارزش محصول برداشت ‌شده از اين سطح زير كشت، يك هزار ميليارد ريال برآورد شده است.
قره پاپاق اظهار كرد: كاشت چغندرقند در نقده توسط يكهزار و 100 نفر بهره‌بردار با همكاري دفاتر چغندركاري و نظارت كارشناسان مراكز خدمات و مديريت جهاد اين شهرستان انجام‌شده است.
وي عيار شيره چغندرقندهاي كشت‌شده در شهرستان نقده را نزديك به 17.2 عنوان كرد و افزود: كارخانه قند نقده در كنار ديگر كارخانه‌هاي قند موجود در استان خريدار اصلي محصول توليدشده در اين شهرستان است.
وي گفت: از آنجائي كه ظرفيت خريد كارخانه قند نقده 280 هزار تن است، مازاد محصول به كارخانه‌هاي قند شهرهاي همجوار منتقل مي‌شود.
مدير جهاد كشاورزي نقده با اشاره به اينكه براي رسيدن به يك كشاورزي پايدار نيازمند افزايش توان تشكل‌هاي توليدي در بخش كشاورزي هستيم، اظهار كرد: پرداخت به‌موقع وجوهات چغندركاران و خريد به‌موقع و تحويل مناسب محصول توليدي به كارخانه‌ها مهمترين دغدغه چغندركاران است.
به گزارش ايرنا، محصول چغندر قند يكي از محصولات راهبردي شهرستان نقده است و در سال هاي متمادي اين شهرستان، رتبه برتر كشوري در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
شهرستان نقده به دليل برخورداري از آب و خاك مناسب، استفاده از بذرهاي تك جوانه و پر محصول و ايجاد مزارع آرماني، همواره به لحاظ توليد محصولات كيفي و كمي جزو توليد كنندگان برتر كشوري بوده است.
همچنين چغندر قند محصولي است كه سازگاري وسيعي با شرايط محيط متنوع دارد، به سرما و گرما نسبتاً مقاوم است و تحمل خشكي را دارد به شوري خاك نيز مقاوم است.
نقده با 125 هزار نفر جمعيت در جنوب استان آذربايجان غربي قرار دارد.
7511/3093** خبرنگار: وحيد اوراز** انتشار دهنده: پيمان پاكزاد

سرخط اخبار استان‌ها