۱۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82478365
T T
۰ نفر
فعال بخش خصوصي: روابط عاري از تنش با جهان بستر رونق توليد و اشتغال است

تهران- ايرنا- نايب‌رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: رونق توليد و اشتغال به روابط عاري از تنش با جهان نياز دارد كه نمونه موفقي از آن در مذاكرات توافق هسته اي برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) تحقق يافت.

«پدرام سلطاني» امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا ، با اشاره به نام‌گذاري سال 1396 به نام «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال» از سوي مقام معظم رهبري ‌افزود: براي خروج از ركود اقتصادي ، مهمترين راهكار اين است كه از رفتارهاي غيرحرفه‌اي و ضعف‌هايي كه در روش‌هاي مديريتي ما در سطح كلان وجود دارد، فاصله بگيريم و به‌سمت مديريت اصولي و غيرهيجاني برويم كه نمونه بارز آن در مذاكره هاي برجام انجام شد.
وي تاكيد كرد همه كشورها در مقاطعي با چالش‌هاي اساسي مواجه بوده‌اند و زماني ‌كه به مديريت تعاملي و با رويكرد مثبت نسبت به جهان روي آوردند، وضعيت خود را بهبود بخشيدند.
به گفته سلطاني، ايران نيز با جايگزيني شايسته‌سالاري به ‌جاي دوست‌سالاري و فاميل‌سالاري، افزايش شفافيت، توجه به فساد اداري به ‌عنوان يك مخاطره جدي، حذف يا به ‌حداقل رساندن قوانين و مقررات مخلّ و توجه به اينكه منافع كشورها به يكديگر گره خورده است، قادر خواهد شد اين اقتصاد پرپتانسيل را به مسيرهاي بهتر و بالنده‌تري برساند.
وي با اشاره به فرصت هاي فضاي اقتصادي ايران براي جذب سرمايه‌هاي خارجي، افزود: ايران داراي اقتصادي پرظرفيت است كه در كنار برخي چالش‌ها، فرصت‌هاي زيادي براي بالندگي دارد.
به گفته اين فعال اقتصادي، حتي برخي از چالش‌ها فرصت‌هايي براي سرمايه‌گذاري نيز محسوب مي‌شود؛ بطور مثال ايران مي تواند در بخش مديريت منابع آبي و صيانت از محيط زيست جذب سرمايه‌گذاري با توجيه‌هاي اقتصادي قابل‌قبول داشته باشد.
وي با بيان اينكه اقتصاد ايران از جنبه‌هاي مختلف مزيت‌هاي بارزي دارد، اظهار داشت: ما صاحب منابع زيرزميني غني نفت، گاز و معادن هستيم كه بر پايه آنها صنايع متعددي قابل شكل‌گيري است. ما داراي مزيت‌هاي ژئوپلتيكي نيز هستيم؛ ايران در چهار راه اتصال غرب به شرق و شمال به جنوب واقع شده و مزيت‌هاي اقليمي و ژئوپلتيكي ما مي‌تواند به منظور توسعه انواع روش‌هاي حمل و نقل به‌كار گرفته شود.
سلطاني يادآور شد: ايران كشوري گسترده با اقليم‌هاي متفاوت و آب‌وهواي متنوع است كه مي‌تواند امكان سرمايه‌گذاري در كشاورزي نوين و صنعتي و همين طور اكوتوريسم را فراهم كند.
وي ادامه داد: ايران از پيشينه تاريخي و آثار باستاني غني برخوردار است كه ساير ابعاد گردشگري و صنايع وابسته به آن مثل هتل داري، رستوران‌داري، اماكن تفريحي و فضاهاي ورزشي مي‌توانند به‌عنوان بخش‌هاي مكمل اين پيشينه مورد بهره‌گيري قرار گيرد.
نايب رييس اتاق ايران خاطرنشان كرد: بازار بزرگ 80 ميليون نفري كشور و بازار در دسترس 400 ميليون نفري ما مي‌تواند زمينه‌ساز سرمايه‌گذاري در توليد كالاهاي مصرفي، لوازم خانگي و ... باشد؛ اين در شرايطي است كه منابع انساني تحصيلكرده، هوشمند و به‌روز ايران مي‌توانند فرصت‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي ITC، صنايع دانش‌بنيان، ديجيتال و ... ايجاد كنند.
وي با اشاره به اينكه پيش‌نياز سرمايه‌گذاري محيط مساعد كسب‌وكار است، گفت: اهميت محيط كسب‌وكار حتي از منابع طبيعي كه ذكر آن رفت، بيشتر است. كشورهايي وجود دارند كه از بسياري از ويژگي‌هاي ياد شده محروم هستند، اما داراي محسط كسب‌وكار فوق‌العاده خوب، سالم، چابك، كم‌هزينه و عاري از فساد هستند و به‌سرعت درحال سرمايه‌گذاري هستند. اين درحالي است كه ما باوجود منابع و امكانات فراوان، در زمينه جذب 10 درصد از ميزان سرمايه‌گذاري در اين كشورها عاجز هستيم.
سلطاني تصريح كرد: سرمايه‌گذاري خارجي به ارتباطات صلح‌آميز، عاري از تنش و مثبت با جهان نياز دارد؛ اين در حالي است كه از كشور ما مرتبا پيام‌هايي مبني بر جدال، اختلاف‌نظر و تهديد صادر مي‌شود.
وي اضافه كرد: كمتر كشوري وجود دارد كه گروه‌هاي سياسي و نظامي آن اظهارنظرهاي بين‌المللي داشته باشند و مواضع تند و تيزي نسبت به ساير كشورها و رهبران آن‌ها از خود بروز دهند. اين فضا سرمايه‌گذاران كشورهاي مذكور را نسبت به حضور در بازار ايران بي‌انگيزه و حتي نگران مي‌كند.

** برجام و اقتصاد ايران
اين مسئول با ابراز خوشبيني به برجام خاطرنشان كرد: برجام ازجمله اقدامات حرفه‌اي و حساب‌شده مسئولان كشور بود. كشور ما در شرايطي قرار داشت كه اگر مذاكرات را جدي نگرفته و در آن ورود حرفه‌اي نمي‌كرديم، شايد امروز دچار وضعيتي وخيم و بغرنج بوديم.
وي ادامه داد: انعقاد برجام روند فزاينده و سرعت‌گيرنده تهديد منافع ملي ما را متوقف كرد.
سلطاني به ذكر مثالي در اين زمينه پرداخت و گفت: اگر قرار باشد چرخي كه به‌سرعت عليه ما مي‌چرخيد، معكوس شده و به‌سود ما به چرخش درآيد، نيازمند آن است كه در آغاز از سرعت آن كاسته شود، بعد متوقف شود و آنگاه در جهت معكوس به حركت درآيد كه اين كاري زمانبر است.
نايب رييس اتاق ايران با بيان اينكه برجام يكي از مهمترين تصميم هاي پس از انقلاب بود، ابراز اميدواري كرد در سال‌هاي آينده با اجراي هرچه بيشتر برجام، بخشي از مخاطرات جدي كشور مديريت شده و كاهش يابد.
به گزارش ايرنا، شامگاه بيست و ششم دي ماه با انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره انجام تعهدات هسته اي ايران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجراي تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) يعني روند لغو تحريم هاي هسته اي غرب عليه تهران آغاز شد.
** براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065 *1579*1961* خبرنگار: محمد ملك دار* انتشاردهنده:مرضيه فاتحي

سرخط اخبار اقتصاد