۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82711127
T T
۰ نفر
رئیس اتاق تهران: ظرفیت خوبی برای همكاری اقتصادی با آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر وجود دارد

تهر ان - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران با تاكید بر اینكه ظرفیت‌های مناسبی برای همكاری با كشورهای آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت های موجود در قاره آفریقا می تواند مبادلات گسترده ای با آنها داشته باشد.

«مسعود خوانساری» سرپرست هیات عالیرتبه اقتصادی و تجاری ایران در سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به آفریقا در گفت و گو با خبرنگاران اعزامی دستاوردهای این سفر را تشریح كرد.
وی با بیان اینكه آفریقای جنوبی در عرصه فناوری پیشرفت های خوبی كرده است، اظهار كرد: هیات اقتصادی و تجاری ایران در این سفر مذاكراتی با شركت‌های دانش بنیان انجام داد.
وی افزود: ایران می تواند با آفریقای جنوبی در این عرصه بخصوص در زمینه كودهای زیستی كه به جای كودهای شیمیایی مصرف می‌شوند، مبادلات خوبی داشته باشد.
سرپرست هیات عالیرتبه اقتصادی ایران در سفر به آفریقا یادآور شد: مذاكرات خوبی در این زمینه صورت گرفت و قرار شد اقداماتی انجام شود.
خوانساری تولید دارو و تجهیزات پزشكی، مبادله فناوری و صنعت را از دیگر زمینه‌هایی عنوان كرد كه ایران می تواند با آفریقای جنوبی همكاری كند.
وی تصریح كرد: زمینه برای صادرات به آفریقای جنوبی و واردات ایران از این كشور فراهم است.

** وجود ظرفیت های همكاری در زمینه كشاورزی و پزشكی با اوگاندا
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران همچنین در مورد مذاكرات هیات اقتصادی و تجاری ایران در اوگاندا به ظرفیت‌های این كشور اشاره كرد و گفت: این كشور در مقایسه با نیجر ثروتمندتر است و در عرصه كشاورزی با توجه به بارندگی و زمین‌های بسیار، بخش خصوصی ایران می‌تواند فعالیت كند.
وی یادآور شد: در این كشور در زمینه دارو و تجهیزات پزشكی هم ظرفیت خوبی وجود دارد؛ اوگاندا در بخش پزشكی نیازهایی دارد و به همین دلیل نخستین مركز درمانی ایران و اوگاندا با مشاركت بخش خصوصی ایران راه اندازی شد.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران خاطرنشان كرد: همچنین ایران می‌تواند یك سری محصولات كشاورزی را از این كشور وارد كند و در زمینه صنایع غذایی و تولید شكلات هم می‌توان در اوگاندا فعالیت داشت.
خوانساری افزود: در عرصه تجهیزات صنعتی نیز زمینه برای كار در اوگاندا فراهم است.

** تمایل نیجر برای همكاری با ایران
رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد كشور نیجر نیز گفت: این كشور كه به لحاظ اقتصادی به نسبت ضعیف است و درآمد سالانه پایین‌تری نسبت به دو كشور دیگر (آفریقای جنوبی و اوگاندا) دارد.
سرپرست هیات اعزامی اقتصادی ایران به آفریقا به مسلمان بودن مردم نیجر و تمایل این كشور برای همكاری با ایران تاكید كرد و گفت: حجم تجارت دو كشور اكنون نزدیك به 600 هزار دلار است، ولی با گفت‌وگوها و توافق های انجام شده می‌توان این حجم را افزایش داد.
خوانساری تصریح كرد: زمینه‌های همكاری با این كشور در مقایسه با آفریقای جنوبی و اوگاندا كمتر است، اما می‌‌توانیم همكاری‌های خوبی در زمینه های مختلف داشته باشیم.
وی همكاری در بخش كشاورزی را از جمله زمینه‌هایی برشمرد كه می‌توان با نیجر همكاری كرد.
سرپرست هیات اقتصادی و تجاری ایران در سفر وزیر امور خارجه به آفریقا یادآور شد: نیجر در زمینه ارسال تجهیزات و لوازم كشاورزی، دارو و تجهیزات پزشكی و همچنین پرورش شترمرغ ظرفیت خوبی دارد.
خوانساری صادرات خودرو را از دیگر زمینه‌های همكاری عنوان و خاطرنشان كرد: در این كشور خودروها گازسوز هستند كه ایران می‌تواند در این زمینه با این كشور همكاری كند.
وی تاكید كرد: در عرصه صادرات صنعتی نیز زمینه‌ خوبی برای همكاری وجود دارد.
رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: در سفر به نیجر مذاكراتی هم برای احداث ایستگاه‌های تقویت تلفن همراه و صادرات خودرو انجام شد. قطعا در سال‌های آتی شاهد افزایش حجم تجاری بین دو كشور خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه 29 مهرماه سفر خود به سه كشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر را آغاز كرد.
شركت در مجمع تجاری ایران در این سه كشور، سیزدهمین نشست كمیسیون اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به همراه هیات عالیرتبه اقتصادی و تجاری و دیدار با مقامات كشورهای آفریقای جنوبی ، اوگاندا و نیجر از برنامه های وزیر امور خارجه در این سفر بود.
هیات عالیرتبه اقتصادی ایران در حاشیه دیدارهای ظریف در نشست های تخصصی با شركت ها و موسسات آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر شركت كردند و با آنها مذاكره كردند.
وزیر امور خارجه به همراه هیات سیاسی و اقتصادی شامگاه جمعه (پنجم آبان) به تهران بازگشت.
سیام * 1336*2025
خبرنگار: مهرنوش خانزائی*انتشار: لیلا جودی
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست