۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82276251
T T
۰ نفر
تولید ثروت و افزایش درآمد عامل تثبیت جمعیت مناطق روستایی و عشایری است

تهران - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی تولید ثروت و افزایش درآمد روستائیان را مهمترین عامل تثبیت جمعیت در مناطق روستایی و عشایری دانست و گفت: توسعه روستاها باید پیامد تولید ثروت در روستاها را به دنبال داشته باشد و موجب افزایش درآمد روستائیان شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد كشاورزی، محمود حجتی در سومین همایش روز ملی روستا و عشایر در محل اجلاس سران در تهران افزود: توسعه روستایی در گرو ترجیح زندگی در مناطق آباء و اجدادی به زندگی شهری است و لازمه ایجاد چنین باوری در روستاییان، تولید ثروت و ایجاد اشتغال و درآمد است.
وی ضمن تاكید بر لزوم پرهیز از خام فروشی محصولات كشاورزی، افزود: بیشتر محصولات تولیدی روستاییان باید در مناطق روستایی تولید و فرآوری شود تا ارزش افزوده آن پیامد ایجاد ثروت و سرمایه گذاری در همان منطقه را به دنبال داشته باشد.
وزیر جهاد كشاورزی گفت : ایجاد نواحی صنعتی در مراكز دهستان ها می تواند زمینه انجام خدمات را در این مناطق فراهم و از خام فروشی و انتقال محصولات به مناطق شهری برای فرآوری جلوگیری كند.
به گفته وی نواحی صنعتی می توانند به عنوان محلی برای دریافت خدمات پیش از تولید و همچنین فرآوری محصولات كشاورزی مورد استفاده قرار گیرند.
حجتی، استفاده افزون تر از منابع پایه آب و خاك كشور در توسعه روستاها و بهبود اقتصاد ملی را از برنامه های وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرد و اظهارداشت: مجموعه ای از حمایت ها، پشتیبانی ها و اقدامات در دولت یازدهم نظیر توسعه روش های نوین آبیاری، توسعه كشت نشایی، تولید و بهره گیری از بذور زودرس و پربازده در حال انجام است كه این اقدامات موجب كاهش هزینه تولید،افزایش درآمد روستاییان و پایداری تولید شده و مهمترین عامل تثبیت جمعیت در مناطق روستایی و عشایری است.
وزیر جهاد كشاورزی،ایجاد ظرفیت های جدید از جمله كشت های گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس را از جمله برنامه های این وزارتخانه برای افزایش تولید و كمك به درآمد روستاییان و عشایر دانست و گفت: وزارت جهاد كشاورزی با این رویكرد كه همه مناطق كشور دارای قابلیت ها و امكانات توسعه ای دارند نسبت به شناسایی این قابلیت ها و امكانات اقدام كرده كه این نتایج باید در عرصه عمل به فعلیت برسد.
وی اضافه كرد: گیاهان دارویی و توسعه زراعت آن به عنوان یكی از ظرفیت های مغفول شناسایی شده كه در دستور كار وزارت جهاد كشاورزی دولت یازدهم قرار دارد.
حجتی، اسكان عشایر در یكی از مناطق ییلاقی یا قشلاقی مستعد و كددار كردن منطقه به منظور برخورداری از حداقل سطح خدمات روستایی از دیگر برنامه های وزارت جهاد كشاورزی ذكر كرد و گفت: توسعه تشكل ها و تعاونی های تولیدی می تواند به انسجام بخشی سرمایه های اجتماعی و مادی فردی روستاییان بیانجامد و زمینه سرمایه گذاری آنان را در خدمات پیش و پس از تولید فراهم كند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی زراعی، باغی، دام و طیور، شیلاتی در كشور تولید شده است كه بخش عمده این تولیدات مربوط به مناطق روستایی و عشایری است.
اقتصام** 9186 ** 1559 ** تنظیم كننده: هما همت خواه ** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا

سرخط اخبار اقتصاد