۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82342905
T T
۰ نفر
رییس اتاق تهران: وضعیت مبارزه با فساد در ایران مطلوب نیست/ رقابتی نبودن اقتصاد از عوامل فساد

تهران- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران می گوید، ایران بر اساس شاخص های جهانی مبارزه با فساد، وضعیت مطلوبی در این زمینه ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود خوانساری» روز دوشنبه در همایش مبارزه با فساد كه به مناسبت روز جهانی «مبارزه با فساد» در اتاق تهران برگزار شد، افزود: ایران در انتهای جدول مبارزه با فساد قرار دارد، ضمن آنكه بر اساس شاخص های داخلی نیز وضعیت خوبی نداریم.
خوانساری بدون اشاره به عدد و رقم گفت: شاخص های داخلی مبارزه با فساد مانند آمار زندانیان، آمار طلاق، حاشیه نشینی و آمار بزه متاسفانه همگی روند صعودی دارد و اگر آسیب شناسی درستی صورت نگیرد، آینده خوبی نخواهیم داشت.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران با تاكید بر لزوم آسیب شناسی فساد، افزود: دستگیر و زندانی كردن افراد، مبارزه با معلول است و فساد را از بین نمی برد. برای مبارزه با فساد باید ریشه های آن را از بین برد.
خوانساری گفت: ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه دچار مشكل است و تا این مشكلات، آسیب شناسی نشود، مبارزه با فساد شدنی نیست.
این فعال بخش خصوصی بزرگ بودن دولت را یكی از عوامل فساد دانست و اضافه كرد: پس از پیروزی انقلاب دولت مرتب بزرگ تر شده است.
وی همچنین، ناكارآمدی دولت ها، دخالت بیش از حد دولت ها در اقتصاد و ایجاد اقتصاد دستوری، وجود مجوزهای غیرضروری و امضاهای طلایی، وجود شركت ها و بنگاه های وابسته به دولت كه می توانند از رانت استفاده كنند را از دیگر عوامل فساد برشمرد.
خوانساری رقابتی نبودن اقتصاد، رعایت نكردن قوانین و مقررات و چند نرخی بودن ارز را از دیگر عوامل بروز فساد برشمرد.
رییس اتاق بازرگانی تهران مهمترین عاملی كه به رشد فساد كمك می كند را فعال نبودن رسانه ها عنوان كرد و افزود: وقتی رسانه ها نتوانند به صورت باز فساد را اعلام كنند، زمینه برای رشد آن مناسب تر می شود.
خوانساری افزود: سال گذشته بیش از 200 هیات تجاری به ایران آمدند كه اتاق تهران میزبان 50 تا 60 هیات آن بود و نخستین چیزی كه آنها مطرح می كردند، نبود شفافیت و وجود فساد در ساختار اقتصاد ایران بود.
رییس اتاق تهران تاكید كرد: اگر بخواهیم به رشد هدف هشت درصدی برسیم و بیكاری را كاهش دهیم باید بتوانیم سرمایه گذاری خارجی جذب كنیم، در حالی كه از سال 1390 به بعد، شاهد رشد منفی سرمایه گذاری و خروج سرمایه از كشور بوده ایم و در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز تاكنون عملكرد موفقی نداشته ایم.
به گزارش ایرنا، سازمان ملل 9 دسامبر (19 آذر) را به عنوان روز جهانی مبارزه با فساد نامگذاری كرده و از كشورهای جهان خواسته است كه در زمینه مبارزه با فساد تلاش كنند.
اقتصام**1063**1561**خبرنگار: رفعت كرمی مهر**انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد