۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۶
کد خبر: 82097947
T T
۰ نفر
سالانه 20 درصد از محصول سيب زميني كشور هدر مي رود

تبريز- ايرنا - معاون وزير جهادكشاورزي و مديرعامل تعاون روستايي كشوربا تاكيد بر صادرات مازاد بر نياز داخلي محصولات كشاورزي ، گفت: سالانه 20 درصد از محصول سيب زميني كشور هدر مي رود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي، حسين صفايي در آئين آغاز عمليات تجهيز و راه اندازي مجتمع تبديلي تكميلي سيب زميني سراب گفت: سالانه بيش از پنج ميليون تن سيب زميني در كشور توليد مي شود اما در جهت افزايش ارزش افزوده اين محصول راهبردي موفق نبوده ايم.
وي با انتقاد از نگاه سنتي و مبتني بر خام فروشي در عرصه توليد محصولات كشاورزي و دامي در كشور اظهار كرد: با تغيير نگام مي توان از هدر رفت سالانه يك ميليون تن سيب زميني جلوگيري كرد.
مديرعامل تعاون روستايي كشور نگاه به بازارهاي مصرف كشورهاي خارجي براي سيب زميني را ضروري خواند و گفت: مي توانيم سهم 450 تا 750 هزارتني خود از بازار صادراتي اين محصول را با افزايش كيفيت و بسته بندي مناسب افزايش دهيم.
وي با اشاره به ظرفيت هاي سازمان هاي تعاون روستايي در دورترين نقاط كشور اظهاركرد: امكانات و ابزارهاي اين سازمان در كل كشور مي تواند در اختيار سرمايه گذاران بخش خصوصي و فعالان عرصه اقتصادي قرارگيرد تا با مشاركت فعال تعاوني ها و اتحاديه هاي توليدي ميزان فراوري محصولات خام كشاورزي افزايش يابد.
وي با بيان اينكه كمتر از 10درصد انبارهاي نگهداري سيب زميني در كشور استاندارد ، هستند ياداورشد: تغيير و اصلاح بذر سيب زميني براي ارتقاي كمي و كيفي محصول سيب زميني، استانداردسازي انبارها و تلاش براي ايجاد صنايع تبديلي مهمترين اولويت برنامه ريزان برنامه توسعه ششم در بخش كشاورزي است.
صفايي ميزان ارزش افزوده محصول خام توليدي كشور را در مقايسه با ديگر كشورها ناچيز عنوان كرد و گفت: در حالي كه درتعدادي از كشورها ميزان بهره وري اقتصادي يك واحد محصول خام توليدي به 13 واحد ارزش افزوده در اقتصاد منجر شده اين رقم در ايران در حدود 2 تا 2.5 واحد ارزش افزوده است.
وي با اشاره به اينكه وزرات جهاد كشاورزي مسئول تبديل محصولات خام به صنايع تبديلي و تكميلي و تنظيم صادرات و واردات محصولات كشاورزي است ، افزود: اقتصاد مقاومتي در عمل بايد اجرايي شود و از حالت شعارزدگي خارج شود.
مدير سازمان تعاون روستايي استان آذربايجان شرقي هم احداث مجتمع تبديلي سيب زميني در شهرستان سراب را اقدامي عملي در راستاي اقتصاد مقاومتي و گامي در جهت اهداف سند توسعه و تدبير استان دانست.
حسين غفاري گفت: نخستين كارخانه فرآوري سيب زميني در محل مجتمع انبار سرد سراب با سرمايه اي افزون بر 160 ميليارد ريال با مشاركت بخش خصوصي و اتحاديه شركتهاي تعاوني روستائي اين شهرستان در حال احداث است.
وي گفت: اين واحد توليدي در زميني به مساحت 25 هزار متر مربع داراي واحدهاي توليد نشاسته، فرنج فرايز، چيپس، سورتينگ و بسته بندي است.
غفاري اعلام كرد: ظرفيت توليد اين واحد ساليانه 40 هزار تن است و براي 120 نفر بصورت مستقيم فرصت شغلي فراهم خواهد آورد.
وي با اشاره به اينكه به اينكه شهرستان سراب با توليد سالانه 126 هزار تن سيب زميني يكي از قطب هاي توليد اين محصول در كشور محسوب مي شود، گفت: احداث اين كارخانه علاوه بر حل مشكل فروش سيب زميني در منطقه باعث تكميل زنجيره توليد در استان خواهد شد.
3071/518

سرخط اخبار استان‌ها