کد خبر: ۱۲۷۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>تغذیه>یک مطالعه جدید حاکی از آن است که رژیم مدیترانه‌ای و استفاده از کافئین می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا (AMD)(تحلیل لکه زرد شبکیه چشم) یکی از علل اصلی کوری در افراد کهن سال موثر باشد.
به گزارش شفا آنلاین،  این تحقیق با استفاده از پرسش نامه‌هایی به بررسی 883 نفر از افراد بالای 55 سال در کشور پرتقال پرداخت که از بین این افراد 449 نفر در مراحل اولیه دژنراسیون ماکولا بودند و 434 نفر هیچ نوع بیماری چشمی نداشتند. نتایج نشان داد که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای با کاهش 35 درصدی احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا ارتباط دارد.

       محققان همچنین دریافتند که افرادی که از میزان کافئین بالاتری استفاده می‌کنند کمتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. افرادی که از میزان بالایی کافئین (78 میلی‌گرم در روز یا معادل یک شات اسپرسو) مصرف می‌کردند تا 54 درصد به این بیماری مبتلا نبودند. محققان می‌گویند علت بررسی مصرف کافئین به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان در آن‌ است. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به عنوان محافظی در برابر مشکلات سلامتی مانند بیماری آلزایمر عمل کنند.

       «دژنراسیون ماکولا»، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های چشم، استحاله یا تخریب لکه زرد است که شایعترین علت کاهش بینایی ناشی از سن به شمار می‌رود و علت دقیق آن هم هنوز شناخته نشده است. به عبارت دیگر، تخریب یا استحاله ماکولا،‌ علت شایع افت دید در افراد بالای 55سال است. از آنجایی که این بیماری فقط دید مرکزی را مختل می‌کند، به ندرت باعث نابینایی فرد می‌شود؛ با این حال می‌تواند خواندن، رانندگی‌کردن و انجام سایر فعالیت‌های روزمره‌ای که نیاز به دید مرکزی و دقیق دارند، را بسیار مشکل و یا غیرممکن کند.
منبع: HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: