۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۳
کد خبر: 82340564
T T
۰ نفر
خسارت هزار و 250 میلیارد ریالی سرما به انارستان های مه ولات

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی مه ولات گفت: افت شدید دمای هوا و سرما به بیش از 90 درصد باغ های انار این شهرستان خسارت وارد كرده كه ارزش ریالی آن هزار و 250 میلیارد ریال برآورد شده است.

احمد نادری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كاهش چشمگیر دمای هوا در اوایل ماه جاری نیز بیش از 270 میلیارد ریالی به كشتزارهای زعفران این شهرستان آسیب رسانده بود.
وی خسارت سرمازدگی در باغ های انار را به صورت خشكیدگی سرشاخه ها و پوست انداختن تنه درختان عنوان كرد و گفت: درختان سرمازده باغهای انار، برای احیا مجدد باید كف بر شوند و دست كم تا سه سال آینده به بار نخواهند نشست.
وی بیمه نبودن باغ های انار را مهمترین مشكل باغداران این شهرستان دانست و گفت: همه ساله بیمه گری باغ ها از ابتدای آبان ماه آغاز می شد اما امسال به دلایلی كه عمدتا تعیین تعرفه های بیمه عنوان می شود، كار بیمه باغها با تاخیر یك ماهه انجام شد كه البته به كار باغدار نیامد.
نادری افزود: از بین سه گونه زعفران، انار و پسته به عنوان محصولات عمده شهرستان، دو گونه زعفران و انار دچار خسارت سرمازدگی شده كه تحمیل این میزان خسارت به بخش كشاورزی ضربه سنگینی به اقتصاد كشاورزی و بخصوص كشاورزان خرده مالك شهرستان وارد كرده است.
شهرستان مه ولات با 2 هزار و 500 هكتار باغ انار و تولید سالانه 37 هزار و 500 تن انار، مقام نخست كشت و تولید این محصول را در استان خراسان رضوی دارد كه بیش از 90 درصد انار تولیدی این منطقه از گونه 'اردستانی' است كه به دلیل مرغوبیت بالا قابلیت صادراتی دارد.
وی با بیان اینكه كاهش ناگهانی 10 درجه ای دمای هوا در چند روز اخیر 65 درصد از كشتزارهای زعفران شهرستان مه ولات را دچار خسارت كرده، اضافه كرد: سطح زیر كشت زعفران در این منطقه 3 هزار و 950 هكتار است كه از این سطح 2 هزار و 700 هكتار دچار خسارت شده است.
نادری افزود: معیشت بیش از چهار هزار نفر از كشاورزان شهرستان كه درآمد آنها تنها از راه تولید 2 محصول زعفران و انار تامید می شده، به دلیل بروز سرما و خسارات آن بشدت به مخاطره افتاده است.
مدیر جهاد كشاورزی مه ولات ابراز امیدواری كرد كه مسئولان با پرداخت حداقل بخشی از خسارت وارده به هر طریق ممكن و نیز اعطای تسهیلات بلندمدت با نرخ ارزان و نیز استمهال وام های پرداختی گذشته و اعمال سیاستهای حمایتی، به كمك كشاورزان و باغداران این منطقه بشتابند.
شهرستان مه ولات با 50 هزار نفر جمعیت به مركزیت فیض آباد در 207 كیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: ناهید آروین خیبری ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/7240

سرخط اخبار استان‌ها